ارسال اولین تصاویر از سیارک Bennu توسط فضاپیمای OSIRIS-REx ناسا - تکفارس 
ارسال اولین تصاویر از سیارک Bennu توسط فضاپیمای OSIRIS-REx ناسا - تکفارس 
ارسال اولین تصاویر از سیارک Bennu توسط فضاپیمای OSIRIS-REx ناسا - تکفارس 

ارسال اولین تصاویر از سیارک Bennu توسط فضاپیمای OSIRIS-REx ناسا

پوریا اسدی
۱۵ آبان ۱۳۹۷ - 13:30
ارسال اولین تصاویر از سیارک Bennu توسط فضاپیمای OSIRIS-REx ناسا - تکفارس 

اولین تصاویر سیارک Bennu که هدف ماموریت فضاپیمای OSIRIS-REx، توسط NASA است به اشتراک گذاشته شد. این فضاپیما که به طور کامل با عنوان Origins Spectral Interchange (Explained Security Identification Security – Regolith Explorer (OSIRIS-REx شناخته ‌می‌شود در تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شد و در حال حاضر حدود یک ماه تا مقصد خود فاصله دارد. این فضاپیما نمونه‌هایی را از سیارک Bennu جمع آوری ‌می‌کند و برای مطالعه‌ی دانشمندان به زمین بر ‌می‌گرداند تا به کمک آن سؤالات مربوط به منظومه شمسی در سال‌های اولیه‌‌ی خود پاسخ داده شود. همچنین  در مورد خطرات و منابع موجود در فضایی نزدیک به زمین اطلاعاتی بدست آید.

سیارک Bennu به دلایل واضح برای مطالعه انتخاب شده است از لحاظ دلایل عملی، اول اینکه به زمین نسبتا نزدیک است و ثانیا به اندازه کافی بزرگ  بوده تا بتواند به آهستگی چرخش کند که آن را قابل دسترس‌تر ‌میکند و از لحاظ علمی، به دلیل اینکه سیارک بسیار قدی‌می بوده -به طور بالقوه حتی قدی‌میتر از منظومه شمسی-  کاملا دست نخورده باقی مانده است. دانشمندان معتقدند که این سیارک ‌میتواند نوعی کپسول زمان باشد که شرایط سیستم منظومه شمسی را نشان ‌میدهد و حتی ‌میتواند سرنخ‌هایی راجع به منشاء زندگی را ارائه دهد.

Bennu قطری در حدود ۵۰۰ متر دارد که ک‌می بزرگتر از ارتفاع ساختمان امپایر است و تصور ‌میشود که قطعه‌ای از برخورد فاجعه‌آمیز بین دو سیارک بزرگتر بوده که بین ۱ میلیارد تا ۲ میلیارد سال پیش به وقوع پیوسته است. این سیارک غنی از کربن بوده که برای ترکیبات تشکیل دهنده زندگی روی زمین حیاتی است و تصور ‌میشود حاوی مولکول‌های آلی مانند آدنین، گوانین، هیپوکسانتین و غیره باشد. مهمتر از همه برای ایجاد موجود زنده، ممکن است آب محبوس شده در مواد معدنی این سیارک وجود داشته باشد.

فضاپیمای  OSIRIS-REx در جولای سال ۲۰۲۰  بر روی سیارک Bennu  خواهد نشست و حدود ۶۰ تا ۲۰۰۰ گرم خاک و سنگ سیارک را با توجه به شرایط موجود در آن جمع آوری ‌میکند. اگر کاوشگر در جمع آوری ۲۰۰۰ گرم نمونه موفق باشد، از زمان فرود بر ماه توسط آپولو، این بزرگترین عملیات جمع آوری نمونه از یک جرم فضایی است. نمونه به صورت ایمن در یک کپسول در داخل فضاپیما بسته بندی و به زمین فرستاده ‌میشود، جایی که باید در سال ۲۰۲۳ به صحرای غربی یوتا سقوط کند.

شانزده عکس Bennu که در این هفته منتشر شد، نشان ‌می‌دهد که سفینه OSIRIS-REx در حال نزدیک شدن به سیارک با نرخ یک تصویر در روز است که از فاصله‌ی ۲۷۳۴۰ مایلی از Bennu آغاز شده و در نزدیکی ۲۰۰ مایلی پایان ‌می‌یابد.

پیشرفت روزافزون سفرهای فضایی با کمک فناوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید