خورشید مصنوعی چین، حتی دمایی بیشتر از خورشید واقعی دارد - تکفارس 
خورشید مصنوعی چین، حتی دمایی بیشتر از خورشید واقعی دارد - تکفارس 
خورشید مصنوعی چین، حتی دمایی بیشتر از خورشید واقعی دارد - تکفارس 

خورشید مصنوعی چین، حتی دمایی بیشتر از خورشید واقعی دارد

امیر مریخ
۲۵ آبان ۱۳۹۷ - 09:00
خورشید مصنوعی چین، حتی دمایی بیشتر از خورشید واقعی دارد - تکفارس 

به نظر می‌رسد که خورشید مصنوعی که در چین ساخته شده است در حال حاضر حتی دمایی بیشتری از مرکز ستاره‌ی خورشید را کسب کرده است و به واژه‌ای دیگر این خورشید مصنوعی هم اکنون به اندازه‌ای داغ است که توانایی پدیده‌ی شکافت هسته‌ای را داشته باشد. در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.

در روز سه شنبه گذشته، یک تیم از موسسه‌ی فیزیک هفای (Hefei) چین اعلام کردند که راکتور ابررسانا‌ پیشرفته و آزمایشی توکاماک Experimental Advanced Superconducting Tokamak (EAST)، به واقع یک «خورشید مصنوعی» است که با تقلید روند جاری در خورشید طبیعی از آن برای تولید انرژی استفاده می‌شود، فقط در این میان یک نقطه اختلاف ویژه و قابل توجه وجود دارد که به نوعی  یک نقطه عطف برای این خورشید مصنوعی چینی به حساب خواهد آمد و آن هم این است که این راکتور توکاماک دمایی در حال حاضر دمایی در حدود ۱۰۰ میلیون درجه سلسیوس (۱۸۰ میلیون درجه فارنهایت) دارد.

برای اینکه بتوانیم این مقدار را به شما بهتر نشان بدهیم بهتر است آن را با دمای خورشید واقعی مقایسه کنیم. هسته واقعی خورشید ما دمایی در حدود ۲۷ میلیون درجه فارنهایت را تا به حال به ثبت رسانده است و این به آن معنی خواهد بود که رآکتور EAST، به طور خلاصه، بیش از شش برابر داغتر از نزدیک ترین ستاره به ما در منظومه‌ی شمسی است.

 به منظور چگونگی تولید این دمای حیرت انگیز باید بگوییم، هنگامی که دو هسته هیدروژن با هم ترکیب می‌شوند، مقدار زیادی انرژی تولید می‌شود. این فرآیند، که به عنوان همجوشی هسته‌ای شناخته می‌شود عامل اصلی این است که خورشید ما نور و گرما را تولید می‌کند و این لامپ بزرگ نورانی منبع انرژی نورانی و گرمایی زمین است. در صورتی که ما بتوانیم راهی برای مهار و کنترل این واکنش پیدا کنیم، قادر خواهیم بود تا به یک منبع انرژی بی‌نقص و پاک دست پیدا کنیم.

وجود توکاماک‌های دیگری مانند EAST می‌توانند به ما در رسیدن به این هدف و نتیجه نهایی کمک کنند. این دسته از راکتور‌ها دستگاه‌هایی هستند که از میدان‌های مغناطیسی برای کنترل انرژی آزاد شده توسط پلاسما استفاده می‌کنند، این دستگاه‌ها قادر خواهند بود تا از همجوشی هسته‌ای به شکل پایدار پشتیبانی کنند، و این حظور ماده‌ای به نام پلاسما است که EAST را قادر به کسب چنین دمای باور نکردنی کرده است.

این راکتور چینی علاوه بر این مورد که نقطه عطفی جدیدی در زمینه‌ی دماسنجی راکتور کسب کرده است، نقطه‌ مورد توجهی دیگری نیز دارد و آن هم از این قرار است.

 قابل توجه است؛ این تنها نقطه‌ی عطف این خورشید مصنوعی نیست که توانسته است به یک رکورد جدید دست پیدا کند، بلکه محققان و داشمندان معتقدند دمای حال حاضر این راکتور، حداقل مقداری از دما است که در آن یک واکنش هم جوشی هسته‌ای به  وقوع می‌پیوندد، حداقل بر روی زمین می‌توان عنوان کرد که این حداقل دمای قابل دستیابی برای انجام این واکنش می‌باشد

اکنون که “خورشید مصنوعی” چینی قادر شده است تا پلاسما را به دمای مطلوب برای انجام واکنش همجوشی هسته‌ای برساند، محققان می‌توانند بر روی گام‌های بعدی در مسیر همجوشی هسته‌ای پایدار و ادامه دار متمرکز شوند. نظرات خود را با ما در مورد این خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید