قانون جدید کپی رایت از حق تعمیر وسایل و آرشیو کردن بازی‌های ویدئویی حمایت می‌کند - تکفارس 
قانون جدید کپی رایت از حق تعمیر وسایل و آرشیو کردن بازی‌های ویدئویی حمایت می‌کند - تکفارس 
قانون جدید کپی رایت از حق تعمیر وسایل و آرشیو کردن بازی‌های ویدئویی حمایت می‌کند - تکفارس 

قانون جدید کپی رایت از حق تعمیر وسایل و آرشیو کردن بازی‌های ویدئویی حمایت می‌کند

پوریا اسدی
۷ آبان ۱۳۹۷ - 13:00
قانون جدید کپی رایت از حق تعمیر وسایل و آرشیو کردن بازی‌های ویدئویی حمایت می‌کند - تکفارس 

قانون حفاظت برای کاربران الکترونیک  در حوزه‌های مختلف توسط  کنگره‌ی ایالات متحده به تصویب رسیده است که فناوری‌های متنوع مانند لوازم الکترونیک مصرفی، تجهیزات کشاورزی، چاپ سه بعدی و سیستم‌های یادگیری آنلاین را پوشش می‌دهد. این تغییر جدید حکم معافیت‌ها را به قانون کپی رایت هزاره دیجیتال (DMCA) تسری می‌دهد، قانون ویژه ای که در بین طرفداران فناوری محبوب نبوده و برای جلوگیری از دزدی و کپی رایت طراحی شده است، اما موجب بوجود آمدن  عوارض جانبی ناخواسته از حذف ویدئوهای یوتیوب گرفته تا جلوگیری از استفاده ماد در کنسول‌ها شده است.

حکم جدید مشخص می‌کند که چه فعالیتهایی از قانون DMCA حذف شده است، به این معنی که این فعالیت‌ها دیگر در معرض نقض حق کپی رایت قرار نخواهند گرفت. یکی از بزرگت‌رین موضوعات مورد علاقه برای مشتریان فناوری، حفاظت از حق کاربر برای تعمیر وسایل خود مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت در صورت خرابی است. بسیاری از لوازم الکترونیکی مصرفی با نرم افزار مدیریت حقوق دیجیتالی (DRM) به صورت پیش فرض عرضه شده است. تا قبل از این،  دور زدن  DRM برای تعمیر و یا دستکاری دستگاه توسط کاربر غیر قانونی بود.

اپل برای استفاده شدید از DRM و ناتوانی شدید کاربران یا اشخاص ثالث در تعمیر دستگاه‌های این شرکت، بدنام است. نرم افزار در دستگاه‌های اپل می‌تواند بررسی کند که آیا یک قسمت توسط کارکنان تایید شده نصب شده است یا خیر و دستگاه‌هایی که توسط یک شخص ثالث غیرمجاز تعمیر شده‌اند، گزارش داده می‌شوند.

در حال حاضر، به لطف قانون جدید، شرکت‌های تعمیرات شخص ثالث و کاربران عادی می‌توانند از حمایت قانونی برای دور زدن DRM برای رفع مشکل یک دستگاه خراب استفاده می‌کنند. با این حال، دور شدن از DRM همچنان می‌تواند فرآیند پیچیده و ارعاب‌انگیزی برای کاربر معمولی باشد، زیرا برای دستیابی به بلوک‌های نرم افزاری نیاز به دانش فنی است. در حالی که قانون جدید به این معنی نیست که ابزارهای تعمیر در دسترس قرار می‌گیرندبلکه این بدان معنی است که  کاربر می‌تواند حداقل ابزار قانونی خود برای تعمیر را ایجاد کند.

دومین حوزه‌ی مورد علاقه طرفداران فناوری حفاظت از آرشیو بازی‌های ویدئویی قدیمی بوده که یک نگرانی در میان بسیاری از گیمرهای کلاسیک بوده است. قبلا بازی‌های قدیمی‌تر به صورت قانونی در دستگاه‌های منسوخ در دسترس گیمرها قرار داشت و مطالعه و نگهداری این بازی‌ها بسیار دشوار بود. احکام جدید اجازه می‌دهد تا آرشیو کنندگان بازی‌های قدیمی‌ نه تنها کپی نرم افزاری که بر روی یک کامپیوتر کاربر اجرا می‌شود را نگه دارند بلکه همچنین نرم‌افزاری که در سرورهای شرکت اجرا می‌شود را هم آرشیو کنند. این کار به طور بالقوه اجازه می‌دهد تا بازی‌های آنلاین مانند Everquest و همچنین بازی‌هایی از کنسول‌های منسوخ مانند Dreamcast حفظ شود.

آیا با اجرای قاون کپی رایت موافق هستید؟ نظرات خود را با تکفارس درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید