دستکشی که حس واقعیت مجازی را واقعی‌تر می‌کند - تکفارس 
دستکشی که حس واقعیت مجازی را واقعی‌تر می‌کند - تکفارس 
دستکشی که حس واقعیت مجازی را واقعی‌تر می‌کند - تکفارس 

دستکشی که حس واقعیت مجازی را واقعی‌تر می‌کند

پوریا اسدی
۲۵ مهر ۱۳۹۷ - 13:30
دستکشی که حس واقعیت مجازی را واقعی‌تر می‌کند - تکفارس 

واقعیت مجازی می‌تواند یک تجربه واقعا همه جانبه باشد، اما لمس یک شی در دنیای مجازی کاملا با لمس فیزیکی که شما در زندگی واقعی با آن رویرو هستید، یکسان نیست. این دقیقا همان چیزی است که دانشمندان از EPFL و ETH Zurich برای پاسخگویی به آن بر روی دستکش‌های نازک و سبک واقعیت مجازی کار کرده‌اند.

این دستکش Dextres نامیده شده است و در هر انگشتی کمتر از ۸ گرم وزن دارد و اجازه می‌دهد تا بازخورد لمسی “آزادی حرکت بی‌نظیر” را هنگام دست زدن به اشیاء در دنیای مجازی فراهم سازد. دستکش نیز ۲ میلی متر ضخامت دارد و در حال‌ حاضر با یک کابل الکتریکی نازک سیم‌کشی شده اما سیستم با ولتاژ پایین کار می‌کند و دانشمندان حاضر در توسعه‌ی این پروژه در حال کار بر روی باتری بسیار کوچک هستند.

با استفاده از مواد نایلونی، دستکش دارای نوار‌های فلزی کشسان بر روی انگشتان دست است. این نوار‌ها با یک عایق نازک جدا می‌شوند که می‌تواند هر زمانی که با یک شیء مجازی ارتباط برقرار کنید، واکنش نشان دهد. به عنوان بخشی از واکنش، یک کنترل کننده‌ی آنبرد شوکی را به نوار‌های فلزی اعمال می‌کند که موجب می‌شود تا آنها جمع شوند. این به نوبه‌ی خود، یک نیروی اصطحکاکی ایجاد می‌کند که سپس حرکت انگشتان را مسدود می‌کندو حس نگهداری یک شی مجازی را می‌‍دهد. هنگامی‌که شیء مجازی رها می‌شود، پس از آن دوباره ولتاژ قطع شده تا مجددا حرکات فعال شود.

Otmar Hilliges، سرپرست آزمایشگاه فناوری پیشرفته Interactive Technologies در ETH Zurich، در بیانیه ای گفت:

سیستم حسی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده است. ما دارای انواع مختلفی از گیرنده‌ها در چگالی بسیار بالا در مفاصل انگشتان و در پوست هستیم. در نتیجه، ارائه بازخورد واقع گرایانه در هنگام تعامل با اشیاء مجازی یک مشکل بسیار جدی است و در حال حاضر حل نشده است. این پروژه یک گام در این راستا است، تمرکز ویژه بر بازخورد زیبایی شناسی. .

دستکش Dextres با از بین بردن اسکلت خارجی، پمپ و کابل‌های ضخیم، دستکش‌های  واقعیت مجازی فعلی را بهبود می‌بخشد. این یک قدم در جهت درست است و محققان به دنبال افزایش امکانات دستکش و استفاده از پارچه‌های هدایت کننده به قسمت‌های دیگر بدن هستند. اگر چه در حال حاضر این فقط یک مفهوم است اما فناوری به طور قطع برای علاقه‌مندان به بازی و حوزه واقعیت افزوده به نظر امیدوار کننده می‌رسد. این فناوری ممکن است حتی چیزی باشد که ناسا بتواند در آموزش از آن استفاده کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید