ماهواره‌ی هایابوسا ۲ ژاپن با موفقیت بر روی هدف فرود آمد - تکفارس 
ماهواره‌ی هایابوسا ۲ ژاپن با موفقیت بر روی هدف فرود آمد - تکفارس 
ماهواره‌ی هایابوسا ۲ ژاپن با موفقیت بر روی هدف فرود آمد - تکفارس 

ماهواره‌ی هایابوسا ۲ ژاپن با موفقیت بر روی هدف فرود آمد

امیر مریخ
۴ مهر ۱۳۹۷ - 18:00
ماهواره‌ی هایابوسا ۲ ژاپن با موفقیت بر روی هدف فرود آمد - تکفارس 

سفینه‌ی Hayabusa 2 ژاپن بعد از چندین ماه چرخیدن به دور هدف مورد نظر خود موفق شد تا به سلامت با نقطه‌ی مورد نظر به طور مناسبی تماس داشته باشد. در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.

دو میزبان این سفینه، فضاپیماهایی با نام‌های ROVER-1A و ۱B می‌باشند که توانستند اخیرا بر روی سطح سیارک ۱۶۲۱۷۳ Ryugu قدم بگذارند و در اولین قدم از آن‌ها انتظار می‌رود که بتوانند تصاویر خوبی را از سطح این سیارک برای ما بفرستند و همچنین برای ما دمای سنگ‌های فضایی این سیارک را اندازه‌گیری کنند. تا به اینجایی که این ماموریت جلو آمده است، تمام موارد ذکر شده در آینده اتفاق خواهد افتاد و کار این دو ربات فضانورد تازه شروع شده است.

همچنین در طی ماموریت Hayabusa 2، شرایط آماده شده است تا بتوان فضاپیمای ROVER-2 را نیز به فضا فرستاد، این فضا پیما با قابلیت نوری و LEDهای فرابنفشی که به آن مجهز شده است به دانشمندان در شناسایی ذرات غبار معلق در فضا کمک می‌کند. در کنار تمامی این ربات‌ها، ربات  MASCOT (مخفف سفیر کوچک سطح سیارکی (Mobile Asteroid Surface Scout) به جای استفاده از قابلیت پرواز با «خزیدن» کار خود را پیش خواهد برد و با استفاده از دوربین مجهز به طیف سنج امواج فرو سرخ خود به مطالعه‌ی دقیق‌تری بر روی اجزاء سازنده‌ی سطح این سیارک خواهد پرداخت، این ربات در این برسسی سطحی خود تنها از یک دوربین برخوردار نبوده و در این مطالعات علاوه بر دوربین از یک حسگر مغناطیسه و اندازه‌گیرنده‌ی امواج رادیویی نیز کمک خواهد گرفت. ناو اصلی عضو در ماموریت هایابوسا ۲ طبق برنامه ریزیهای دانشمندان ژاپن باید در ماه اکتبر امسال در نزدیکی سطح این سیارک قرار بگیرد. طبق برنامه ریزی ها زمانی که این سفینه در نزدیکی سیارک قرار گرفت یک گلوله‌ی از جنس تانتالیوم (tantalum) به سمت این سیارک شلیک خواهد کرد و به این ترتیب این قابلیت را خواهد داشت تا نمونه‌ای از ذرات این سیارک جمع آوری کرده و به زمین برای انجام مطالعات بیشتر بفرستد.

زمانی که برای بازگشت این نمونه‌ها از سطح سیارک تا سطح زمین برنامه‌ریزی می‌شود تقریبا زمان طولانی در نظر گزفته شده است و به این زودی‌ها نباید منتظر اعلام نتایج بررسی این ذرات باشیم با این حال طبق برنامه ریزی ها مجموعه‌ی Hayabusa 2 تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ از این سیارک دل نخواهد کند و به مطالعه و بررسی در آن ادامه خواهد داد. و بر اساس تخمین دانشمندان انتظار نمی‌رود که آن را تا دسمبر سال ۲۰۲۰ بتوانیم بر سطح زمین نظاره کنیم. در هر صورت نتیجه‌ی این عملیات طبق قول‌هایی که توسط دانشمندان داده شده است باید بسیاره عظیم باشد. دانشمندان در طی این ماموریت نسبت به شماره‌ی نخست ماموریت هایابوسا، تنها مشغول جمع آوری نمونه‌های بیشتر نخواهند بود بلکه آن‌ها قادر  به دسترسی به اطلاعاتی خواهد بود فضاپیمای Minerva در طی انجام ماموریت منجر به شکستش در طی هایابوسا ۱، دسترسی به این اطلاعات را غیر ممکن کرده بود.

(تصویر موجود در پست این خبر مربوط به تصویر داینامیکی می‌شود که ربات فضاپیمای Rover-1A در ۲۲ام سپتامبر در ساعت ۱۱:۴۴ JST ذخیره شده است. این تصویر از روی سطح سیارک Ryugu و در زمانی که ربات در حین پیمایش این سیارک بود گرفته شده است. نیمه‌ی سمت چپ نشان دهنده‌ی سطح تشکیل دهنده‌ی این سیاره و نور خیره کننده‌ای که در سمت راست قرار دارد، همان خورشید مشهور خودمان است.)

ماهواره‌ی هایابوسا ۲ ژاپن با موفقیت بر روی هدف فرود آمد - تکفارس 

تصویر بالا نیز توسط ربات فضاپیمای Rover-1B در روز ۲۱ام سپتامبر در ساعت ۱۳:۰۷ JST برداشته شده است. این عکس دقیقا در زمانی که این ربات از سفینه‌ی خود خارج شد، گرفته شد. سطح تشکیل دهنده‌ی سیارک Ryugu در سمت راست و پایین تصویر و قسمت اسرار آمیزی که در سمت راست و بالای تصویر قرار دارد در واقع بازتابی از نور خورشید می‌باشد. به نظر می‌رسد فضاپیمای Rover-1B به محض اینکه از سفینه‌ی خود پیاده شد شروع به یک چرخش آرام و کندی کرده است که این حرکت آن باعث شده است تا مقداری تصویر تار شود.

نظرات خود را با ما در مورد این پروژه به اشتراک بگذارید و در ادامه‌ی اخبار با تکفارس همراه باشید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید