این پوسته‌ی رباتی، به اسباب بازی‌ها جان می‌بخشد - تکفارس 
این پوسته‌ی رباتی، به اسباب بازی‌ها جان می‌بخشد - تکفارس 
این پوسته‌ی رباتی، به اسباب بازی‌ها جان می‌بخشد - تکفارس 

این پوسته‌ی رباتی، به اسباب بازی‌ها جان می‌بخشد

امیر مریخ
۳ مهر ۱۳۹۷ - 20:30
این پوسته‌ی رباتی، به اسباب بازی‌ها جان می‌بخشد - تکفارس 

وقتی شما قصد ساخت ابزاری را داشته باشید که در آینده در فضا به مصرف برسند، اینجاست که فاکتوری به نام تطابق پذیری وارد کار شده و اهمیتش را به شما نشان می‌دهد. در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید. هر گرم از ابزاری که قصد دارید تا به همراه خود در یک سفر فضایی بیاورید اهمیتی نگوییم دوچندان بلکه چند چندان (!) پیدا خواهد کرد. پس در همین راستا، به همراه داشتن ابزاری که توانایی انجام چند وظیفه‌ی متفاوت را داشته باشد به شدت در این موقعیت مطلوب خواهد بود. علاوه بر این مورد، ما در حال حرف زدن در مورد فضا هستیم! شرایطی که ممکن است در هر لحظه یک اتفاق غیر منتظره به وقوع بپیوندد و شما حتما باید در این مورد خود را مجهز کنید. نیاز به چنین ابزاری در سفرهای فضایی، دانشمند رباتیک ربکا کرمر (Rebecca Kramer-Bottiglio) و تیم تحت مدیریتش را مجاب به ساخت یک ابزار کرد که به نوعی یک پوسته‌ی رباتیک می‌باشد. این ابزار یک ماده‌ی شدیدا قابل انعطاف می‌باشد که توانایی به حرکت در آوردن هر جسم غیر متحرکی را دارد.

نام کامل این وسیله OmniSkin می‌باشد، و از جنس یک لایه منعطف می‌باشد که به وسیله‌ی سنسورها و بازوهایی مجهز شده است. این وسیله می‌تواند به وسیله‌ی زیپ یا دیگر وسایل اتصالی ساده ،به اشیاء مختلف وصل شود و علاوه بر همه‌ی موارد این ابزار مدولار است به این معنی که هر لایه‌ی کوچک این قابلیت را دارد تا به یکدیگر به روش‌های خلاقانه و متنوعی بپیوندند. Kramer-Bottiglio در توضیح این وسیله به وبسایت Smithsonian این گونه بیان می‌کند:

این‌ها همانند لگو کار می‌کنند، این وسیله‌ها در تعداد بالا قابلیت این را دارند تا به یکدیگر متصل شده و یا از یکدیگر جدا شوند و سپس به ترتیبی دیگر در کنار هم قرار بگیرند.

این پوسته‌ی رباتی، به اسباب بازی‌ها جان می‌بخشد - تکفارس 

یک لایه از پوسته‌ی رباتیک  OmniSkin نشان می‌دهد که چگونه این ابزار به وسیله‌ی بازو‌های رباتیک خود توانایی به حرکت درآوردن اشیاء و دیگر وسایلی که بتواند به دور آن پیچیده شود را دارد.

Kramer-Bottiglio و دیگر اعضای تیمش در شرکت Yale ساخته جدیدشان یعنی OmniSkin را در طی مقاله‌ای که در هفته‌ی گذشته در Science Robotics به چاپ رسید، به طور کامل و مفصل توضیح و تشریح کردند. آن‌ها در طی مقاله کاملا توضیح داده‌اند که این وسیله یه چه روشی‌هایی ممکن است به کار رود. این وسیله می‌تواند یک بازوی فومی قابل چرخش را به یک چنگک رباتیک با قابلیت گرفتن و برداشتن اشیاء تبدیل کند، و یا اشیاء ایستا و مستحکم را به وجود بیاورد و یا اینکه باعث ارتقاء پوشش انسان شود. آن‌ها حتی به وسیله‌ی این ابزار توانستند یک عروسک پارچه‌ای را وادار به حرکت کنند، آن‌ها OmniSkin را به دور پاهای یک اسب پارچه‌ای بسته و موفق شدند تا عروسک را وادار کنند تا عرض یک میز را طی کند.

این مسئله کاملا معلوم است که ابزاری مانند این اختراع قابلیت رقابت با ابزار رباتیک معمول را از نظر ویژگی‌های مانند دوام و قدرت ندارند، به عنوان مثال شما نمی‌توانید با استفاده از OmniSkin یک مریخ پیمای رباتیک را سرهم کنید، اما با این حال طراحی به کار رفته در OmniSkin بر اساس درخواستی از سمت ناسا تولید شده است. آن‌ها خواستار سیستم رباتیک قابل انعطافی بودند که احتمالا بتوان از آن در سفر‌های فضایی استفاده کرد. به همین دلیل OmniSkin به شدت وزن کم و هم چنین توانایی بازمصرفی را به وِیژگی‌های خود افزوده است. فضانوردان توانایی این را ندارند تا برای هر اتفاقی که ممکن است در طول سفر پیش بیاید، برنامه‌ریزی قبلی داشته باشند، پس داشتن چنین ابزار قابل سازگار با شرایط پیشبینی نشده به آن‌ها به مقدار زیادی کمک خواهد کرد. Kramer-Bottiglio می‌گوید:

فضانوردان فردا دست به اکتشاف در سیارات دیگر خواهند زد و برای انجام این مهم آن‌ها قادر خواهند بود تا با استفاده از پوسته‌های رباتیک که به دور هر وسیله‌ی قابل انعطافی پیچیده باشد و با قرار دادن یک دوربین بالای آن، ربات مورد نیاز خود را سرهم کرده و برای انجام مقاصد اکتشافی در مکان‌های کوچک و یا خطرناک فضایی از آن‌ها استفاده کنند.

در این حوزه دانشمدان به فکر ایده‌های دیگری نیز افتاده‌اند، از میان این ایده‌ها می‌توان به ربات Super Ball اشاره کرد، این ربات در طی یکی از پروژه‌هایی که ناسا در آن قصد تولید یک ربات سبک وزن که توسط قطب‌ها و سیم‌ها به هم متصل شود، به وجود آمد. نتیجه‌ی نهایی مانند یک کاردستی مدرسه‌ای به شدت شلخته و ژولیده شد(!) ولی نتیجه‌ی نهایی به قدری قابل ارتجاع بود که بتواند بدون آسیب دیدن به سطح سیاره‌ای دیگر فرستاده شود. و همچنین به اندازه‌ای مقاوم بودند که بتوان آن را به سمت یک سطح سنگی هدایت کرد. OmniSkin توانایی استفاده‌های مشابه به این وسیله را در آینده به خود اضافه خواه کرد.

به نظر می‌رسد که ابزارهای قابل سر هم کردن با طراحی‌های عجیب و غریب و جذابشان با موج عظیمی از درخواست‌ها در حوزه‌ی ابزار فضایی مواجه شده‌اند. ما در آینده شاهد مصارف بسیار زیادی از این ابزار حتی در زندگی روزمره‌ی خود خواهیم بود. شما در مورد این وسایل چه فکر می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در مورد این خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید