جادوی دوربین | بررسی و مقایسه دوربین گوشی آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس - تکفارس 
جادوی دوربین | بررسی و مقایسه دوربین گوشی آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس - تکفارس 
جادوی دوربین | بررسی و مقایسه دوربین گوشی آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس - تکفارس 

جادوی دوربین | بررسی و مقایسه دوربین گوشی آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس

سید محمد معلمی
۷ مهر ۱۳۹۷ - 16:00
جادوی دوربین | بررسی و مقایسه دوربین گوشی آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس - تکفارس 

با نگاهی به کنفرانس‌های اپل در سال‌های گذشته، متوجه می‌شویم که چگونه تمرکز این کمپانی روی دوربین گوشی‌ها و بهبود کیفیت آنها افزایش یافته است. اپل هفته‌ی گذشته از سه آیفون جدید با مدل‌های ایکس اس مکس، ایکس اس و ایکس آر رونمایی کرد که نمونه آخر از دو مدل دیگر ارزان‌تر است و به خاطر اینکه ماژول دوربین اصلی آن یک لنز می‌باشد، نمی‌توانیم آن را یک دستگاه جدید در دنیای تکنولوژی بدانیم به همین دلیل قصد داریم به بررسی دو مدل دیگر یعنی آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس بپردازیم. یعنی دقیقاً همان کاری که خودِ اپل در همایش Gather Around انجام داد.

روی کاغذ، دوربین دو آیفون با مدل ایکس اس تفاوت زیادی با آیفون ایکس که سال گذشته معرفی شد، ندارند. در واقع، تفاوت وقتی احساس می‌شود که مشخصات فنی دوربین یک به یک مورد بررسی قرار می‌گیرند.

با معرفی دو لنز در گلکسی نوت ۹ که یکی از آنها زاویه گسترده با دریچه f/1.8 و دیگری تله فوتو با دریچه f/2.4 می‌باشد، شاید در میان طرفداران اپل نگرانی ایجاد شد ولی این کمپانی با نمایش ماژول دوربین فوق‌العاده در گوشی آیفون ایکس اس نشان داد که اگر بخواهد در زمینه دوربین گوشی هم بهترین باشد، می‌تواند. به نظر شما دوربین آیفون ایکس اس چه ویژگی‌ها و مشخصاتی دارد که می‌توانیم آن را بهترین دوربین تاریخ گوشی‌های آیفون بدانیم؟ با تکفارس همراه باشید تا به این سؤال پاسخ دهیم.

سیلیکون، شیشه و هوش مصنوعی

جادوی دوربین | بررسی و مقایسه دوربین گوشی آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس - تکفارس 

اگرچه نمی‌توانیم دوربین‌های آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس را از نظر عدسی یک گام بسیار رو به جلو بدانیم ولی تصاویری که با این دو گوشی گرفتیم، چیز دیگری به ما نشان داده و اعلام می‌کنند که تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی انجام شده است.

اپل در کنفرانس خود، به نکته خوبی در مورد تراشه بیونیک A12 اشاره و اعلام کرد سیستم Neural Engine (موتور نورونی) آن نسل به نسل پیشرفت کرده است.

موتور نورونی تراشه بیونیک A12 و طراحی ۸ هسته‌ای دارد و می‌تواند در هر ثانیه ۵ تریلیون فعالیت را انجام دهد. این در حالی است که موتور نورونی تراشه بیونیک A11 دو هسته داشت و می‌توانست در هر ثانیه ۶۰۰ میلیارد کار را به انجام برساند. اضافه شدن هسته‌های بیشتر، نه تنها سبب افزایش سرعت و بهبود تجربه عکاسی واقعیت افزوده می‌شود، بلکه تأثیر زیادی بر چگونگی گرفتن تصاویر نیز خواهد داشت.

عکس‌برداری با چاشنی تکنولوژی Smart HDR

تا چند سال پیش، عکاسی HDR در گوشی‌های هوشمند گزینه‌ای بود که برای استفاده از آن یا باید هزینه زیادی می پرداختیم، یا بعضاً تلفن همراه خود را تعویض و یا باید نوعی بروزرسانی دریافت می‌کردیم. حتی برخی اوقات اگر این گزینه وجود داشت نیز نمی‌توانستیم آن را خاموش یا روشن کنیم اما با معرفی اولین نسل از گوشی‌های گوگل پیکسل، داستان تغییر کرد.

HDR در دوربین گوشیها، هم هوشمندتر بود و هم دقیق‌تر. ضمن اینکه می‌توانست تصاویری بگیرد که ظاهر طبیعی‌تری داشته و پویاتر به نظر می‌رسیدند. فرمول گرفتن تصاویر HDR در گوگل پیکسل ۲ و گوگل پیکسل ۲ ایکس ال بهبود یافت و از تراشه‌های Visual Core استفاده کرد که هنگام فرآیند عکس‌برداری فعال می‌شدند. پس از مدتی، دیگر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند نیز که اتفاقاً نام اپل هم در بین آنها به چشم می‌خورد، پای به این عرصه گذاشتند. آیفون ایکس در زمینه تصویربرداری HDR بسیار خوب عمل کرد و حالا این ویژگی را با امکانات بیشتر به آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس هدیه داده است.

سیستم Smart HDR اپل تداعی کننده قدرت چند تکنولوژی مختلف مانند: Image Signal Processor و قدرت پردازنده سیگنال تصاویر (ISP) بهبود یافته و الگوریتم‌های پیشرفته‌تر می‌باشد تا بدون گذاشتن تأثیر منفی بر تصاویر و کیفیت مصنوعی، میزان پویایی آنها را افزایش دهد اما به نظر می‌رسد این تازه آغاز کار باشد.

جادوی دوربین | بررسی و مقایسه دوربین گوشی آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس - تکفارس 

دیگر نکته‌ای که اپل در همایش خود به آن اشاره کرد، ثبت تصاویر با کیفیت HDR از اشیاء در حال حرکت بود. به نظر می‌رسد حالا دیگر این اتفاق شدنی است ولی به دلیل اینکه برای نخستین بار از آن استفاده می‌شود، ممکن است تصاویر گرفته شده کمی تار شوند. البته میزان تار شدن تصاویر به سرعتی که شیء مورد نظر حرکت می‌کند نیز بستگی دارد.

قابلیت Smart HDR با این هدف در آیفون Xs عرضه شد تا بتواند مشکل تار شدن تصاویر را حل کند. استفاده از قدرت پردازنده سیگنال تصاویر (ISP) و Smart HDR، سبب خواهد شد تا بدون کوچک‌ترین اشکالی، از اشیاء در حال حرکت عکس‌برداری کنید. این در نوع خود بسیار جذاب و فوق‌العاده است زیرا برای اینکه بتوانید از این ویژگی استفاده کنید، دوربین گوشی باید در لحظه فشار دادن کلید، چند تصویر بگیرد.

تراشه بیونیک A12 به دوربین اجازه می‌دهد تا از یک صحنه با چهار فریم عکس بگیرد بنابراین دوربین قادر خواهد بود حرکت یک جسم در حال حرکت را به صورت ثابت شکار کنید. در گام بعد، تراشه موجود وارد عمل می‌شود و فریم‌های ثانویه را در همان لحظه عکس‌برداری ضبط می‌کند که البته این فریم‌ها با سطوح نوردهی متفاوت گرفته می‌شوند تا جزئیات بهتری از سوژه را در شرایط سایه و نور زیاد نشان دهند. اما با همه این امکانات، به نظر می‌رسد داستان Smart HDR به همین جا ختم نمی‌شود. این تکنولوژی در طی فرآیند عکس‌برداری، نوردهی طولانی‌تری عرضه خواهد کرد بنابراین توجه خاصی به سایه‌ها دارد و احتمالاً جزئیات بیشتری از سوژه‌ها را نشان خواهد داد. البته مطمئناً این تکنولوژی با توجه به هر سوژه عکاسی، متفاوت‌تر عمل خواهد کرد ولی می‌توانیم تفاوت را در صحنه‌های دارای کنتراست بالایی ببینیم که در آنها سایه‌های کمتر و نور بیشتری وجود دارد.

باز هم در مورد Smart HDR می‌توانیم اطلاعات بیشتری بدهیم. به طور کلی، این تکنولوژی چند عکس می‌گیرد، آنها را بررسی کرده و تصمیم می‌گیرد که چگونه بهترین قسمت از تصویر را کنار هم بگذارد تا بهترین نتیجه را ارائه دهد.

حالت پرتره بهتر

بوکه یا همان تصویر تار پس‌زمینه عکس‌های گرفته شده، باعث می‌شود که عکاسان ماهر را از عکاسان کم تجربه تشخیص دهیم. برای گرفتن تصاویر بوکه، نیازی نیست که آیا حتماً از یک میز با نور کافی عکس گرفته‌اید یا خیر بلکه تا زمانی که سوژه مورد نظر شما در جلوی پس‌زمینه به رنگ کرم قرار دارد، سبب خواهد شد که عکس شما بوکه شود و مطمئناً چنین تصاویری را کاربران اینستاگرام بیشتر دوست خواهند داشت و لایک خواهند کرد.

برای افزایش عمق شبیه‌سازی تصاویر در دوربین‌های آیفون، مهندسان اپل کیفیت و ویژگی‌های بسیاری از لنزهای حرفه‌ای عکاسی را بررسی کرده و مورد مطالعه قرار داده‌اند. نتیجه این مطالعات گسترده، جداسازی بهتر سوژه از پس‌زمینه و گرفتن تصاویر بوکه می‌باشد.

تصویربرداری بوکه به بالاترین کیفیت خود نزدیک می‌شود

دیگر ویژگی که دارندگان گوشی‌های هوآوی سال‌هاست از آن بهره می‌برند، قابلیت تنظیم عمق تصاویر پس از گرفتن عکس یا DoF نام دارد. استفاده از این ویژگی با کم یا زیاد کردن یک تنظیم‌کننده فراهم شده است و کاربرد آن شبیه کلیدهایی می‌باشد که سبب باز یا بسته لنزها می‌شوند. این تنظیم‌کننده دارای لنز f/1.4 به عنوان کم‌عمق‌ترین و لنز f/16 به عنوان عمیق‌ترین و بیشترین DoF است.

جادوی دوربین | بررسی و مقایسه دوربین گوشی آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس - تکفارس 

اما به غیر از تصمیم‌گیری برای گرفتن تصاویر بوکه با پس‌زمینه کِرِم رنگ، حالت پرتره نیز سبب شکار تصاویر حرفه‌ای‌تر، باکیفیت‌تر و بهتر خواهد شد.

حالت پرتره بهتر با استفاده از فلش TrueTone بهبودیافته و قدرت ترکیبی ISP و CPU به دست آمده است و همین سبب خواهد شد تا گوشی آیفون ایکس اس تنها با فشردن کلید گرفتن تصاویر یا همان شاتر، بلکه به طور خودکار بسیاری از تنظیمات را با توجه به منظره موجود تنظیم کند.

برای مثال شما می‌خواهید از یکی از دوستان خود یک عکس پرتره بگیرید. او را در فریم گوشی خود نشان می‌دهید و سپس کلید شاتر را فشرده و عکس مورد نظر خود را می‌گیرید. نکته‌ای که شما در این لحظه از آن غافل هستید، عملکرد تراشه بیونیک A12 است که بالافاصله و پس از فشردن کلید شاتر، تعدادی عکس می‌گیرد. این تراشه چهره را تشخیص می‌دهد، سپس از حالت نقشه‌برداری محلی و از تکنولوژی Smart HDR بهره می‌برد تا از میزان پرتوگیری مساوی در فریم اطمینان حاصل کند. ضمن اینکه تراشه بیونیک A12 اپل نویزهای به وجود آمده را کاهش می‌دهد، نور سفید را به حالت تعادل رسانده و در نهایت بهترین تنظیمات را برای ارائه عکس نهایی به کار می‌گیرد.

در این بین  اگرچه گزینه Portrait Lighting یک گام رو به عقب به شمار آمده، اپل در مورد آن چیزی ذکر نمی‌کند و گویا به آن قابلیت جدیدی هم اضافه نکرده است ولی به طور کلی این تکنولوژی از حالت پرتره بهبود یافته و به خصوص سیستم تشخیص عمق نیز بهره خواهد برد.

عکسبرداری و فیلمبرداری در حالت نور کم

جادوی دوربین | بررسی و مقایسه دوربین گوشی آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس - تکفارس 

عکس‌برداری در حالت نور کم یکی از نقاط ضعف بسیاری از گوشی‌های هوشمند در سالیان گذشته بوده است. البته این نوع تصویربرداری به تازگی بهبود یافته است و اپل هم با معرفی گوشی‌های آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس وعده داده تا امکان گرفتن تصاویر باکیفیت با نور کم را ارتقا دهد.

دوربین آیفون ایکس اس از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری یک انقلاب عظیم در این زمینه بوده است

به خاطر وجود موتور نورونی هشت هسته‌ای در تراشه بیونیک A12، آیفون ایکس اس تصاویر شفاف‌تر، با جزئیات بیشتر و دقیق‌تر را در شرایط کم نور به کاربران ارائه خواهد کرد.

اپل با اشتراک‌گذاری چندین تصویر پرتره‌ی گرفته شده در شب و شرایط نور کم و جزئیات دقیق نشان داد که چگونه این نوع تصویربرداری می‌تواند باکیفیت باشد.

البته نظر نهایی در مورد تصاویر گرفته شده با دوربین آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس را باید زمانی بررسی کنیم که این گوشی به دست ما برسد ولی تا آن زمان و با توجه به نمونه‌های موجود، به نظر می‌رسد تصویربرداری با نور کم نسبت به آیفون ایکس، بهتر شده باشد.

اپل وعده داده است که بسیاری از این ویژگی‌های نام‌برده مانند حالت نقشه‌برداری، فیلم‌برداری با رنگ‌پردازی بهتر و ضبط فیلم با صدای استریو را به فیلم‌برداری نیز اضافه خواهد کرد. اگرچه به نظر می‌رسد برخی از این ویژگی‌ها پیشرفت‌های چشمگیری باشند ولی تنها زمانی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد که با کیفیت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری نمود. خبر خوب دیگر این است که امکان به کارگیری این ویژگی‌ها در زمان فیلم‌برداری ۴K وجود دارد و حتی اگر شما ترجیح می‌دهید که با فریم بیشتر کار خود را انجام دهید، می‌توانید با کیفیت ۴K فیلم‌هایی با کیفیت ۶۰ فریم بر ثانیه بگیرید.

متأسفانه نمونه فیلم گرفته شده با دوربین آیفون ایکس اس نیز وجود ندارد ولی اپل ویدئوی زیر را به اشتراک گذاشته و ادعا می‌کند که آن را با دوربین پرچم‌دار جدیدش گرفته است.

با آنچه که تا  به حال از دوربین آیفون ایکس اس دیده‌ایم، می‌توانیم ادعا کنیم که دوربین این دستگاه بهترین و جذاب‌ترین قطعه‌ای است که تا کنون اپل به کار برده است و اگرچه شاید برخی‌ آن را از نظر عدسی و اپتیک نسبت به مدل سال قبل یعنی آیفون ایکس متفاوت‌ ندانند ولی عملکرد آن بسیار بهتر شده و سخت‌افزار و نرم‌افزار آن هماهنگی بیشتری کسب کرده‌اند.

تراشه بیونیک A12 با موتور نورونی پیشرفته خود می‌توانند در ثانیه چندین تریلیون فعالیت را از خود به ثبت برساند که همین سبب می‌شود تا اپل بتواند حربه‌هایی هم‌چون گرفتن چند تصویر و ترکیب آن‌ها را به کار گیرد.

ضمن اینکه اگرچه دریچه لنز بازتر و یک لنز بیشتر در دوربین‌های زاویه گسترده ممکن بود با استقبال بیشتری مواجه شود ولی به نظر می‌رسد برای مشاهده آن در محصولات اپل باید حداقل یک سال دیگر صبر کنیم. البته اگر تصاویر ثبت شده با دوربین آیفون ایکس اس کیفیت واقعی را نشان می‌دهند، دیگر نباید نگران مگاپیکسل، دریچه لنز و دیگر مشخصات فنی باشیم.

مطمئناً به خاطر اینکه موضوع این مقاله قضاوت در مورد دوربین یک گوشی است، باید برای اثبات ادعاها تا زمان عرضه این دستگاه صبر کنیم.

قطعاً طرفداران اپل نمی‌توانند تا زمان عرضه آیفون ایکس اس صبر کنند ولی چاره‌ای نیز ندارند زیرا باید دوربین پرچم‌دار را در آینده به صورت دقیق‌تری بررسی کنیم. بنابراین با تکفارس همراه باشید تا از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی مطلع شوید.

دیگر تصاویر نمونه گرفته شده با دوربین گوشی آیفون ایکس اس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید