دستاورد‌های بزرگ اپل در حوزه واقعیت افزوده ممکن است تا سال ۲۰۲۰ به تعویق بیفتد - تکفارس 
دستاورد‌های بزرگ اپل در حوزه واقعیت افزوده ممکن است تا سال ۲۰۲۰ به تعویق بیفتد - تکفارس 
دستاورد‌های بزرگ اپل در حوزه واقعیت افزوده ممکن است تا سال ۲۰۲۰ به تعویق بیفتد - تکفارس 

دستاورد‌های بزرگ اپل در حوزه واقعیت افزوده ممکن است تا سال ۲۰۲۰ به تعویق بیفتد

علیرضا هاشمی
۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - 15:30
دستاورد‌های بزرگ اپل در حوزه واقعیت افزوده ممکن است تا سال ۲۰۲۰ به تعویق بیفتد - تکفارس 

تا زمان معرفی آیفون‌های ۲۰۱۸ اپل تنها چند ساعت باقی مانده، اما برخی از کارشناسان هم اکنون شروع به بحث در رابطه با مسائلی کرده‌اند که ممکن است در آینده پیش آید و می‌خواهند بدانند که اپل چه چیزی را برای سال ۲۰۱۹ آماده خواهد کرد. انتظار می‌رود اپل در سال بعد پیشرفت‌های چشمگیری را در آیفون‌های جدید ایجاد کند و تغییرات گسترده‌ای در ساختار آن‌ها به وجود آید. لطفا برای جزئیات بیشتر با تکفارس همراه باشید.

یکی از مواردی که شایعه شده بود اپل در سال ۲۰۱۹ آن را معرفی خواهد کرد، مربوط به حسگر سه بعدی در پشت گوشی می‌شود. بر اساس سخنان تحلیلگر اپل آقای Ming-Chi Kuo، شرکت اپل این تکنولوژی را در آیفون‌های سال بعد خود اعمال نخواهد کرد.

برخلاف سیستم تصویر برداری چهره که اپل از آن برای Face ID و ساخت اموجی‌های محبوب در حالت animojis استفاده می‌کند، تکنولوژی‌ای که قرار است در پشت گوشی جاسازی شود، نیاز به فناوری‌های مختلفی دارد. اما اپل دقیقا چه اهدافی را برای این تکنولوژی در نظر دارد؟ همانطور که قبلا اعلام شده بود، اپل به صورت مداوم در حال کار کردن بر روی واقعیت افزوده است و بخش بزرگی از موفقیت آن بستگی به یک ایده خوب برای چگونگی استفاده از محیط سه بعدی بر روی یک گوشی هوشمند دارد و در نهایت پس از تعیین اهداف، می‌توان در رابطه با دقت محصول نهایی نظر داد. با این حال امروزه‌ راهکارهای مناسبی ارائه شده است اما با اضافه کردن یک سنسور سه بعدی اختصاصی در پشت گوشی، می‌توان به طور قابل توجه‌ای دقت آن را افزایش داد و در نتیجه عملکرد AR ( واقعیت افزوده) بهبود پیدا خواهد کرد.

نحوه‌ی کارکرد سنسورها، تفاوت‌های اصلی میان آن‌ها را نشان خواهد داد. حالت TrueDepth فعلی دوربین گوشی‌های اپل، ساختاری بر اساس تکنولوژی نوری دارد. شیوه‌ کار تکنولوژی نوری به این صورت است که یک طراخی با الگوی شناخته شده بر روی یک شی ( چهره فرد) ایجاد می‌کند و سپس با انحراف ایجاد شده در الگو توسط همان شی، مدل سه بعدی را می‌سازد. با این حال این تکنولوژی تنها برای اشیاء کوچکی که در نزدیکی گوشی شما قرار می‌گیرند، مناسب است و می‌تواند به خوبی با آن‌ها کار کند اما برای مدل سازی خیابان‌ها و یا حتی اتاق‌ها چندان کارساز نیست و عملکرد خوبی نخواهد داشت.

ممکن است با خواندن کلمه خیابان مقداری تعجب کنید اما طبق گفته‌ی متخصصان، اپل قصد دارد تا AR را به بخش Apple Maps خود اضافه کند، حتی گفته شده که این تکنولوژی قرار است قابلیت اصلی عینک‌های هوشمند اپل باشد (هنوز وجود آن‌ها تایید نشده و فعلا در حد یک شایعه است). اما ابتدا برای انجام این کار، نیاز است تا از یک تکنولوژی نقشه برداری سه بعدی بهتری به نام مدت پرواز (ToF) استفاده کند. سنسور‌های ToF به دقت زمان مورد نیاز برای رفت و برگشت یک سیگنال از شی به سنسور را اندازه گیری می‌کند و نتایج دقیق به دست آمده، فاصله را نشان خواهند داد. دستگاه‌های دیگری نیز وجود دارند که از این روش استفاده می‌کنند و در صنایع مختلفی به کار گرفته می‌شوند، اما استفاده از چنین سیستمی در یک گوشی هوشمند ( یا عینک) به وضوح یک چالش در زمینه تکنولوژی خواهد بود.

بسیاری از طرفدارن مشتاق‌اند تا ببیند اپل در حال انجام دادن چه کاری است، با این حال این شرکت پروژه‌ی آتی خود را  از دید همگان پنهان کرده و در اوایل همین ماه خبری منتشر شد که نشان می‌داد اپل به دنبال استخدام متخصصانی در این زمینه است. بنابراین در ماه‌های آینده اخبار بیشتری در رابطه با این موضوع خواهیم شنید.

نظر شما کاربران تکفارس در رابطه با تکنولوژی واقعیت افزوده اپل چیست؟ آیا اپل در این زمینه موفق خواهد شد؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید