Turbo Boost چیپست‌های Whiskey Lake اینتل برای لپ‌تاپ‌ها قدرت بالایی ارائه می‌دهند - تکفارس 
Turbo Boost چیپست‌های Whiskey Lake اینتل برای لپ‌تاپ‌ها قدرت بالایی ارائه می‌دهند - تکفارس 
Turbo Boost چیپست‌های Whiskey Lake اینتل برای لپ‌تاپ‌ها قدرت بالایی ارائه می‌دهند - تکفارس 

Turbo Boost چیپست‌های Whiskey Lake اینتل برای لپ‌تاپ‌ها قدرت بالایی ارائه می‌دهند

علیرضا هاشمی
۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - 23:00
Turbo Boost چیپست‌های Whiskey Lake اینتل برای لپ‌تاپ‌ها قدرت بالایی ارائه می‌دهند - تکفارس 

در حالی که شرکت‌های تولیدکننده مادربورد همچنان به انتشار اطلاعات خود پیرامون پردازنده‌های نسل نهم اینتل ادامه می‌دهند، شرکت HP به طور تصادفی اطلاعاتی در رابطه با دیگر چیپست‌های آتی شرکت اینتل منتشر کرده است. این اطلاعات درباره‌ی سری تراشه‌های Whiskey Lake است که در لپ تاپ‌ها به کار گرفته می‌شوند. برای جزئیات بیشتر با تکفارس همراه باشید.

با توجه به گزارشی که Anandtech آن را اعلام کرده، پردازنده‌های Whiskey Lake-U که قرار است جایگزین سری پردازنده‌های Kaby Lake-R فعلی بشوند، تفاوت چندانی با یکدیگر نخواهند داشت. در واقع سرعت پایه کلاک پردازنده‌هایی که شرکت HP مشخصات آن‌ها را فاش کرده، با سرعت چیپست‌های فعلی Kaby Lake-R برابر خواهند بود. در واقع کاری که اینتل برای متمایز کردن این دو نسل انجام داده این است که قدرت Turbo Boost را برای سری Whiskey Lake-U افزایش داده است.

لازم به ذکر است که تفکیک این دو نسل با توجه به شماره محصول نیز سخت است و با گزارشی که Anandtech از لیست شرکت HP منتشر کرده، حتی در نامگذاری تفاوت اندکی وجود دارد. سه تراشه جدید Whiskey Lake-U با نام‌های Core i3-8145U با سرعت ۲٫۱ گیگاهرتز، Core i5-8265U با سرعت ۱٫۶ گیگاهرتز و Core i7-8565U با سرعت ۱٫۸ گیگاهرتز قرار است جایگزین پردازنده‌های نسل Kaby Lake-R با نام‌های Core i3-8130U با سرعت ۲٫۲ گیگاهرتز، i5-8250U با سرعت ۱٫۶ گیگاهرتز و Core i7-8550U با سرعت ۱٫۸ گیگاهرتز شوند. پردازنده‌های Core i5 و Core i7 قرار است ۴ هسته‌ی پردازشی داشته باشند و پردازنده Core i3 بر اساس ۲ هسته کار خواهد کرد.

تمامی تفاوت‌ها را به همراه سرعت Turbo را در لیست زیر برای شما قرار داده‌ایم:

مدل‌های Core i7

  • (سری Core i7-8565U (Whiskey Lake با سرعت پایه ۱٫۸ گیگاهرتز و سرعت Turbo افزایشی ۴٫۶ گیگاهرتز
  • (سری Core i7-8550U (Kaby Lake-R با سرعت پایه ۱٫۸ گیگاهرتز و سرعت Turbo افزایشی ۴ گیگاهرتز

مدل‌های Core i5

  • (سری Core i5-8265U (Whiskey Lake با سرعت پایه ۱٫۶ گیگاهرتز و سرعت Turbo افزایشی ۴٫۱ گیگاهرتز
  • (سری Core i5-8250U (Kaby Lake-R با سرعت پایه ۱٫۶ گیگاهرتز و سرعت Turbo افزایشی ۳٫۴ گیگاهرتز

مدل‌های Core i3

  • (سری Core i3-8145U (Whiskey Lake با سرعت پایه ۲٫۱ گیگاهرتز و سرعت Turbo افزایشی ۳٫۹ گیگاهرتز
  • (سری Core i3-8130U (Kaby Lake-R با سرعت پایه ۲٫۲ گیگاهرتز و سرعت Turbo افزایشی ۳٫۴ گیگاهرتز

اینتل تاکنون درباره محصولات معرفی نشده، اظهار نظری نکرده و لیستی که شرکت HP برای سری لپ‌ تاپ‌های Pavilion x360 به طور اتفاقی منتشر کرده، در حال حاظر دیگر موجود نیست و توسط شرکت حذف شده است( باید توجه داشت که شرکت‌ HP یکی از شرکای اینتل برای عرضه پردازند‌ه‌های Whiskey Lake خواهد بود و هنگام معارفه در نمایشگاه Computex جزء حامیان محسوب می‌شود). با این حال اینتل تایید کرده که پردازنده‌های مبتنی بر معماری‌های Whiskey Lake و Amber Lake در فصل تعطیلات ( که معمولا مصادف با ماه دسامبر است) عرضه می‌شوند.

پردازنده‌های فعلی Kaby Lake-R و پردازنده‌های آتی Whiskey Lake، هر دو جزء سری تراشه‌های U محسوب می‌شوند که به طور معمول مصرفی معادل ۱۵ وات دارند. در حالی که نسل Amber Lake جزء سری Y هستند که معمولا برای اولترابوک‌ها استفاده می‌شوند و لقب ultra low power (مصرف بسیار پایین) را یدک می‌کشند و به طور معمول مصرفی در رنج ۴٫۵ وات دارند.

همانگونه که Anandtech در گزارش خود آورده است، اضافه شدن Turbo Boost هنگامی به پردازنده‌ها کمک می‌کند که در یک مدت کوتاه فشار زیادی را متحمل می‌شوند و این قابلیت با افزایش سرعت پایه برای مدت زمانی کوتاه، از کند شدن جریان عملیات جلوگیری می‌کند. اما برای کارهایی که زمان بیشتری طلب می‌کند و بار بیشتری بر پردازنده متحمل می‌کنند، سری پردازنده‌های Kaby Lake-R کارایی بیشتری دارند زیرا سرعت کلاک پایه‌ی آن‌ها از سری جدید بالاتر است.

نظر شما کاربران تکفارس در رابطه با پردازنده‌های Whiskey Lake چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید