ذهن انسان توانایی تشخیص احساسات شبیه‌سازی شده‌ی ربات را ندارد! - تکفارس 
ذهن انسان توانایی تشخیص احساسات شبیه‌سازی شده‌ی ربات را ندارد! - تکفارس 
ذهن انسان توانایی تشخیص احساسات شبیه‌سازی شده‌ی ربات را ندارد! - تکفارس 

ذهن انسان توانایی تشخیص احساسات شبیه‌سازی شده‌ی ربات را ندارد!

مصطفی اسماعیلیان
۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - 21:00
ذهن انسان توانایی تشخیص احساسات شبیه‌سازی شده‌ی ربات را ندارد! - تکفارس 

در آزمایشی جدید، محققان دانشگاه دویسبورگ اسن آلمان ثابت کردند که انسان‌ها به رفتارهای شبیه‌سازی شده و انسان‌گونه‌ی ربات‌ها حساس هستند. با تکفارس همراه باشید.

یافته‌ها نشان از گرایش قوی ذهن افراد به صفات انسانی دارد. فرقی نمی‌کند که این صفات از ناحیه‌ی یک موجود زنده باشد و یا یک شبیه‌ساز، میتوانند درست مانند وابستگی‌های عاطفی، موجب ارتباط عمیقِ احساسی با ربات شوند.

در سال ۲۰۰۷ گروهی از محققان، آزمایشی را انجام دادند که از داوطلبان خواسته شد تا با فشار دادن دکمه‌ی off، ربات گربه‌نمایی را خاموش کنند اما وقتی داوطلبان با التماس‌های پی‌درپی گربه برای روشن ماندن مواجه شدند، احساسات اجازه نداد تا دکمه را فشار دهند.

سپس در مرحله‌ی دیگر، محققان آزمایش را با داوطلبان دیگری بر روی یک ربات جدید تکرار کردند.

در این آزمایش ۸۹ داوطلب شرکت داشتند که هدف آن بررسی نوع ارتباط ذهن انسان با ربات بود. داوطلبین این آزمایش در دو گروه تقسیم‌بندی شدند. گروهی که هم گربه را می‌دیدند و هم صدای التماس او را می‌شنیدند و گروهی که تنها قادر به شنیدن صدا بودند و باید­ از راه دور ربات را خاموش می‌کردند.در گروهی که به صورت دیداری نیز درگیر این آزمایش بودند، احساسات بیش‌تری بروز پیدا می‌کرد و ذهن داوطلبان را در شرایط سخت تری قرار میداد.

از تعداد کل شرکت کنندگان، ۴۳ نفر در برخورد با التماس گربه دچار سردرگمی شدند و در آخر از فشار‌دادن دکمه امتناع کردند.

همچنین ۱۳ نفر از این تعداد موفق به خاموش کردن گربه شدند ولی این گروه نیز با تأثیری که رفتار گربه در ذهن آن‌ها ایجاد کرده بود، نسبت به داوطلبانی که باید به‌وسیله‌ی کنترل ربات را خاموش می‌کردند ، زمان بیشتری را برای انجام کار صرف کردند.

بعداز اتمام آزمایش، با هر یک از داوطلبان در مورد تصمیمی که گرفتند مصاحبه شد. طبق نتیجه‌ی تحقیقات، بیشتر داوطلبان تنها به دلیل اینکه گربه به آنها التماس می‌کرد، از فشار دادن دکمه امتناع کردند و بقیه‌ی داوطلبان نیز برای گربه احساس تأسف داشتند و از کاری که انجام دادند ناراحت بودند.

این آزمایش به خوبی نشان داد که ذهن انسان توانایی تشخیص حقیقی‌بودن احساسات میان موجود زنده و ربات را ندارد و در برخورد با احساسات شبیه‌سازی شده میتواند به شدت آسیب‌پذیر باشد.

نظر شما کاربران تکفارس درمورد احساسات شبیه‌سازی شده چیست؟ آیا این نقطه ضعف ما، در آینده‌ای نزدیک که شاهد تعامل بیشتر میان انسان‌ها و ربات‌ها خواهیم بود، تأثیر منفی خواهد داشت؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید