اقدام چین برای زیر نظر گرفتن شهروندان با استفاده از تکنولوژی - تکفارس 
اقدام چین برای زیر نظر گرفتن شهروندان با استفاده از تکنولوژی - تکفارس 
اقدام چین برای زیر نظر گرفتن شهروندان با استفاده از تکنولوژی - تکفارس 

اقدام چین برای زیر نظر گرفتن شهروندان با استفاده از تکنولوژی

سید محمد معلمی
۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - 19:00
اقدام چین برای زیر نظر گرفتن شهروندان با استفاده از تکنولوژی - تکفارس 

در چند سال اخیر، بیش از ۳۰ آژانس دولتی و نظامی چینی از هواپیماهای بدون سرنشین به شکل پرنده استفاده کرده‌اند تا شهروندان خود را در پنج استان این کشور زیر نظر بگیرند. اسم رمزی این عملیات Dove بوده و توسط پروفسور سونگ بیفنگ، استاد دانشگاه پلی تکنیکال شمال غرب شهر Xi`an، هدایت می‌شود. پروفسور بیفنگ، پیش از این عضو ارشد Chengdu J-20، اولین جت جنگنده مخفی نسل پنجم آسیا بوده است.

هواپیماهای بدون سرنشین شبیه پرنده، از نوعی اهرم که توسط موتورهای الکتریکی حرکت می‌کنند، به عنوان بال بهره می‌برند. هر کدام از این پرنده‌ها، مجهز به دوربین‌های اچ‌دی، آنتن GPS، سیستم کنترل دفاعی و ارتباطات ماهواره‌ای می‌باشد.

اگرچه این تکنولوژی هنوز به صورت فراگیر مورد استفاده قرار نگرفته است، ولی یکی از اعضای تیم پشتیبانی این وسایل اعلام کرده که این فناوری قابلیت استفاده در ابعاد بزرگتر را دارد.

تیموتی آر هیث، محقق ارشد بخش تحقیقاتی و بازرسی سازمان بین‌المللی Rand می‌گوید: تکنولوژی‌های نظارت در استان بیجینگ اگرچه به صورت مخفیانه کار می‌کنند ولی به راحتی می‌توان آنها را تشخص داد اما این هواپیماهای بدون سرنشین که شباهت زیادی به پرنده دارند، عصر جدیدی از نظارت را آغاز خواهند کرد.

او ادامه می‌دهد: اگرچه این پرنده‌های هوشمند بیشتر در استان‌های پر تنش مانند ژینژانگ مورد استفاده قرار خواهند گرفت ولی هر شهروند چینی باید بداند که بر رفتار او نظارت می‌شود و اقدامات او ضبط خواهد شد. حالا فرقی نمی‌کند که این شخص از کجا آمده و به کجا می‌رود. به علاوه، استفاده چین از هواپیماهای بدون سرنشین شبیه پرنده، سبب خواهد شد تا سطح نظارت دولت چین بر شهروندان این کشور بسیار زیاد شود.

در پایان، بد نیست اشاره کنیم که به زودی مقامات چینی از تکنولوژی‌هایی نظیر تشخیص چهره، هوش مصنوعی، عینک‌های هوشمند و . . . برای بررسی و کنترل جمعیت ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری خود استفاده خواهند کرد تا روزی بر اساس داده‌های ضبط شده از خودِ آنها، به رفتارهایشان امتیاز دهند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید