PeerTube جایگزین منبع‎باز یوتیوب برای شکست دادن سانسور - تکفارس 
PeerTube جایگزین منبع‎باز یوتیوب برای شکست دادن سانسور - تکفارس 
PeerTube جایگزین منبع‎باز یوتیوب برای شکست دادن سانسور - تکفارس 

PeerTube جایگزین منبع‎باز یوتیوب برای شکست دادن سانسور

پوریا اسدی
۵ تیر ۱۳۹۷ - 11:00
PeerTube جایگزین منبع‎باز یوتیوب برای شکست دادن سانسور - تکفارس 

هنگامی ‌که صحبت در مورد تماشای ویدئو‌های آنلاین است، یوتیوب اولین چیزی است که به ذهن ما می‌آید. اما  این پلتفرم به اشتراک گذاری ویدیو اغلب در بسیاری از کشورها تحت سانسور قرار می‌گیرد. کشورهای زیادی از جمله چین و کره شمالی وجود دارند که گهگاه یوتیوب را ممنوع می‌کنند.

به تازگی حتی یوتیوب بسیاری از کانال‌های مشروع را به عنوان یک آسیب جانبی به دلیل نقض حق کپی رایت مسدود کرده است. در نهایت، کسانی که تحت تاثیر این مسدود شدن‌ها قرار می‌گیرند سازندگان محتوا هستند.

گزینه‌های جایگزین بسیاری برای یوتیوب وجود دارد. اما برای افرادی که تحت تاثیر قوانین دست و پاگیر یوتیوب هستند، یک جایگزین منبع باز دیگر برای یوتیوب وجود دارد. این پلتفرم PeerTube نامیده می‌شود (کد آن در منبع گیت‌هاب موجود است).

همانطور که از نام آن بر می‌آید، پلتفرم به اشتراک گذاری ویدیو بر اساس P2P غیر متمرکز است، درست مانند BitTorrent. مردم می‌توانند ویدئوها را به صورت جداگانه در سرور خود که دارای مخاطب خاص خود هستند، میزبانی کنند.

این می‌تواند با سایر نمونه‌های PeerTube با استفاده از یک پروتکل به نام ActivityPub مرتبط شود. بنابراین، کاربران یک نمونه پلتفرم نیز پیشنهادات ویدئویی از سایر پلتفر‌ها را دریافت می‌کنند.

PeerTube از WebTorrent پشتیبانی می‌کند که می‌تواند هزینه‌های پهنای باند را کاهش دهد برای افرادی که ویدئوها را تماشا می‌کنند نیز پهنای باند را فراهم می‌کنند. با این حال، برای سازندگان، هزینه‌هایی برای انجام امور مانند میزبانی و توسعه وب سایت وجود دارد. اگر چه امکان کسب درآمد وجود دارد، اما این کار آسان نیست.

با این حال، آنچه PeerTube به سازندگان می‌دهد قدرت بر محتوای آنها است. این می‌تواند هر روزی باشد که ویدیو شما می‌تواند مسدود یا سانسور شود.

نسخه اول PeerTube سال گذشته منتشر شد. توسعه دهندگان فرانسوی  Framasoft، یک شرکت غیرانتفاعی، کمپین تبلیغاتی را به راه انداخت تا بتوانند به توسعه پلتفرم ادامه دهند

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید