محققان MIT باکتری‌های کپسولی را برای مطالعه‌ مجاری گوارشی طراحی کردند - تکفارس 
محققان MIT باکتری‌های کپسولی را برای مطالعه‌ مجاری گوارشی طراحی کردند - تکفارس 
محققان MIT باکتری‌های کپسولی را برای مطالعه‌ مجاری گوارشی طراحی کردند - تکفارس 

محققان MIT باکتری‌های کپسولی را برای مطالعه‌ مجاری گوارشی طراحی کردند

امیر مریخ
۸ خرداد ۱۳۹۷ - 09:30
محققان MIT باکتری‌های کپسولی را برای مطالعه‌ مجاری گوارشی طراحی کردند - تکفارس 

گروهی از محققان حوزه‌ی MIT قادر به ساخت، حسگری در ابعاد و اندازه‌ی یک قرص کپسول قابل هضم شدند. این حسگر کپسولی در واقع گروهی از باکتری‌هایی می ‌باشد که بر روی چیپ و به وسیله‌ی مهندسی ژنتیکی ساخته شده‌اند. این باکتری‌ها قادر به شناسایی و تشخیص خون ریزی‌های ناحیه‌ روده و چند نوع مختلف از بیماری‌های مربوط به لوله‌های گوارشی می‌باشند.

یک نوع خاص از باکتری E.coli به نحوه‌ای از نظر ژنتیکی بازسازی شده است تا توانایی عکس‌العمل نسبت به وجود ترکیبات شیمیایی خاصی به نام «هیم» (heme) در سلول‌های قرمز خون را داشته باشند. پاسخ باکتری‌های بازسازی شده در صورت شناسایی هیم‌های مورد بحث، شامل درخشش و تابش نور خاصی از سوی این باکتری‌ها می‌باشد.

در گام بعدی تحقیقات، آن‌ها کپسولی را طراحی کردند که توانایی حمل باکتری‌های مذکور را داشته و مولکول‌های بدن می‌توانستند از طریق غشایی که برای کپسول طراحی شده بود به داخل آن راه یابند. از این طریق باکتری‌های درون کپسول می‌توانستند با مایعات درون بدن در ارتباط بوده و اگر در موردی با خونریزی داخلی مواجه شدند ،وجود «هیم» منجر به درخشش باکتری‌های موجود در کپسول می‌شد.

درون این کپسول علاوه بر موارد ذکر شده، یک فتو ترانسیستور وجود دارد که مقدار نور تولیدی توسط باکتری‌ها را اندازه گیری کرده و اطلاعات به دست آمده را به صورت بی‌سیم یا وایرلس به تلفن هوشمند و یا کامپیوتر مرتبط با کپسول انتقال می‌دهد. در حال حاضر این چیپ که درون کپسول قرار گرفته است طولی معادل ۱٫۵ اینچ یا ۳٫۸ سانتی متر دارد اما محققان به دنبال روش‌های جدیدی هستند تا طول این حسگر درون کپسول را کاهش دهند.

محققان با این هدف به مطالعات خود ادامه می‌دهند تا روشی را برای ذخیره سازی این حسگر‌ها در مسیر گوارشی افراد طراحی کنند که به طول چند هفته در لوله‌های گوارشی باقی بماند و سیگنال های مداوم آن وضعیت درونی فرد را برای پزشک معالج روده بفرستد.

در آینده‌ی نه چندان دور ،بیماران می‌توانند برای تشخیص نشانه‌های زود هنگام سرطان لوله‌ی گوارش به جای اسکن‌های کلون اسکوپی، این کپسول را ببلعند. این طراحی جدید همچنین این امکان را به ما می‌دهد تا مناطقی از لوله‌ی گوارشی که به راحتی قابل دسترس نیستند را نیز برررسی کنیم. علل الخصوص این روش برای بررسی توازن میکروب‌های درون روده‌ها و مطالعه‌ی بیماری های التهابی ماری گوارشی یا بیماری‌های کروهن اهمیت ویژه دارد.

دانلود ویدئو

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید