گوگل به حدی اطلاعات از شما جمع‎آوری می‎کند که در طی ۱۵ روز به ۲۳۰۰۰ صفحه می ر‎سد - تکفارس 
گوگل به حدی اطلاعات از شما جمع‎آوری می‎کند که در طی ۱۵ روز به ۲۳۰۰۰ صفحه می ر‎سد - تکفارس 
گوگل به حدی اطلاعات از شما جمع‎آوری می‎کند که در طی ۱۵ روز به ۲۳۰۰۰ صفحه می ر‎سد - تکفارس 

گوگل به حدی اطلاعات از شما جمع‎آوری می‎کند که در طی ۱۵ روز به ۲۳۰۰۰ صفحه می ر‎سد

پوریا اسدی
۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - 10:00
گوگل به حدی اطلاعات از شما جمع‎آوری می‎کند که در طی ۱۵ روز به ۲۳۰۰۰ صفحه می ر‎سد - تکفارس 

بیایید یک روز از زندگی‌مان را در نظر بگیریم، از خواب بیدار می شویم، به دستشویی می‌رویم، حمام می‌کنیم، صبحانه می‌خوریم، برای کار آماده می‌شویم، به محل کار می‌رویم، خسته می‌شویم، به خانه برگردیم، شام می‌خوریم، قبل از خواب برخی از کارهای ضروری‌یمان را انجام می‌دهیم و بالاخره می‌خوابیم.

حالا، به این فکر کنید که گوگل چندبار در روز در کنار ما هست. تقریبا همیشه. گوگل همه چیز ، از آنچه که ما در یوتیوب جستجو و تماشا می کنیم  گرفته تا تمام برنامه های مورد استفاده ما را ردگیری می‌کند .

تعطیلات آخر هفته را در نظر بگیرید، گوگل انجام تمرینات، رستوران‌هایی که مکررا به آنجا می‌روید، جایی که از آنجا خریداری می‌کنید و مکان‌هایی که در آنجا تردد می کنید، تحت مراقبت دارد. هر زمان که من به جایی می‌روم، مدت زمان زیادی طول نمی کشد که پیامی از طرف گوگل به دستم برسد.

فقط ویژگی تایم لاین را در Google Maps باز کنید، تا متوجه شوید که این شرکت هر حرکت ما را دنبال کرده است. گزارش‌های منتشر شده در سال گذشته نشان می‌دهد که گوگل افراد را حتی زمانی که خدمات مکان‌یابی را بر روی دستگاه‌شان خاموش می کنند، ردیابی می کند. گوگل احتمالا از روزی که بتواند عادت‌های شخصی‌یمان را هم کنترل کنند فاصله‌ی زیادی ندارد.

گوگل می‌تواند این کار را برای بسیاری از کاربرانش انجام دهد. با توجه به تعداد کاربران فعال روزانه آن، جمع آوری داده‌ها فراتر از تخیل بسیاری از ما خواهد بود.

با توجه به تحقیقاتی که توسط روزنامه Daily Mail در روز یکشنبه انجام شده، اگر مقدار داده‌هایی که گوگل برای هر کاربر جمع آوری می‌کند در صفحات A4 چاپ و جمع آوری شود، در طول چند روز از ارتفاع شما نیز بیشتر خواهد شد.

خبرنگار آنها دریافت که تاریخچه اینترنت وی در طول دوازده ماه گذشته چیزی در حدود ۵۶۹،۵۵۵ صفحه بوده است. هنگامی که رو هم انباشته شود، ارتفاع آن ۱۸۹ فوت، یعنی بلندتر از برج کج پیزا خواهد شد. حتی اگر ما ۱۵ روز را در نظر بگیریم، این صفحات به ۹ فوت و ۷ اینچ می‌رسد، تقریبا برابر ۲۳،۷۳۱ صفحه.

من قبلا به شما گفتم، وقتی که داده های گوگلم را دانلود می کنم در حدود ۹ گیگابایت فضا بر روی هارد دیسک را اشغال می‌کند. زمانی که فیس بوک برای جمع آوری داده‌ها تحت فشار است، این چیزی نیست که شما انتظار انجام شدن آن توسط شرکت دیگری را داشته باشید. لحظه‌ی خنده‌دار هنگامی است که داده‌هایی که فیسبوک جمع‌آوری کرده بیش از ۱۰۰ مگابایت برای هر نفر بوده است.

البته این را هم باید در نظر گرفت که بزرگی حجم داده‌هایی که گوگل جمعآوری کرده بیشتر به دلیل وجود عکس و ویدئو می‌باشد. به غیر از اینها، می توانید چیزهایی مانند نتایج جستجو، سابقه موقعیت مکانی، مخاطبین، تقویم، اطلاعات Google Fit، My Activity و غیره را هم در نظر بگیرید.

اما زمانی که جمع آوری داده‌ها شامل مواردی می‌شود که شما از طریق “حالت ناشناس” در وب آن را مرور کرده‌اید، باعث به‌وجود آمدن نگرانی‌هایی می شود. دیلن کاران، توسعه دهنده وب، به دنبال دیدن تاریخچه حالت ناشناسش در اطلاعات جمع‌اوری شده توسط گوگل شوکه شد. او حتی یک رزومه‌ی قدیمی را که در گوگل درایو خود حذف کرده بود پیدا کرد.

این همه داده برای چه؟

این یک واقعیت شناخته شده است که جمع‌آوری داده‌های وسیع، منبع تبلیغات تجاری گوگل است. گوگل پروفایل های تبلیغاتی را برای افراد درست می‌کند تا بوسیله‌ی آن تبلیغات شخصی‌سازی شده را برای کاربر یه نمایش بگذارد. اطلاعات کاربر می تواند به بالاترین پیشنهاد‌دهنده فروخته شود، با توجه به این که مردم قبلا به چنین سیاست‌هایی در قسمت شرایط و ضوابط موافقت کرده‌اند.

بدون شک گوگل چند سالی است که محصولات و تکنولوژی های بی‌نظیری را به ما عرضه نموده است. اما همه‌ی اینها با یک واقعیت خشن همراه است: اطلاعات ما در برابر چیزهایی که رایگان هستند، معامله می‌شوند.

پرداختن پول به گوگل ایده‌ای نیست که بسیاری از آن را در نظر بگیرند. در حقیقت، مردم فکر می‌کنند که اطلاعاتشان بسیار ارزشمند است؛ آنها باید از شرکت هایی مانند گوگل از حق پرداختی سالیانه بهره‌مند شوند. خوب، این فکر اشتباه هم نیست آن هم زمانی که این شرکت محبوب اینترنتی در حال ثروتمند شدن بوسیله‌ی پولی است که از اطلاعات شخصی افراد بدست می‌آورد.

این که مردم باید به گوگل پول پرداخت کنند یا بالعکس، یک مسئله جداگانه است، اما مهم این است که داده‌ها (که در حال حاظر به عنوان نفت جدید در نظر گرفته می‌شود) این قدرت را به این گونه شرکت‌ها  می دهد.  این مسئله باید باعث هوشیاری شود زیرادشوار است که به تأثیرات احتمالی آن فکر نکرد.

با افزایش آگاهی میان مردم و دولت، قوانین جدید در حال توسعه هستند. شرکت ها باید در قبال استفاده از سرویس‌شان،  به صورت شفاف‌تری  اطلاعات را جمع‌اوری کنند. اما ممکن است این هم برای بعضی‌ها کافی نباشد.

درست مثل فیس بوک، گوگل گزینه‌هایی در اختیار افراد برای غیر فعال کردن ردیابی مستمر داده هایشان ارائه می دهد. با خاموش کردن آنها می توانید حس کنید که ردیابی شما به طور کامل خاتمه یافته، اگر نه،  حداقل کاهش یافته است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید