نقد و بررسی نسخه موبایل بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds - تکفارس 
نقد و بررسی نسخه موبایل بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds - تکفارس 
نقد و بررسی نسخه موبایل بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds - تکفارس 

نقد و بررسی نسخه موبایل بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds

علیرضا داداش زاده
۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - 17:44
نقد و بررسی نسخه موبایل بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds - تکفارس 

بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds یا به اختصار PUBG سرانجام بر روی گوشی‌ عرضه شد. بعد از عرضه بر روی ویندوز در سال ۲۰۱۷ در حالت دسترسی زود هنگام، در ماه دسامبر در حالت نسخه ۱٫۰ بر روی ویندوز و Xbox One عرضه شد و اکنون بر روی اندروید و iOS بعد از مدتی از انحصاری بودن در کشور ژاپن، منتشر شده است.

قبل از نقد و بررسی این بازی بیایید بصورت مختصر مروری بر نحوه اجرای بازی انجام داشته باشیم. PUBG اکنون با داشتن حالت بتل رویال مشهور است. این اولین عنوانی نیست که از حالت بتل رویال استفاده می‌کند اما، توانسته این حالت را بسیار مشهور سازد و بیشترین تعداد بازیکن را در این ژانر داشته است. آقای “Brenden Greene” طراح اصلی بازی است که قبلا بر روی بازی Arma 2 با گیم پلی مشابه کار کرده است.

نقد و بررسی نسخه موبایل بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds - تکفارس بازی PUBG در یک جزیره اتفاق میفتد که ۱۰۰ بازیکن از یک هواپیما در این جزیره فرود می‌آیند. هر بازیکن می‌تواند تصمیم بگیرد که در چه نقطه‌ای از جزیره فرود بیاید. زمانی که بازیکن برروی زمین فرود بیاید، باید به دنبال مهمات، اسلحه، جعبه کمک اولیه و یک کوله پشتی برای اینکه تمام این وسایل را در آن قرار دهد، بگردد. این آیتم‌ها در بیشتر ساختمان‌های نقشه قرار دارند.

زمانی که آیتم‌های مورد نیاز و ضروری خود را پیدا کردید، می‌توانید در بازی پیش بروید بقیه‌ی بازیکنان را از بین ببرید. هدف در این بازی این است که آخرین بازمانده‌ی این جنگ باشید. بازیکن مجبور نیست که کسی را بکشد بلکه می‌تواند تصمیم بگیرد که فقط در جزیره بدود یا اینکه در جایی مخفی شود. بنابراین برای اینکه بازیکن برای همیشه در جایی مخفی نشود، بازی یک سیستم را ارائه کرده که نقشه‌ی قسمت جنگ را در هر چند دقیقه کوچک‌تر می‌کند و بازیکن مجبور است در قسمت مشخص شده بازی کند. قبل از اینکه نقشه کوچک‌تر شود، به بازیکن اخطار داده می‌شود. هرباری که بازیکن از قسمت مشخص شده بیرون برود، میزان سلامتی شخصیت بازی به تدریج کاهش می‌یاید تا زمانی که شخصیت بمیرد یا به منطقه مشخص شده برگردد. در اواخر بازی، قسمت مشخص شده برای بازی آنقدر کوچک می‌شود که دیگر راهی برای مخفی شدن وجود ندارد و مجبور هستید که با دیگر بازیکنان به جنگ بپردازید.

نقد و بررسی نسخه موبایل بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds - تکفارس نقشه‌ی بازی به شما نشان می‌دهد که منطقه مشخص شده‌ی بعدی برای بازی کجا می‌باشد که به این طریق می‌توانید خود را به آن برسانید. گاهی اوقات یک نقطه قرمز تصادفی در نقشه پدیدار می‌شود که آن منطقه از آسمان بمب باران می‌شود بنابراین بهتر است که در نزدیکی آن منطقه نباشید. در نهایت در بازی یک سری هواپیما، جعبه غارت را به داخل جزیره پرتاب می‌کنند که در آن آیتم‌های خوب و مفیدی وجود دارد. این جعبه غارت دارای دود قرمز می‌باشد که دیگر بازیکنان را به خودش جذب می‌کند.

نکته مثبت درمورد نسخه موبایلی PUBG این است که، کاملا همانند نسخه Xbox One و PC می‌باشد و طوری برای موبایل عرضه شده که به راحتی بتوان با صفحه لمسی آن را بازی کرد.

برای شروع بازی در موبایل، لازم است که به عنوان مهمان یا از طریق شناسه فیسبوک به بازی ورود پیدا کنید. ورود از طریق شناسه مهمان براحتی توسط تنظیم کردن یک نام کاربری انجام پذیر است اما اگر بازی را حذف کنید و دوباره نصب کنید، تمامی محتوای ذخیره شده و پیشرفتتان حذف می‌شود اما، شناسه فیسبوک این چنین نمی‌باشد. کمی ناامید کننده است که بازی به شما اجازه نمی‌دهد از طریق نام کاربری و رمز عبور، به بازی وارد شوید. ورود به بازی بیشتر بر روی شناسه فیسبوک تمرکز می‌کند و اگر بطور جدی تصمیم به بازی دارید راهی جز ورود از طریق شناسه فیسبوک ندارید.

نقد و بررسی نسخه موبایل بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds - تکفارس در مرحله‌ی ورود، می‌توانید شخصیت خود را بسازید که در بردارنده انتخاب جنس، رنگ پوست و مو می‌باشد که البته در گیم پلی بازیکن تاثیری ندارد. همانطور که بازی می‌کنید، می‌توانید امتیاز کسب کنید و از این طریق می‌توانید آیتم‌های داخل بازی مانند لباس و لوازم جانبی را خریداری کنید که باز هم در روند گیم پلی تاثیری ندارد و فقط جنبه تزیینی و زیبایی دارد.

همانند نسخه‌های کنسولی و PC، می‌توانید در ۳ حالت Solo، Squad و Duo بازی را اجرا کنید. اگر در حالت Solo یا Squad بازی کنید، تیم بازمانده برنده بازی می‌شود. در این ۲ حالت می‌توانید از طریق جست و جوی نام کاربری، دوستانتان را به بازی دعوت کنید یا اینکه بازی بصورت خودکار و تصادفی هم تیمی شما را انتخاب می‌کند.

نقد و بررسی نسخه موبایل بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds - تکفارس PUBG بر روی گوشی به مانند دیگر پلتفرم‌ها به خوبی اجرا می‌شود و تنها تغییر، نحوه‌ی کنترل بازی است. شما می‌توانید شخصیت خود را توسط جوی استیک‌های سمت چپ صفحه نمایش به حرکت درآورید. در سمت راست کنترل‌های مربوط به شلیک، پریدن، هدف گیری، نشستن، دراز کشیدن و بارگذاری اسلحه قرار دارد. این کنترل‌ها کمی برای صفحه نمایش، زیاد به نظر می‌رسند اما به تدریج به آن عادت می‌کنید. چیزی که کمی ناخوشایند است محل قرارگیری کنترل‌ها می‌باشد که در حین جنگ ممکن است به جای لمس کردن کنترل شلیک کردن، قسمت خالی صفحه نمایش را لمس کنید. نگاه کردن به محل کنترل در حین جنگ ممکن است به فرار کردن دشمن منجر شود. موبایل تنها پلتفرمی است که قبل از زدن یک دکمه باید به محل قرارگیری آن دکمه نگاه کنید که برای چنین بازی‌هایی کمی ناامید کننده است.

در قسمت بالا سمت راست می‌توانید نقشه را مشاهده کنید که قابلیت زوم کردن را دارا می‌باشد. دیگر قسمت‌های کنترل مربوط به دویدن، تغییر زاویه دوربین از سمت راست به چپ یا بالعکس و فعال/غیر فعال سازی میکروفون و صدا می‌باشد.

نقد و بررسی نسخه موبایل بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds - تکفارس تقریبا در پایین صفحه جایی است که می‌توانید اسلحه‌ی خود را عوض کنید. بازیکن تنها می‌تواند ۲ اسلحه را به طور همزمان حمل کند و مقدار مهماتی که می‌تواند حمل کند بستگی به سایز و محتویات کوله پشتی دارد که توسط یک نقطه از سمت چپ می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. در همین قسمت می‌توانید میزان سلامتی خود را مشاهده کنید. همچنین میانبرهایی مناسب برای دسترسی به بسته‌های افزایش میزان سلامتی وجود دارد. رابط کاربری کوله پشتی نسبت به دیگر پلتفرم‌ها ساده‌تر شده است.

در قسمت بالا سمت چپ می‌توانید گزارش افراد کشته شده و تیم خود را مشاهده کنید.

نقد و بررسی نسخه موبایل بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds - تکفارس اکنون به گیم پلی بازی می‌رسیم. با اینکه کنترل چنین بازی‌ در موبایل کمی سخت است، اما بازی در اکثر مواقع بسیار خوب عمل می‌کند. یک سری قابلیت‌های خوب در آن وجود دارد که می‌توان به کمک در هدف‌گیری و جمع کردن خودکار آیتم‌های درون بازی وقتی که بر روی آن راه می‌روید، اشاره کرد. هدف‌گیری از طریق لغزیدن دست در صفحه نمایش کار آن چنان آسانی نیست و مدتی طول می‌کشد که به کار با آن عادت کنید و باز هم در انتها آنقدر عالی نیست. اما این را هم در نظر بگیرید که دیگر بازیکنان هم به همین شکل هدف‌گیری می‌کنند پس سطح همه‌ی بازیکنان در این مقطع یکسان است. در بازی چندین وسایل نقلیه وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را برانید اما در مجموع تعداد آن‌ها ۵ عدد است و راندن آن‌ها آنقدر هم سرگرم کننده نیست اما برای رساندن شما به محلی خاص در نقشه کمک شایانی می‌کند. همچنین می‌توانید از روی دشمنان با ماشین رد شوید و آن‌ها را از بین ببرید.

همان‌طور که پیشتر گفتیم، شما مجبور نیستید که کسی را بکشید. نقشه‌ی بازی آنقدر بزرگ است که امکان دارد در حین کل بازی به کسی بر نخورید. در واقع بهتر است با کسی درگیر نشوید مخصوصا جایی که امکان پیدا شدن شما توسط دیگران کم بوده و می‌توانید به راحتی دیگر بازیکنان را مشاهده کنید که به طرف شما می‌آیند. در چنین مواقعی بهتر است خودتان را نشان ندهید و همانجا بمانید.

نقد و بررسی نسخه موبایل بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds - تکفارس در یکی از بازی‌ها، امکان دارد هیچ اسلحه و مهماتی نداشته باشید و جز ۲۰ نفر آخر شوید. این می‌تواند کمی بازی را اوایل کسل کننده کند مخصوصا در ابتدای بازی که نقشه بسیار بزرگ است و ممکن است برای چند دقیقه کسی را مشاهده نکنید. بنابراین اگر سعی کنید که جز ۱۰ نفر آخر شوید، جذابیت بازی دو چندان می‌شود زیرا می‌توانید صدای شلیک اسحه را در اطراف خود بشنوید و حس کنید که دیگر بازیکنان به طرف شما می‌آیند.

یک مشکلی که در نسخه‌های موبایلی وجود دارد، دیدن دشمنان در صفحه نمایش گوشی است که کمی سخت به نظر می‌رسد. نقطه‌ای در دوردست می‌تواند یک دشمن باشد که با اسحه Rifle شما را هدف‌گیری می‌کند یا اینکه یک گیاه بی آزار! در بیشتر مواقع شما دشمنان را تشخیص نمی‌دهید تا وقتی که با Shotgun به طرف شما در حال شلیک باشند.

نقد و بررسی نسخه موبایل بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds - تکفارس مشکل دیگری که در نسخه موبایلی PUBG وجود دارد، وجود ربات در بازی است. در اوایل شروع بازی، تعداد زیادی ربات در بازی وجود دارد و به نظر می‌آید که دلیل وجود آن‌ها آسان‌تر کردن کنترل بازی باشد. با این شرایط متاسفانه بازی کمی آسان می‌شود و اکثر مواقع به راحتی می‌توانید ربات‌ها را بکشید و آخرین بازمانده‌ی بازی شوید که به تدریج این مورد کمی کسل کننده می‌شود. به تدریج تعادل بازی بیشتر شده و با بازیکنان واقعی روبرو می‌شوید.

نسخه موبایل PUBG به طور رسمی از کنترلر پشتیبانی نمیکند اما، بعضی از افراد توانسته‌اند از کنترلر استفاده کنند که شامل موس و کیبورد هم می‌شود. درواقع این کار یک نوع تقلب محسوب می‌شود و تا زمانی که سازندگان بازی این مشکل را حل کنند، شاید توسط یک هدف‌گیری خوب کشته شوید!

نقد و بررسی نسخه موبایل بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds - تکفارس در مبحث فنی، PUBG همیشه مشکلاتی را داشته است. حتی بعد از عرضه از حالت دسترسی زود هنگام در استیم، بازی در ویندوز مشکلاتی را از قبیل بهینه سازی عملکرد، تاخیر و تقلب اشاره کرد که مورد آخری به تازگی در بازی مرسوم شده است. نسخه Xbox One نیز بدتر می‌باشد و مشکلات گرافیکی و عملکردی بازی در سطح ضعیف‌تری قرار دارد مخصوصا در مدل پایه. به هر حال، انتظارات از نسخه موبایل آنقدر بالا نبود ولی با این حال PUBG در نسخه موبایل عملکرد مناسبی دارد.

از لحاظ بصری، PUBG به عنوان یک بازی برای موبایل عملکرد عالی‌ دارد. نسخه ویندوز عملکرد چشم‌گیری از لحاظ بصری ندارد اما نسخه موبایل عملکرد بصری خوبی را با در نظر گرفتن بازی در یک موبایل، ارائه می‌دهد. در نسخه موبایل فعلا فقط نقشه Erangel قرار دارد اما همین در نسخه موبایل بسیار قابل درک است. برای مثال تمامی ساختمان‌ها، زمین‌‌ها و شاخه و برگ‌ها بمانند کنسول و PC است و فقط ظاهر و گرافیکشان کمی ضعیف‌تر از آن‌ها می‌باشد.

نقد و بررسی نسخه موبایل بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds - تکفارس نسخه موبایل دارای ۳ سطح از کیفیت بصری می‌باشد که سطح چهارم با کیفیت بالاتر بزودی منتشر می‌شود. حتی در بالاترین سطح کیفیتی، کیفیت نورپردازی، جزییات بافت‌ها، شاخه و برگ‌ها، سایه‌ها، فیلتر بافت، انسداد محیطی و Anti-Aliasing بازی در مقایسه با PC بطور قابل توجهی کاهش می‌یابد. وقتی که از هواپیما فرود می‌آیید، زمین‌های جزیره به مانند نقشه Google Earth بارگذاری می‌شود، بطوریکه انگار سرعت اینترنت پایینی را دارید. به هرحال تمامی این‌ها در عمل ناامید کننده نیستند.

وقتی که کیفیت سطح بصری را کاهش می‌دهید اوضاع بدتر می‌شود. سایه‌ها کاملا حذف، بافت بازی خراب و پیچیدگی محیط کاهش می‌یابد و بازی به صورت یک ارائه کلی، مسطح و کسل کننده می‌شود. اگر ابتدا نسخه PC را بازی کرده باشید، نسخه موبایل برایتان بسیار از آنچه فکر می‌کردید ارتباط کمتری با PC دارد. اما اگر از ابتدا به نسخه موبایل روی بیاورید، برایتان به عنوان یک بازی برای موبایل راضی کننده خواهد بود.

نقد و بررسی نسخه موبایل بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds - تکفارس بازی بر روی ۶ گوشی آزمایش شد. در گروه iOS گوشی‌های iPhone 8 Plus و iPhone 5s قرار داشتند و در گروه اندروید گلکسی S9+، OnePlus 5T، Redmi Note 5 و Redmi 5 قرار داشتند.

همانطور که انتظار می‌رفت، بازی بر روی iPhone 8 Plus بهترین عملکرد را داشت. ترکیب قدرت و بهینه بودن سیستم عامل iOS باعث شدن که بازی بر روی آخرین سطح گرافیکی قرار بگیرد و گوشی توانست به راحتی از این بازی با فریم ریت ۳۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی کند. اما همانطور که می‌دانید PUBG بصورت رسمی از iPhone 6s به بالاتر پشتیبانی می‌کند اما بطور غافلگیر کننده‌ای بازی بر روی تنظیمات گرافیکی پایین روی گوشی iPhone 5s اجرا شد و عملکرد آن چنان بدی نداشت.

از آن طرف بر روی گوشی‌های اندروید، بعضی چیزها آنقدر ایده آل نبودند اما بیشترشان خوب به نظر می‌رسیدند. بازی بر روی گلکسی +S9 بر روی بالاترین تنظیمات، افت فریم تقریبا بدی را تحمل می‌کرد. در انتها بازی بر روی تمامی گوشی‌های ذکر شده قابل اجرا بود اما تنظیمات گرافیکی باید دست خوش یک سری تغییرات می‌بود.

بطور کلی بازی دارای فریم ریت عالی‌ نمی‌باشد و در PC فریم ریت بازی دارای افت و خیز می‌باشد که برای بازیکن می‌تواند ناخوشایند باشد.

کیفیت صدا نیز اصلا خوب نیست. کیفیت صدای وسایل نقلیه خوب نیست. صدای پای شما در حین قدم زدن بلند است و با توجه به مقدار زمانی که برای پیاده روی در بازی می‌گذارید، می‌تواند شما را پریشان کند. درواقع باید صدای پای دیگر بازیکنان که به طرف شما می‌آیند را گوش کنید بنابراین، دلیلی برای بلند بودن صدای پای خودتان وجود ندارد.

در مجموع پورت بازی PUBG بر روی موبایل بطور غیر منتظره‌ای خوب است. هرآنچه که این بازی را در جهان معروف می‌کند، در نسخه موبایل وجود دارد. همچنین بازی برای موبایل رایگان است و این می‌تواند راه مناسبی برای تست بازی و در انتها خریدن آن بر روی دیگر پلتفرم‌ها باشد. به هر حال، هر پلتفرمی مشکلات خودش را دارد و با این حال پولی را که برای بازی خرج می‌کنید ارزشش را دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید