با انواع قفل هوشمند آشنا شوید! - تکفارس 
با انواع قفل هوشمند آشنا شوید! - تکفارس 
با انواع قفل هوشمند آشنا شوید! - تکفارس 

با انواع قفل هوشمند آشنا شوید!

تکفارس
۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - 16:09
با انواع قفل هوشمند آشنا شوید! - تکفارس 

امروزه پیشرفت تکنولوژی به صنعت قفل‌سازی و امنیت درب‌ها نیز نفوذ کرده است. استفاده از قفل مکانیکی دیگر مثل قبل رواج ندارد و بیشتر مردم به استفاده از قفل هوشمند به عنوان جایگزین ایمن‌تر قفل مکانیکی روی آورده‌اند. قابلیت‌ها و امنیت بالای قفل هوشمند باعث شده است که انواع مختلف آن بسیار پرطرفدار باشد. در این مقاله قصد داریم انواع قفل هوشمند را بررسی کرده و به بررسی آن‌ها بپردازیم. اگر شما هم درباره قفل‌های هوشمند کنجکاوید و مایلید انواع مختلف و نحوه استفاده از آن‌ها را بدانید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

انواع قفل هوشمند بر حسب چه معیارهایی دسته‌بندی می‌شوند؟

با انواع قفل هوشمند آشنا شوید! - تکفارس 

قفل‌های هوشمند با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند، به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند. این دسته‌بندی‌ها می‌تواند بر اساس نحوه اتصال، نوع کاربری قفل هوشمند، قابلیت‌های امنیتی و موارد دیگر باشد. معیارهای دسته‌بندی قفل‌های هوشمند از قرار زیر است:

نحوه اتصال

قفل‌های هوشمند در نحوه اتصال متفاوت هستند. برخی از این قفل‌ها به اینترنت و برخی دیگر به بلوتوث متصل می‌شوند. نوعی از قفل‌های هوشمند نیز وجود دارند که از طریق هر دوی آن‌ها، بلوتوث و اینترنت، کار می‌کنند. همچنین نوعی دیگری از این قفل‌ها، قابلیت اتصال ‌به IOT یا اینترنت اشیا دارند.

نوع کاربری قفل هوشمند

قفل‌های هوشمند قابلیت استفاده در مکان‌های مختلف مانند ورزشگاه، استادیوم، هتل، آپارتمان‌ها،‌ برج‌ها و موارد دیگر را دارند. مکانی که قرار است قفل هوشمند در آن نصب شود، قابلیت‌ها و نوع قفل هوشمند را تعیین می‌کند. به عنوان مثال در هتل‌ها، عموما ‌از قفل هوشمند کارتی استفاده می‌شود.

قابلیت‌های امنیتی

قفل‌های هوشمند دارای قابلیت‌های مختلف امنیتی هستند. برخی از آن‌ها سیستم هشداردهنده برای اطلاع دادن ورودهای ناموفق دارند و برخی دیگر،‌ امکان کنترل از راه دور به وسیله تلفن همراه را به مالک می‌دهند. قابلیت‌های امنیتی هرکدام از قفل‌ها با توجه به نوع آن، متفاوت است.

نحوه شناسایی افراد

قفل‌های هوشمند به روش‌های مختلف افراد را شناسایی می‌کنند و اجازه دسترسی به آن‌ها می‌دهند. این نوع قفل‌ها از طریق رمز عبور، سنسور تشخیص چهره و اثر انگشت، کارت هوشمند و موارد دیگر افراد را شناسایی کرده و به آن‌ها اجازه ورود به محیط را می‌دهند. یکی دیگر از معیارهای دسته‌بندی انواع قفل هوشمند، نحوه شناسایی افراد است.

معرفی انواع قفل هوشمند

با انواع قفل هوشمند آشنا شوید! - تکفارس 

همان‌طور که گفته شد، قفل‌های هوشمند در انواع متنوع به بازار ارائه می‌شوند. هر کدام از این مدل‌ها قابلیت‌های قفل‌گذاری متفاوتی دارند که با توجه به مکانی که قرار است قفل در آن نصب شود، انتخاب می‌شوند. از قفل‌های هوشمند می‌توان برای فضاهایی چون منازل، محیط کار، هتل و موارد دیگر استفاده کرد که با ایمن‌سازی درب ورودی، امنیت این محیط‌ها را تضمین می‌کند. در ادامه به معرفی و بررسی انواع مختلف قفل هوشمند می‌پردازیم.

قفل هوشمند کارتی

یکی از رایج‌ترین انواع قفل هوشمند که بیشتر در هتل‌ها و سالن‌های ورزشی از آن استفاده می‌شود، قفل کارتی است. صفحه این نوع از قفل هوشمند بر روی درب اتاق یا درب کمد نصب شده و هر قفل فقط با کارت هوشمند مخصوص به خود باز می‌شود.

قفل هوشمند با رمز عبور

نوع دیگری از قفل‌های هوشمند،‌ از طریق وارد کردن رمز عبور باز می‌شوند. در ابتدا رمزی مشخص در حافظه این نوع قفل‌ها ثبت شده و سپس برای هر بار ورود شخص باید رمز عبور را وارد کند. برخی از قفل‌ها قابلیت به‌خاطر سپردن چند رمز عبور را دارند.

قفل هوشمند اثر انگشتی

قفل هوشمند اثر انگشتی، با شناسایی اثر انگشت افراد به آن‌ها اجازه ورود می‌دهد. برای استفاده از این نوع قفل‌های هوشمند، باید در ابتدا اثر انگشت افرادی که قصد دارید به آن‌ها اجازه دسترسی به محیط را بدهید، در حافظه قفل ثبت کنید و پس از آن لازم است هر بار اشخاصی که قصد ورود دارند، انگشت خود را بر روی سنسور قرار دهد تا قفل درب در صورت تشخیص اثر انگشت فرد، باز شود. لازم به ذکر است انواع قفل هوشمند معمولاً قابلیت شناسایی اثر انگشت را دارند.

قفل هوشمند تشخیص چهره

برخی از قفل‌های هوشمند دارای دوربینی هستند که به وسیله آن، چهره اشخاصی که قصد ورود دارند را اسکن کرده و بر اساس چهره‌هایی که در حافظه ثبت کرده است، به آن‌های یا اجازه دسترسی می‌دهد. استفاده از این مدل، باعث افزایش امنیت درب ورودی و مکان می‌شود.

بهترین برندهای قفل هوشمند

با انواع قفل هوشمند آشنا شوید! - تکفارس 

شرکت‌های معروف مختلفی از مدت‌ها پیش شروع به تولید قفل هوشمند کرده‌اند. تولیدات برخی از این شرکت‌ها تاکنون موفق و برخی دیگر ناموفق بوده است. در ادامه قصد داریم برخی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای قفل هوشمند را معرفی کنیم.

قفل هوشمند سامسونگ

نام سامسونگ تقریباً در تمامی عرصه‌های تکنولوژی می‌درخشد. این شرکت شروع به تولید قفل‌های هوشمند نیز کرده است. نکته جالب در استفاده از قفل هوشمند سامسونگ این است که با نصب قفل این برند، قفل هوشمند به تمامی امکانات سامسونگ خانه متصل می‌شود.

قفل هوشمند تنسر لاک

تنسر لاک یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه تولید قفل هوشمند تابه‌حال موفق بوده است. قفل دیجیتال این برند دارای ویژگی‌های متنوعی از جمله زیبایی چشمگیر، قابلیت‌های دسترسی مختلف، قابلیت منوی مدیریتی به منظور شخصی‌سازی، شیوه‌های متفاوت قفل‌گذاری از جمله تشخیص اثر انگشت و رمز عبور، قابلیت باز کردن قفل در شرایط اضطراری و موارد دیگر است.

قفل هوشمند یوکا

قفل هوشمند یوکا یکی از بهترین قفل‌های هوشمند موجود در بازار است. اگر به دنبال افزایش امنیت و زیبایی هستید، این قفل هوشمند می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. قفل هوشمند یوکا علاوه‌ بر قابلیت‌های تشخیص بیومتریک، به سیستم‌های ضد حریق و ضد سرقت نیز مجهز است.

قفل هوشمند میلر

یکی دیگر از انواع قفل هوشمند، قفل هوشمند برند میلر است. قفل هوشمند میلر قابلیت‌های مختلفی از جمله ثبت و به حافظه سپردن ۸ رمز متفاوت را دارند. همچنین جنس این قفل از آلومینیوم بوده که مقاومت و استحکام بالایی دارد. به قفل هوشمند میلر می‌توان قابلیت باز و قفل کردن درب با استفاده از ریموت را اضافه کرد.

نکات قابل توجه در هنگام خرید قفل هوشمند

مانند خرید هر نوع وسیله دیگری،‌ در هنگام خرید قفل هوشمند که یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده امنیت هر محیطی است، باید به نکاتی توجه کرد. با در نظر داشتن این نکات می‌توانید بهترین قفل هوشمند را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. این نکات به شرح زیر هستند:

  • پیش از هر چیز باید بدانید چه نوع قفلی پاسخگوی نیاز شماست و قصد دارید چه محیطی را با استفاده از آن ایمن کنید.
  • توجه کنید که قفل هوشمند قابلیت متصل شدن به اینترنت، ‌بلوتوث و یا هر دو را داشته باشد؛ در غیر این صورت ممکن است در کنترل آن با مشکل مواجه شوید.
  • قفل هوشمندی بهتر است که از انواع روش‌های مختلف قفل‌گذاری پشتیبانی کند.
  • جنس قفل هوشمند باید از متریالی باشد که استحکام بالایی دارند.

کلام پایانی

قفل هوشمند که با قفل دیجیتال نیز شناخته می‌شود، یکی از رایج‌ترین قفل‌های مورد استفاده در ساختمان‌سازی و ایمن‌سازی هر فضایی است. این قفل‌ها قابلیت‌های متنوعی دارند و مهم‌ترین نکته آن‌ها این است که امکان قفل‌گذاری به شیوه‌های مختلف را برای شما فراهم می‌کنند.

در این مقاله درباره انواع مختلف قفل هوشمند از نظر کارکرد آشنا شده و برخی از شرکت‌های معتبر در زمینه تولید قفل هوشمند را معرفی کردیم. همچنین در انتهای مقاله، ‌به نکاتی مربوط به خرید انواع قفل هوشمند پرداختیم که در هنگام خرید باید آن‌ها را در ذهن خود داشته باشید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید