مقایسه سرورهای نسل ۱۱ با سرورهای نسل‌های قبلی - تکفارس 
مقایسه سرورهای نسل ۱۱ با سرورهای نسل‌های قبلی - تکفارس 
مقایسه سرورهای نسل ۱۱ با سرورهای نسل‌های قبلی - تکفارس 

مقایسه سرورهای نسل ۱۱ با سرورهای نسل‌های قبلی

تکفارس
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - 00:14
مقایسه سرورهای نسل ۱۱ با سرورهای نسل‌های قبلی - تکفارس 

سرورهای نسل یازدهم در مقایسه با نسل دهم، تفاوت‌های زیادی را داشته‌اند تا بتوانند به نیازهای کسب و کارها پاسخ دهند. به بیان دقیق‌تر، این سرورها با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای روبه رشد شرکت‌ها و انجام کارهایی مثل تجزیه و تحلیل داده‌ها، آموزش مدل‌های یادگیری ماشین و غیره طراحی شده‌اند. بنابراین، جای تعجب نیست که بسیاری از شرکت‌ها به دنبال خرید این سرورها یا جایگزینی آن‌ها با نسل قدیمی باشند. به طور مثال، سرور dl380 g11 از محصولات پر مخاطب و رده بالای بازار است که مورد توجه شرکت‌ها قرار دارد. برای اطلاعات بیشتر درباره قیمت سرور dl380 g11 با شرکت نتسا تماس حاصل فرمایید. اکنون اجازه دهید چند مورد از تفاوت‌های مهم سرورهای نسل یازده را مورد بررسی قرار دهیم.

عملکرد سرورهای Gen11

یکی از نکات قابل تامل و مهمی که در ارتباط با سرورهای نسل یازدهم به چشم می‌خورد، بحث عملکرد و کارایی است که باعث شده این سرورها تفاوت‌های قابل توجهی نسبت به نسل دهم داشته باشند. از تفاوت‌های شاخص سرورهای نسل یازدهم با نسل دهم و البته دهم پلاس به موارد زیر باید اشاره کرد:

پشتیبانی از پردازنده‌های جدید: سرورهای نسل ۱۱ از پردازنده‌های نسل چهارم و نسل پنجم Intel Xeon Scalable و AMD EPYC 7004 استفاده می‌کنند که عملکرد و کارایی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند. این پردازنده‌ها با ارائه هسته‌های پردازشی، کش و مصرف کمتری انرژی نقش مهمی در افزایش بهره‌وری دارند. به‌طور مثال، پردازنده‌های نسل چهارم زئون اینتل ۶۰ هسته پردازشی را ارائه می‌کنند، از حافظه‌های DDR5 با فرکانس ۴۸۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند و به سرور اجازه می‌دهند از اسلات گسترشی PCIe 5.0 استفاده کند که دو برابر پهنای باند بیشتری نسبت به PCIe 4.0 دارد. همچنین، پردازنده‌های نسل پنجم نیز ۶۴ هسته پردازشی ارائه کرده و توانایی پشتیبانی از حافظه‌های DDR5 با فرکانس ۵۶۰۰ مگاهرتز را دارند که باعث می‌شوند سرورها در انجام محاسبات کاملا سریع باشند.

مقایسه سرورهای نسل ۱۱ با سرورهای نسل‌های قبلی - تکفارس 

حافظه پرسرعت‌تر: همان‌گونه که اشاره کردیم سرورهای نسل ۱۱ از حافظه‌های DDR5 با سرعت بالا پشتیبانی می‌کنند که پهنای باند را افزایش داده و ماژول‌های آن‌ها نیز در مقایسه با نسل‌های قبل‌تر افزایش ظرفیت را داشته‌اند. به طور مثال، شما می‌توانید ۴ ترابایت حافظه اصلی را روی سرور dl380 gen11 نصب کنید. لازم به توضیح است که حافظه‌های DDR5 شکاف سرعت میان حافظه اصلی و پردازنده را کمتر کرده‌اند تا دسترسی به اطلاعات با سرعت بیشتری انجام شود. بنابراین، مولفه‌های سخت‌افزاری با اتلاف زمان کمتری اطلاعات را میان یکدیگر به‌اشتراک قرار می‌دهند. این مسئله در بلندمدت نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها دارد.

پشتیبانی از رسانه‌های ذخیره‌ساز منعطف‌تر: سرورهای اچ پی از نسل دهم به بعد دستاوردهای مهمی در زمینه پشتیبانی از رسانه‌های ذخیره‌سازی داشته‌اند، به طوری که علاوه بر پشتیبانی از هارد دیسک‌ها و حافظه‌های حالت جامد از رسانه‌های دیگری مثل NVMe و حافظه‌های پایدار آپتین اینتل نیز پشتیبانی کرده‌اند که سرعت ذخیره‌سازی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. اکنون سرورهای نسل یازدهم از یک فناوری جدید دیگر که EDSFF نام دارد پشتیبانی می‌کنند تا سازمان‌ها بتوانند از مزایای نسل جدید حافظه‌های فلش SSD که به طور اختصاصی برای مراکز داده طراحی شده است به‌بهترین شکل استفاده کنند. این حافظه‌ها که در کلاس‌های مختلف به بازار عرضه شده‌اند، سرعت و ظرفیت بالاتری نسبت به نسل‌های قبلی دارند و در مقابل گرمای کمتری نیز تولید می‌کنند. همچنین، امکان نصب تعداد بیشتری از آن‌ها روی سرور وجود دارد.

امنیت پیشرفته: سرورهای نسل ۱۱ از ویژگی‌های امنیتی کارآمدی مثل Silicon Root of Trust و Intel Boot Guard به منظور افزایش امنیت استفاده می‌کنند تا کار هکرها برای ورود به سیستم‌ها و زیرساخت‌ها سخت‌تر شود.

مدیریت آسان‌تر: سرورهای نسل ۱۱ همانند نسل‌های قبل از ابزارهای مدیریتی جدیدی مثل HPE OneView و HPE InfoSight پشتیبانی می‌کنند که فرآیند مدیریت آنها را آسان‌تر می‌کند.

قابلیت‌های هوش مصنوعی: سرورهای نسل ۱۱ برای پشتیبانی از بارهای کاری هوش مصنوعی بهینه‌سازی شده‌اند و از شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی مانند NVIDIA A100 Tensor Core GPU پشتیبانی می‌کنند. این تراشه‌ها به طور اختصاصی برای مراکز داده طراحی شده است تا روند ساخت و آموزش مدل‌های هوشمند در مدت زمان کوتاه‌تری انجام شود.

هزینه: در بحث هزینه‌ها نکته مهم و قابل تاملی که باید به آن دقت کنید این است که خرید سرورهای نسل یازدهم ممکن است در ابتدا زیاد باشد، اما در بلندمدت روند بازگشت سرمایه را تسریع کرده و سودآوری را به همراه خواهد داشت. در بحث هزینه‌ها باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

مصرف انرژی کمتر: سرورهای نسل ۱۱ از فناوری‌های جدیدی مثل Power Efficiency Mode استفاده می‌کنند که مصرف انرژی را کاهش می‌دهند.

هزینه‌های عملیاتی کمتر: سرورهای نسل ۱۱ به دلیل وجود قابلیت‌های مثل HPE InfoSight به سرپرستان شبکه کمک می‌کنند تا هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش دهند.

مقایسه سرورهای نسل ۱۱ با سرورهای نسل‌های قبلی - تکفارس 

کاربردهای سرورهای نسل ۱۱ اچ‌پی

اکنون که تا حدودی با تفاوت‌های این سرور در مقایسه با نسل دهم آشنا شدید، اجازه دهید به برخی از کاربردهای قدرتمند آن اشاره داشته باشیم

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین: همان‌گونه که پیش‌تر به آن اشاره شد، سرورهای نسل ۱۱ برای رسیدگی به بارهای کاری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بهینه‌سازی شده‌اند و می‌توانند برای وظایفی مانند پردازش زبان طبیعی، تشخیص تصویر و بینایی ماشین استفاده شوند.

تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ: سرورهای نسل ۱۱ می‌توانند برای تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌ها استفاده شوند. این ویژگی به ویژه برای شرکت‌های فعال در صنعت مالی و امور بیمه و اداره مالیات که باید به درخواست‌های مختلفی رسیدگی کنند مفید است. این سازمان‌ها در ماه‌های انتهایی سال باید که حجم سنگینی از پرونده‌ها را باید رسیدگی کنند به ابزارهای هوشمندی نیاز دارند که روند انجام کارها را شتاب ببخشد. این سرورها به سازمان‌های فوق اجازه می‌دهند از طریق نصب ابزارهای تحلیل‌کننده کلان داده‌ها در کوتاه‌ترین زمان روند رسیدگی به پرونده‌ها را انجام دهند.

رایانش ابری: یکی دیگر از کاربردهای مهم این سرورها در ارتباط با استقرار در مراکز داده ابری است. به بیان دقیق‌تر، شرکت‌های فعال در زمینه ارائه خدماتی مثل IaaS سرنام Infrastructure as a Service و Pass سرنام Platform as a Service (PaaS) استفاده شوند.

کلام آخر

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم باید بگوییم که سرورهای نسل ۱۱ اچ‌پی در مقایسه با نسل‌های قبلی خود پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند. این سرورها عملکرد و کارایی را به طور قابل توجهی افزایش داده‌اند، قابلیت‌های امنیتی پیشرفته و مدیریت آسان‌تر را ارائه می‌دهند و می‌توانند به سازمان‌ها در کاهش هزینه‌ها کمک کنند. بنابراین اگر به دنبال یک سرور جدید هستید، سرورهای نسل ۱۱ اچ‌پی یک گزینه عالی هستند.

به طور مثال، سرور dl380 g11 را باید یکی از محصولات قدرتمند بازار توصیف کنیم که در مقایسه با پیشرفته‌ترین سرور نسل دهم، یعنی dl380 gen10 plus عملکرد بهتری دارد. این سرور دو یونیتی مجهز به دو سوکت است که توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های نسل چهارم و پنجم زئون اینتل را دارد. به بیان دقیق‌تر، اگر دو پردازنده مرکزی روی سرور نصب کنید در عمل به ۱۲۰ هسته پردازشی در نسل چهار و به ۱۲۸ هسته پردازشی در نسل پنج دسترسی خواهید داشت که توانایی رسیدگی به بارهای کاری سنگینی مثل میزبانی ماشین‌های مجازی، رسیدگی به درخواست‌های پایگاه‌های داده و غیره را دارد. این سرور به لطف پشتیبانی از ۸ ترابایت حافظه اصلی به ازای استفاده از هر دو پردازنده به شما اجازه می‌دهد تا خوشه‌های کلان داده‌هایی مثل هدوپ را در حافظه سرور میزبانی کنید تا روند آموزش مدل‌های یادگیری ماشین سریع‌تر شوند و برنامه‌ها مجبور نشوند به طور مکرر به هارد دیسک‌ها برای استخراج اطلاعات از پایگاه‌های داده مراجعه کنند. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید این سرور به بهترین شکل توانایی رسیدگی به بارهای کاری سنگین و پیچیده را دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید