ساخت اولین دوربین بدون آینه برای استفاده در کره ماه - تکفارس 
ساخت اولین دوربین بدون آینه برای استفاده در کره ماه - تکفارس 
ساخت اولین دوربین بدون آینه برای استفاده در کره ماه - تکفارس 

ساخت اولین دوربین بدون آینه برای استفاده در کره ماه

فرزاد اسرافیلی
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - 17:40
اولین دوربین بدون آینه کره ماه

طی توافقات صورت گرفته بین شرکت نیکون (Nikon) و ناسا، اولین دوربین بدون آینه جهت استفاده فضانوردان در کره ماه ساخته خواهد شد.

این دوربین بدون آینه مدرن طوری طراحی خواهد شد که در برابر محیط نامناسب و سخت ماه مقاوم باشند. قرار است فضانوردان اواخر این دهه در کره ماه به این دوربین دستی سفارشی مجهز شوند.

کارشناسان آژانس فضایی آزمایشات اولیه دوربین بدون آینه نیکون Z 9 را انجام داده‌اند تا مشخصات لازم برای استفاده در ماه مشخص شود. ناسا و نیکون با استفاده از این داده‌ها، در حال توسعه نسخه اصلاح شده Z 9 موسوم به دوربین جهانی قمری دستی (HULC) می‌باشند.

طبق اعلام ناسا دوربین جدید مجهز به لنزهای نیکون، پوشش حرارتی ساخت ناسا برای محافظت در برابر عوامل بیرونی و یک دستگیره سفارشی خواهد بود که فضانوردان را قادر می‌سازد با لباس فضانوردی از آن استفاده کنند. اجزای الکتریکی داخلی نیز برای کاهش اثرات تشعشع اصلاح خواهند شد.

دوربین جدید در قیاس با سخت افزاری که فضانوردان در طول برنامه آپولو استفاده کردند، انعطاف پذیری به مراتب بیشتری خواهد داشت. آن دوربین‌ها منظره یاب نداشتند و برای فیلمبرداری و عکسبرداری واحد جداگانه‌ای داشتند. اما دوربین جدید نیکون مجهز به منظره یاب می‌باشد و قادر است به طور همزمان هم عکسبرداری و هم فیلمبرداری کند.

در حال حاضر ناسا مشغول انجام آزمایشات حرارتی، تشعشعی و خلاء بر روی نسخه اولیه دوربین است تا عملکرد آن در محیطی شبیه به فضا را شبیهسازی کند. همچنین فضانوردان در شبیه‌سازی پیاده‌روی‌ فضایی در آریزونا و در طول آموزش زمین‌شناسی در اسپانیا از این دوربین استفاده کرده‌اند.

از HULC در جریان پرواز فضایی آرتمیس ۳ (Artemis III)، که در آن ناسا قرار است برای اولین بار در ۵۰ سال اخیر فضانوردان آمریکایی را بر روی سطح ماه فرود آورد، استفاده خواهد شد. ناسا اخیراً پروازهای آرتمیس ۲ و آرتمیس ۳ را به تاخیر انداخته بود. در حال حاضر، انتظار می‌رود آرتمیس ۳ تا سپتامبر ۲۰۲۶ اتفاق بیفتد. ناسا همچنین بدنبال آن است این دوربین را به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد تا از قبل قابلیت‌های آن را به نمایش بگذارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید