انواع پرینتر و کارتریج - تکفارس 
انواع پرینتر و کارتریج - تکفارس 
انواع پرینتر و کارتریج - تکفارس 

انواع پرینتر و کارتریج

تکفارس
۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - 11:01
انواع پرینتر و کارتریج - تکفارس 

انواع پرینتر و کارتریج در بازارها وجود دارد که از نظر کیفیت و کارایی و مدل و حتی برند با هم متفاوت هستند. این دو دستگاه از لوازم مهم و کاربردی به شمار می‌روند که با کمک آنها می‌توان متون و تصاویر را به صورت رنگی و سیاه و سفید چاپ نمود و مورد استفاده قرار داد. با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با هر دستگاه به صورت جداگانه آشنا کنیم و انواع آنها را برای شما معرفی نماییم تا بتوانید در صورت نیاز انتخاب درستی را انجام دهید.

پرینتر چیست؟

پرینتر یک دستگاه چاپگر است که با کمک آن می‌توان متون و تصاویر مورد نیاز را بر روی کاغذ چاپ نمود. لازم به ذکر است که این دستگاه را به عنوان یکی از تجهیزات جانبی کامپیوتر هم می‌شناسند زیرا با کمک کامپیوتر اطلاعات به پرینتر مخابره می‌شود و سپس پرینتر محتوا را چاپ می‌نماید. این دستگاه بخش‌ها و قطعات مختلفی دارد که هر کدام وظیفه‌ای را به عهده دارن.

پرینترها دارای مدل‌های خانگی و اداری هستند که نمونه‌های اداری آن براساس میزان فعالیت هر مجموعه متفاوت خواهد بود برخی نمونه‌ها کارایی سبک دارند و فعالیت‌های کم را پوشش می‌دهند و برخی دیگر چند کاره هستند و برای ادارتی مناسب هستند که فعالیت زیادی دارند و روزانه باید اطلاعات بالا و زیادی را چاپ نمایند.

انواع پرینتر

پرینترها از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند زیرا هر کدام دارای مشخصات، ویژگی و کارایی خاصی هستند و برای محیطی مناسب بوده و کاربرد دارند. چاپگرها به صورت کلی دو دسته هستند، نمونه‌های دو بعدی و نمونه‌های سه بعدی که نمونه‌های دو بعدی خود دارای زیر مجموعه بزرگی هستند که آنها را در زیر معرفی خواهیم کرد:

چاپگر جوهر افشان

این چاپگر با پاشیدن قطره‌های ریز جوهر بر روی کاغذ نقش ایجاد می‌کند. این مدل پرینترها بسیار رایج هستند و همواره بهترین انتخاب برای مصارف خانگی و ادارات به شمار می‌روند. این دستگاه باید روزانه مورد استفاده قرار بگیرد زیرا استفاده نکردن طولانی مدت از آن می‌تواند باعث خشک شدن هد گردد. این دستگاه سرعت بالایی دارد، کیفیت چاپ آن بالا است و گرم نمی‌شود.

چاپگر تصعید رنگ

این چاپگر که با نام چاپگر شابلیمیشنی هم شناخته می‌شود اصولا برای چاپ روی اجسام کاربرد دارد. جوهر این دستگاه تحت تاثیر گرما به گاز تبدیل می‌شود و سپس با یک سطح پلی استوری ترکیب می‌گردد.

چاپگر ماتریس سوزنی

این مدل چاپگر‌ها به دلیل چاپ برجسته حروف و اعداد و داشتن صدای زیاد بیشتر برای بانک‌ها و ادارات کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته ناگفته نماند که این دستگاه برای چاپ نسخه، بلیط قطار و هواپیما هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چاپگر لیزری

این چاپگر با استفاده از تونر و پرتو لیزری چاپ را انجام می‌دهد و به دلیل داشتن کیفیت و سرعت چاپ بالا بازار جهانی را در اختیار گرفته است. این دستگاه دو مدل رنگی و سیاه و سفید دارد که نمونه سیاه و سفید آن برای چاپ متن کاربرد دارد و نمونه رنگی آن برای چاپ عکس و اسناد رنگی مناسب است.

چاپگر خطی، چاپگر حرارتی، چاپگر جت هم وجود دارد که هر کدام برای فعالیتی مناسب هستند و عملکردی مختص به خود دارند.

نکات مهم زمان خرید پرینتر

در زمان خرید پرینتر از نوع رنگی یا سیاه و سفید و یا از نوع لیزری و جوهر افشان باید به نکات متعددی توجه کنید تا بتوانید بهترین خرید را تجربه کنید. این نکات مهم شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. به کیفیت چاپ پرینتر توجه کنید.
  2. به سرعت چاپ دقت نمایید.
  3. به حافظه داخلی توجه کنید.
  4. حداکثر تعداد صفحات چاپ شده بسیار مهم است.
  5. قابلیت و امکانات دستگاه مهم است.
  6. به سینی ورودی کاغذ توجه کنید.
  7. به نمایشگر دستگاه دقت کنید.
  8. به سازگاری سیستم عامل توجه کنید.
  9. به نوع و مدل پرینتر دقت کنید.

کارتریج چیست ؟

کارتریج یکی از اصلی ترین قطعات موجود در پرینترها به شمار می‌رود که در دو نوع لیزری و جوهری تولید می‌گردد. این قطعه وظیفه چاپ محتوا بر روی کاغذ را به عهده دارد و بدون آن هیچ دستگاه پرینتری قابلیت فعالیت ندارد. این دستگاه نیاز به نگهداری درست دارد تا بتواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد. لازم به ذکر است که کارتریج هر نوع متن و تصویری را به راحتی بر روی کاغذ چاپ می‌نماید و بسته به مدل و نوعی که دارد کیفیت و ویژگی‌هایی را هم در خود جای داده است.

انواع پرینتر و کارتریج - تکفارس 

انواع کارتریج

انواع کارتریج در بازارها وجود دارد که براساس کیفیت و کارایی که دارند بسته‌بندی شده‌اند. از کارتریج‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

کارتریج جوهری

این کارتریج همان گونه که از نامش مشخص است با جوهر فعالیت می‌کند و بدون جوهر توان چاپ ندارد، این جوهر استفاده شده در کارتریج جوهری به صورت مشکی و یا رنگی است که جوهر مشکی قابلیت چاپ سیاه و سفید را به کارتریج می‌دهد و جوهر رنگی توان چاپ رنگی را به کارتریج می‌بخشد.

کارتریج تونری

ماده تونر نوعی پودر رنگ است که هم مشکی و هم رنگی دارد. در این صورت با کارتریج تونری نیز می‌توان هم متن سیاه و سفید و هم متن و تصویر رنگی چاپ نمود. باید بگوییم که تونر در پرینترهای لیزری استفاده می‌شود و این پودر به کمک گرما و شارژ الکترونیکی از طریق درام کارتریج به روی کاغذ قرار می‌گیرد.

راهنمای خرید کارتریج

راهنمای خرید کارتریج به شما این امکان را می‌دهد که با توجه به کیفیت و مدل و کارایی و قابلیت کارتریج آن را بررسی کرده و انتخاب نمایید. شما باید به نوع کارتریج توجه کنید تا بدانید که مدل لیزری می‌خواهید یا مدل جوهر افشان. به نوع رنگ دستگاه توجه نمایید و کیفیت دستگاه را ارزیابی کنید تا متوجه شوید که اصل و اورجینال است و به ماندگاری و قابلیت چاپ کارتریج نیز توجه کنید.

انواع پرینتر و کارتریج - تکفارس 

سخن پایانی

خریداران پرینتر لیزری و جوهر افشان هر روز بیشتر از قبل می‌شود زیرا افراد با کمک آنها می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را چاپ کرده و ذخیره نمایند. لازم به ذکر است که پرینترها و کارتریج‌ها به هم متصل هستند و نبود کارتریج فعالیت چاپگر را مختل می‌کند، البته دقت کنید که هر دو دستگاه دارای یک مدل باشند و بتوانند به خوبی فعالیت کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید