تراشه‌های جدید M3 اپل با فناوری ۳ نانومتری معرفی شدند - تکفارس 
تراشه‌های جدید M3 اپل با فناوری ۳ نانومتری معرفی شدند - تکفارس 
تراشه‌های جدید M3 اپل با فناوری ۳ نانومتری معرفی شدند - تکفارس 

تراشه‌های جدید M3 اپل با فناوری ۳ نانومتری معرفی شدند

افشین نوری
۹ آبان ۱۴۰۲ - 09:29
M3

اپل در رویداد امروز خود از تراشه های جدید M3، M3 Pro و M3 Max رونمایی کرد. این تراشه‌ها در لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی جدید و همچنین آی‌مک ۲۴ اینچی جدید عرضه خواهند شد.

بزرگترین بهبود تراشه‌های جدید M3 در بخش GPU اتفاق افتاده است که با هدف بهبود اجرای برنامه ها و بازی‌های حرفه ای انجام شده است. این تراشه‌ها از رهگیری پرتو شتاب‌دهنده سخت‌افزاری و سایه‌‌زنی مش پشتیبانی می‌کنند که برای اولین با در پردازنده‌های اپل می‌باشد. اولین مورد دیگر استفاده از لیتوگرافی ۳ نانومتری در ساخت این تراشه‌ها است.

M3

تراشه  M3 دارای یک هشت هسته پردازشی شامل چهار هسته عملکردی و چهار هسته کم‌مصرف است و اپل ادعا کرده که تا ۳۵ درصد سریع‌تر از M1 در بخش CPU و تا ۶۵ درصد سریعتر از M1 در بخش GPU است. M3 از ۲۴ گیگابایت حافظه یکپارچه پشتیبانی می‌کند.

M3

M3 Pro دارای ۱۲ هسته پردازشی شامل هسته عملکردی و شش هسته کم‌مصرف به‌همراه یک گرافیک ۱۸ هسته‌ای است که تا ۴۰ درصد سریع‌تر از M1 Pro است. این تراشه از ۳۶ گیگابایت حافظه یکپارچه پشتیبانی می‌کند.

M3 Max نیز دارای ۱۶ هسته با ۱۲ هسته عملکردی و چهار هسته کم‌مصرف و یک گرافیک ۴۰ هسته‌ای است که تا ۵۰ درصد سریع‌تر از M1 Max است. M3 Max از ۱۲۸ گیگابایت حافظه یکپارچه پشتیبانی می‌کند و پردازنده گرافیکی آن تا ۸۰ سریع‌تر از M1 Max است. گفتنی است گرافیک M2 Max تا ۳۰ درصد سریع‌تر از نسل قبلی بود.

M3

مصرف انرژی تراشه های M3 نیز کاهش زیادی یافته است. این سری با فرآیند ۳ نانومتری ساخته شده و اپل عملکرد CPU و GPU M3 را با یک لپ‌تاپ با پردازنده Core i7 1360P اینتل مقایسه کرده و گفته است که عملکرد مشابهی را با ۲۵ درصد مصرف انرژی کمتر ارائه می‌کند.

تراشه M3 در آی‌مک جدید و M3 Pro در مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی جدید استفاده شده‌اند. دو تراشه از ۷ نوامبر در دستگاه‌های مذکور عرضه خواهند شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید