گوگل علیرغم افزایش درآمدهای خود در سه ماهه اول ۲۰۲۳ هنوز با چالش جدی در زمینه هوش مصنوعی مولد روبه‌رو است - تکفارس 
گوگل علیرغم افزایش درآمدهای خود در سه ماهه اول ۲۰۲۳ هنوز با چالش جدی در زمینه هوش مصنوعی مولد روبه‌رو است - تکفارس 
گوگل علیرغم افزایش درآمدهای خود در سه ماهه اول ۲۰۲۳ هنوز با چالش جدی در زمینه هوش مصنوعی مولد روبه‌رو است - تکفارس 

گوگل علیرغم افزایش درآمدهای خود در سه ماهه اول ۲۰۲۳ هنوز با چالش جدی در زمینه هوش مصنوعی مولد روبه‌رو است

افشین نوری
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 10:13
گوگل

هرچند گوگل توانسته خودش را از اثرات بحران اقتصاد جهانی حفظ کند، اما این شرکت همچنان با چالش‌های بزرگی از جمله در زمینه هوش مصنوعی مواجه است.

گوگل در گزارش مالی جدید خود خبر از درآمد ۶۹.۸ میلیارد دلاری در سه ماهه اول ۲۰۲۳ کرده است که ۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است اما در مقایسه با درآمد ۷۶ میلیارد دلاری سه ماهه قبل کاهش محسوسی نشان می‌دهد. با این حال، سود خالص گوگل از ۱۳.۶۳ میلیارد دلار در سه ماهه آخر ۲۰۲۲ به ۱۵.۰۵ میلیارد دلار در سه ماهه اول ۲۰۲۳ رسیده است.

این رقم، کمی بالاتر از پیش‌بینی کارشناسان است و به نظر می‌رسد که بخشی از این افزایش درآمدها مربوط به تعدیل نیرو در ماه‌های اخیر باشد که باعث کاهش هزینه‌های گوگل شده است. نکته دیگری که درباره گوگل مطرح است این است که این شرکت در حال از دست دادن سلطه خود بر بازار موتورهای جستجو است و در حال حاضر با رقبای جدی از جمله موتور بینگ مایکروسافت روبروست. مایکروسافت موتور جستجوی خود را مجهز به هوش مصنوعی کرده است و همین موضوع باعث جذابیت آن برای کاربران شده است. حتی موتور DuckDuckGo نیز از این قابلیت بهره می‌برد و ابزارهای مختلفی را در اختیار علاقمندان هوش مصنوعی قرار داده است.

البته گوگل برای رقابت با ChatGPT، چت‌بات اختصاصی خودش به نام بارد را معرفی کرده است که البته به نظر می‌رسد این چت‌بات هنوز مشکلات زیادی دارد و به‌طور کامل آماده نیست. ChatGPT در حال حاضر محبوب‌ترین چت‌بات هوش مصنوعی و توانسته در عرض ۲ ماه بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر جذب کند.

در گزارش کالی گوگل آمده است که درآمد بخش «جستجو» در سه ماهه اول ۲۰۲۳ حدود ۴۰.۳۶ میلیارد دلار بوده است که ۲ درصد بیشتر از سال گذشته است. درآمد بخش یوتیوب نیز ۲.۶ درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد درآمدهای تبلیغات گوگل به‌خاطر عدم ثبات در اقتصاد جهانی کاهش یافته است.

هرچند درآمد ۶.۷ میلیارد دلاری این بخش، کمی بیشتر از پیش‌بینی کارشناسان است اما ما برای سومین سه ماهه متوالی شاهد کاهش درآمد یوتیوب هستیم. البته بازدیدهای سرویس شورتز گوگل افزایش یافته است و در سه ماهه اول ۲۰۲۳ به ۵۰ میلیارد بازدید در روز رسیده است که بیشتر از ۳۰ میلیارد بازدید سه ماهه اول ۲۰۲۲ است .

ما انتظار داریم گوگل در ماه‌های آیده تمرکز خود را روی توسعه ابزارهای هوش مصنوعی بگذارد. این شرکت هفته گذشته دو ابزار هوش مصنوعی به نام‌های DeepMind و Google Brain معرفی کرد و باید ببینیم برنامه این غول فناوری برای رقابت در بخش هوش مصنوعی چه خواهد بود.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید