گوگل قابلیت WebGPU را برای نسل بعدی بازی ها در مرورگر کروم معرفی کرد - تکفارس 
گوگل قابلیت WebGPU را برای نسل بعدی بازی ها در مرورگر کروم معرفی کرد - تکفارس 
گوگل قابلیت WebGPU را برای نسل بعدی بازی ها در مرورگر کروم معرفی کرد - تکفارس 

گوگل قابلیت WebGPU را برای نسل بعدی بازی ها در مرورگر کروم معرفی کرد

افشین نوری
۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - 17:12
گوگل

گوگل یک API جدید به نام WebGPU معرفی کرده است که به اپلیکیشن‌های وب اجازه دسترسی بیشتر به قابلیت‌های کارت‌های گرافیکی دستگاه را می‌دهد. این قابلیت قرار است به‌طور پیش‌فرض در کروم ۱۱۳ که چند هفته آینده عرضه خواهد شد فعال باشد. WebGPU در کامپیوترهای ویندوزی که از Direct3D 12 پشتیبانی می‌کنند و همچنین آن‌دسته از دستگاه‌های macOS و ChromeOS که از Vulkan پشتیبانی می‌کنند قابل دسترس خواهد بود.

به گفته گوگل، این قابلیت به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن اجازه خواهد داد تا به سطح خوبی از عملکرد گرافیکی دسترسی داشته باشند و همچنین بهبود سه برابری را در عملکردهای مدل یادگیری ماشین تجربه کنند. گوگل در سال ۲۰۲۱ قابلیت یادگیری ماشین را به صورت تجربی به کروم اضافه کرد و حالا این قابلیت به لطف فناوری هوش مصنوعی ارتقاهای قابل توجهی پیدا کرده است. نکته جالب اینکه چت بات‌هایی مثل بارد گوگل و بینگ مایکروسافت نمی‌توانند از مزیت سخت‌افزار دستگاه شما بهره ببرند، اما برای اپلیکیشن‌های یادگیری ماشین این فرصت وجود دارد.

قابلیت WebGPU همچنین به توسعه‌دهندگان اجازه خواهد داد تا بازی‌های بهتری برای مرورگر شما طراحی کنند. همچنین برنامه Babylon.js دموهای بسیار خوبی دارد که شما می‌توانید آن‌ها را در صورت استفاده از نسخه کروم بتا اجرا کنید.

گوگل چند سالی است که روی این قابلیت کار می‌کند و سابقه آن به سال ۲۰۱۷ بر می‌گردد. این قابلیت احتمالا فقط منحصر به کروم نخواهد بود و در آینده برای فایرفاکس و سافاری نیز قابل دسترس خواهد بود. گوگل گفته است که در حال توسعه آن برای سیستم‌عامل‌های بیشتری مثل اندروید و لینوکس نیز است.

خبر دیگر درباره کروم اینکه گوگل روز چهارشنبه اعلام کرد که آپدیت‌های آینده این مرورگر را سریع‌تر از قبل منتشر خواهد کرد.

منبع: Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید