کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ - تکفارس 
کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ - تکفارس 
کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ - تکفارس 

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

تکفارس
۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - 14:14
کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ - تکفارس 

امروزه وقتی  اسم هوش مصنوعی (AI) به میان می‌آیند، ممکن است به رایانه‌هایی که می‌توانند با ما صحبت کنند یا پروژه‌های بزرگی مانند اتومبیل‌های خودران فکر کنید. اینها بسیار هیجان انگیز و جالب توجه هستند اما واقعیت هوش مصنوعی فرای این‌هاست و در واقع شامل هزاران ابزار و برنامه ای است که به آرامی در پشت‌صحنه اجرا شده و با خودکار کردن کارهای ساده یا پیش‌بینی الزامات مربوطه، زندگی ما را ساده‌تر می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم کاربرد هوش مصنوعی در آسان‌سازی و پیشرفت فرآیند دیجیتال مارکتینگ را بررسی کنیم.

هوش مصنوعی چیست؟

کلمه هوش مصنوعی یا AI در واقع یک کلمه پارادوکسی از مصنوعی بودن هوشی است که پویا بودن آن بر همه عیان است. در واقع هوش ‌مصنوعی با خودکار کردن وظایف، راه‌حل‌های محاسباتی و بهبود کارایی آن‌ها، دنیای ما را هوشمندتر می‌کند. هوش مصنوعی که زمانی جزو داستان‌های علمی تخیلی بود، امروزه به طور فزاینده‌ای با روش‌های بسیار ظریف و جزئی در زندگی ما ایفای نقش می‌کند. برای مثال اگر از گوگل، ایمیل، فیس‌بوک، الکسا، آمازون، اینستاگرام، نتفلیکس، پاندورا، و فناوری‌های بی شمار دیگری که در دنیای امروز پرکاربرد هستند، استفاده می‌کنید پس هوش مصنوعی در دنیای روزانه شما نیز جریان دارد. بله، هوش مصنوعی همه جا هست اما برخلاف تصور رایجی که وجود دارد، نه برای جایگزینی شغل‌ها، بلکه برای افزایش بهره‌وری و کارایی آن‌ها.

ارتباط دیجیتال مارکتینگ و هوش مصنوعی

بازاریابی دیجیتال که به آن دیجیتال مارکتینگ هم می‌گویند، به معنای ترویج و تبلیغ برندها برای ارتباط با مشتریان بالقوه با استفاده از اینترنت و سایر اشکال ارتباطات دیجیتال است. این روند نه تنها شامل ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات مبتنی بر وب است بلکه پیام‌های متنی و چند رسانه‌ای را نیز به عنوان یک کانال بازاریابی هدف قرار می‌دهد.

حالا اگر بخواهیم درباره ارتباط دیجیتال مارگتینگ با هوش مصنوعی بگوییم، در ابتدا باید بدانید که هوش مصنوعی در حال حاضر در حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیار رایج است و در پس‌زمینه کار اثر می‌گذارد. به این صورت که تبلیغات پرداخت به ازای کلیک یا (PPC) را برای کسب و کارها مؤثرتر می‌کند، وب‌سایت‌ها را شخصی‌سازی می‌کند، محتواهایی را ایجاد و یا بازبینی می‌کند، رفتار مشتری را پیش‌بینی می‌کند و مواردی از قبیل. بر اساس گزارش فوربس(یک مجله تجاری آمریکایی)؛ بازاریابان به سرعت به مزایای این فناوری پی برده و ۸۴ درصد از سازمان‌های بازاریابی از سال ۲۰۱۸ استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را در کسب و کارهای خود اجرا کرده و گسترش دادند.

به طور کلی می‌توان گفت دو راه وجود دارد که مشاغل می‌توانند از هوش مصنوعی برای بهبود بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنند.

  1. راه اول زمانی است که بازاریابان از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی تقاضا برای محصولات، توسعه پروفایل‌های مشتری، خرید تبلیغات برنامه‌ای و مواردی از این دست استفاده کنند.
  2. راه دوم جلب رضایت طرف دوم ماجرا یعنی مشتری است. به این صورت که بازاریابان از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مشتری استفاده ‌کنند و در نتیجه برند خود را تقویت کرده و فروش بیشتری را بدست آورند.

جالب است بدانید؛ طبق تحقیقات انجام شده، حدود ۷۵ درصد از سازمان‌هایی که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در روند دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند، گفته‌اند که رضایت مشتری را بیش از ۱۰ درصد افزایش داده است.

۴ روش استفاده کسب و کارها از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال برای بهبود رضایت

وقتی صحبت از بهبود تجربه مشتری با استفاده از هوش مصنوعی به میان می‌آید، چهار پیشرفت مهم در این حوزه برجسته می‌شود:

  1. ربات‌های چت
  2. محتوای پیش‌بینی شده و هدفمند
  3. تولید محتوا
  4. فناوری تشخیص تصویر

هر یک از موارد بالا به نوبه و توان خود می‌تواند به بهبود خدمات و پشتیبانی مشتری و همچنین ارائه محتوای هدفمندتر و مرتبط‌تر به حوزه فعالیت کسب و کارها کمک کند. در ادامه درباره آنچه که باید در مورد این فناوری‌ها بدانید و و درک کنید که چگونه می توانند به نفع کسب و کار شما باشند، صحبت خواهیم کرد.

۱.     ربات‌های چت (Chatbots)

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ - تکفارس 

چت بات یا ربات پیام‌رسان؛ نرم‌افزاری است که می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی با مخاطبین کسب و کار مورد نظر چت یا مکالماتی برای جواب‌دهی به سوالات آن‌ها داشته باشد. ممکن است برایتان پیش آمده باشد، زمانی که در وب سایتی به مشکلی برخورده و دنبال پاسخ سوالتان هستید، از چت بات استفاده کرده باشید که معمولاً به عنوان پنجره‌های چت روی صفحه رایانه شما ظاهر می‌شود. ربات‌های چت برنامه‌ریزی شده‌اند تا مکالمات شنیداری یا متنی را با مخاطبان خود انجام دهند. چت‌بات در سال ۲۰۱۷ به عنوان بهترین کانال بازاریابی جدید نامیده شد.

بدیهی است که یک چت بات برای بازاریابی کسب و کار شما وارد دنیا نشده و هیچ شباهتی به نوع کانال بازاریابی مانند تبلیغات و ایمیل که در گذشته از آن استفاده کرده‌اید، ندارد. اما چت‌بات‌ها به‌ویژه در رسانه‌های اجتماعی، ابزارهای بازاریابی مؤثری هستند چرا که می‌توانند خدماتی به مشتری ارائه دهند که هم به مشتری و هم به برند شما کمک می‌کند. به این صورت که؛ داده‌های مشتریان را جمع‌آوری کرده و به شما کمک می‌کنند پیام‌هایتان را هدف‌گیری کنید، سپس در مرحله بعد آن پیام‌های هدفمند را از طرف شما تحویل مشتری می‌دهند. ربات‌های چت حتی می‌توانند با پرسیدن سؤالات خاص‌تر، مشتریان را از طریق قیف فروش به سمت کسب و کار شما هدایت کنند تا راحت‌تر محصولات مورد نظر خود را در میان خدمات شما پیدا کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ - تکفارس 

برای مثال بانک ملی استرالیا (NAB) یک ربات چت را به عنوان یک بانکدار مجازی دیجیتال برای مشتریان تجاری خود راه‌اندازی کرد تا در وقت صرف‌شده توسط مشتریان برای رسیدگی به کارهای اداری صرفه‌جویی شود. این ربات چت برای پاسخگویی به سوالات مشتریان هر روز و ۲۴ ساعته در دسترس است. همچنین این نرم افزار قادر است به بیش از ۱۳۰۰۰ تغییر در بیش از ۲۰۰ سوال مشخص شده پاسخ دهد و از داده‌های مشتریان روزمره خود برای پاسخ نهایی استفاده کند.

۲.     محتوای پیش‌بینی شده و هدفمند

علاوه بر پاسخ به سؤالات از طریق ربات‌های چت، می‌توان از هوش مصنوعی برای جمع‌آوری داده‌های بیشتر در مورد مشتریان احتمالی و مشتریان هدف استفاده کرد. در این صورت هوش مصنوعی می‌تواند از آن داده‌ها برای پیش‌بینی رفتار آینده مشتریان و همچنین توسعه پیام‌های هدفمندتر استفاده کند. این محتوا ممکن است توسط یک ربات چت به نحوی که در پاراگراف قبل توضیح داده شد، جمع‌آوری شود و یا از طریق محتوای پویا در یک صفحه وب و به کمک ایمیل ارائه و ذخیره شود. چون هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از محتوای پویا و تعیین آن محتوا، بر اساس رفتار مشتریان گذشته، به ارسال پیام ایمیل مناسب در زمان مناسب کمک کند.

هوش مصنوعی با دانستن اینکه مشتری از کدام صفحات وب بازدید کرده، چه پست‌های وبلاگی را خوانده، با کدام ایمیل‌ها تعامل داشته و مواردی این چنینی، می‌تواند به طور هوشمند پرسونا مشتری را تنظیم کرده و در ادامه محتوایی را انتخاب کند که احتمالاً برای یک مشتری خاص جذاب است و به طور خودکار ایمیلی را با آن محتوا آماده کرده و برای او ارسال کند. همچنین با استفاده از آنچه «پیش‌بینی ریزش» نامیده می‌شود، هوش مصنوعی می‌تواند پیش‌بینی کند که مشتریان در حال جدا شدن از یک نام تجاری و رها کردن آن هستند. پس اطلاعاتی که هوش مصنوعی در این بخش بدست می‌آورد، می‌تواند به ارائه محتوای شخصی‌سازی شده کمک کند تا محتوایی که احتمال می‌رود برای آنها جذاب باشد و یا آنها را دوباره جذب کسب و کار کند، تهیه و برایشان ارسال گردد.

۳.     تولید محتوا

و حال به جایی می‌رسیم که می‌بینیم نیاز به حجم وسیعی از محتوا وجود دارد. از زمان شروع بازاریابی محتوا، بازاریابان تولید محتوا را به عنوان یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی خود نام برده اند. تولید محتوای باکیفیت زمان می‌برد و بازاریابی برای اثرگذاری بیشتر به مقدار زیادی از آن نیاز دارد. هوش مصنوعی می‌تواند با تولید برخی از آن محتواها کمکی برای کسب و کارها باشد. این محتواها می‌توانند مقالاتی متشکل از صدها کلمه باشند و طوری خوانده شوند که گویی یک انسان زنده آن را نوشته است. یا اگر به دنبال محتوای خاص‌تری باشید هم این امکان برایتان فراهم خواهد بود. در هر صورت، محتوای ایجاد شده متمرکز بر مشتری و بانک اطلاعاتی استخراج شده بوده و بدون نیاز به کار طولانی مدت از طرف یک کارمند یا فریلنسر تولید محتوا، می‌تواند به صورت هدفمند برای آن مشتریانی که به دنبال اطلاعاتی خاص، اسکن صندوق ورودی یا صفحات رسانه‌های اجتماعی هستند، مفید باشد. ربات های هوش مصنوعی حتی برای تدوین استراتژی محتوا نیز می‌توانند مفید باشند.

۴.     فناوری تشخیص تصویر

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ - تکفارس 

و در نهایت، ما نرم‌افزار تشخیص تصویر را به عنوان یکی از ابزار کاربردی هوش مصنوعی داریم که کسب و کارهای مختلف می‌توانند برای بهبود تجربه مشتری از آن استفاده کنند.

فناوری تشخیص تصویر مدتی است که وجود داشته و استفاده می‌شود.، برای مثال ممکن است برایتان پیش‌آمده باشد که در پلتفرمی مانند فیس‌بوک به طور خودکار و در اصل به کمک هوش مصنوعی در عکسی که یک دوست از شما پست کرده، تگ شوید.

 نرم افزار تشخیص تصویر همچنین به شخصی‌سازی تجربیات مشتری کمک می‌کند. برای مثال، اپلیکیشن Macy’s Image Search Macy به مشتریان اجازه می‌دهد در صورت نیاز عکس یک کالا را آپلود کنند تا کالاهای مشابه آن را در موجودی  Macy (فروشگاه زنجیره‌ای آمریکایی) پیدا کنند.

بازاریابان هوشمند در قله پیشرفت دیجیتال

همانطور که تا اینجا فهمیدیم، هوش مصنوعی در فناوری‌ها و زندگی ما در هم تنیده شده است و بهره‌مندی خدمات را برای ما به عنوان مصرف‌کننده آسان می‌کند. اما کار برای بازاریابان به این راحتی نیست، آن‌ها باید یاد بگیرند که چگونه مزایای هوش مصنوعی را با شغل خود تطبیق دهند تا تجربیات مشتری را بهبود بخشیده، وفاداری به برند را تقویت کنند و در نهایت درآمد کسب و کار را افزایش دهند. و این هوش مصنوعی تنها یکی از ابزارها و فناوری‌های جدیدی است که بازاریابان باید برای بازدهی بهتر و پیشرفت کسب و کار هدف از آن استفاده کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید