فاش شد: تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با فناوری ۳ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد - تکفارس 
فاش شد: تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با فناوری ۳ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد - تکفارس 

فاش شد: تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با فناوری ۳ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد

افشین نوری
۱۱ دی ۱۴۰۱ - 11:32
سامسونگ

ظاهرا کوالکام قصد دارد تولید تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ خود را به شرکت تایوانی TSMC بسپارد‌. طبق گزارش جدیدی که امروز منتشر شده است کوالکام می‌خواهد از ظرفیت تولید هر دو شرکت سامسونگ و  TSMC در تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۳ استفاده کند، اما بخش بزرگی از سفارش تولید این تراشه را به TSMC خواهد داد. بنابراین سامسونگ سهم بسیار کمی در تولید این تراشه بسیار پیشرفته خواهد داشت. 

تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ قرار است با استفاده از فناوری ۳ نانومتری ساخته شود و در حالیکه سامسونگ چند ماه پیش از فناوری ۳ نانومتری خود رونمایی کرد، اما TSMC چند روز پیش این کار را شروع کرد و حالا به نظر می‌رسد که فناوری ۳ نانومتری TSMC کارآیی بهتری نسبت به فناوری ۳ نانومتری سامسونگ خواهد داشت. 

طبق گزارشی که امروز توسط Business Next منتشر شده است، برخی متخصصان حوزه فناوری عنوان کرده‌اند که نرخ بازدهی متوسط تراشه‌های ۳ نانومتری چیزی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد خواهد بود، اما نرخ بازدهی تراشه‌های ۳ نانومتری ساخت TSMC حدود ۸۰ درصد خواهد بود که عدد واقعا فوق‌العاده‌ای است.  

در واقع به نظر می‌رسد که کوالکام براساس همین اعداد تصمیم گرفته است که تولید بخش عمده‌ای از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ خود را به TSMC بسپارد. نکته جالبتر اینکه اپل نیز قصد دارد سفارش تولید تراشه A17 خود را به TSMC بدهد. بنابراین سامسونگ نخواهد توانست در سال ۲۰۲۳ برای فناوری ۳ نانومتری خود مشتری زیادی داشته باشد و رقیب تایوانی این شرکت همه سفارش‌ها را به خودش اختصاص خواهد داد. حتی گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد نرخ بازدهی پروسه ۳ نانومتری سامسونگ فقط ۲۰ درصد است.  

 البته گفته می‌شود که سامسونگ برای افزایش نرخ بازدهی تراشه‌های ۳ نانومتری ساخت خود با یک شرکت آمریکایی به نام Silicon Frontline Technology همکاری خواهد کرد، اما واقعیت این است که TSMC دست برتر را در این زمینه دارد و بعید است که شرکت کره‌ای بتواند از این شرکت تایوانی سبقت بگیرد. 

البته فناوری پیشرفته TSMC ممکن است منجر به قیمت بالاتری برای تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و A17 شود اما در در هر حال هر چیزی که کیفیت بهتری دارد قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید