پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه‌ها چگونه انجام می‌شود؟ - تکفارس 
پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه‌ها چگونه انجام می‌شود؟ - تکفارس 
پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه‌ها چگونه انجام می‌شود؟ - تکفارس 

پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه‌ها چگونه انجام می‌شود؟

کسری نراقی
۵ دی ۱۴۰۱ - 01:18
پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه‌ها چگونه انجام می‌شود؟ - تکفارس 

مبالغ زیادی صرف هزینه تحصیلات تکمیلی میشود که شامل شهریه دانشگاه، هزینه‌های خوراک، خوابگاه، لوازم تحصیل و غیره میشوند. اما این موارد تنها هزینه‌هایی نیستند که دانشجویان و والدین آنها باید در نظر بگیرند.

در اکثریت مراکز آموزشی، شما باید فرم آنلاین اپلیکیشن فی (Application Fee) سایت دانشگاه را پر کرده و پس از آن اقدام به پرداخت مبلغ اپلیکیشن فی (Application Fee) برای دانشگاه نمایید که این امر در کالج‌ها هم بسیار متداول است و اکثریت دانشجویان از این مورد اطلاعی ندارند. از طرفی، پرداخت اپلیکیشن فی برای پذیرش در کالج و دانشگاه کاملا ضروری خواهد بود.

این امر ممکن است غیر منصفانه به نظر برسد اما پرداخت هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه کاملا عادی بوده و یکی از مهم‌ترین مراحل اپلای کردن می‌باشد. از اینرو، حین تحقیق و جستجو برای کالج و دانشگاه به جهت تحصیل در خارج از ایران،‌ حتما باید این هزینه را هم در نظر بگیرید.

اما بیایید ببینیم که هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه چقدر است؟ و اصلا چرا این هزینه وجود دارد؟ هزینه پرداختی شما به کجا می‌رود؟ چرا باید فرم آنلاین اپلیکیشن فی را پر کرد؟ و آیا میتوان از پرداخت این هزینه معاف شد؟ با مطالعه این مقاله میتوانید به درک بهتری از  ضرورت پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه یا کالج برسید.

چرا کالج‌ها و دانشگاه‌ها اپلیکیشن فی دارند؟

وجود اپلیکیشن فی، دو دلیل اصلی و عمده دارد. اولا این امر به آنها کمک میکند تا هزینه بررسی درخواست‌ها را تامین کنند. با اینکه طی سال‌های اخیر، سیستم‌های الکترونیکی از حجم کار نیروی انسانی در بررسی درخواست‌ها کم کرده و این امر موجب کاهش هزینه اپلیکیشن فی شده اما هنوز هم عامل انسانی در هر مرحله از این فرآیند دخیل است. کارکنان این بخش، برای هر پرونده جلسه تشکیل می‌دهند، درخواست‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و یا به سؤالات متقاضیان پاسخ می‌دهند، که همگی این موارد شامل هزینه‌هایی میشود که با پرداخت اپلیکیشن فی توسط دانشجو تامین می‌شود.

دلیل یا عامل دومی که باعث ضرورت وجود اپلیکیشن فی میشود این است که کالج‌ها و دانشگاه‌ها گاها هزینه‌هایی را به منظور ایجاد مانع مالی پیش روی دانشجو قرار می‌دهند تا فقط دانشجویانی با پرداخت این هزینه‌ها مورد پذیرش قرار بگیرند که در هدف ادامه تحصیل خود مصمم و جدی هستند. کالج و دانشگاه‌ها از این طریق موجب اعتبار بخشی به بازدهی علمی خود نسبت به میزان پذیرش دانشجو میشوند. طبیعتا اگر هزینه درخواست یا برنامه‌های ورودی دانشگاه‌ها رایگان می‌بود، متقاضی میتوانست به منظور افزایش شانس پذیرش خود در بهترین مراکز آموزشی، به دانشگاه‌های متعددی درخواست خود را ارائه کند. اما با پرداخت هزینه اپلیکیشن فی، دانشجو فقط میتواند کالج‌ها یا دانشگاهی را انتخاب ‌کند که برای تحصیل در آن مصمم است. از طرفی، کالج یا دانشگاه نیز فقط دانشجویانی را پذیرش میکند که از ورودی آنها مطمئن است.

بر این اساس، اپلیکیشن فی تنها بخش بسیار کمی از درآمد دانشگاه را شامل میشود. بطوریکه درآمد چندین میلیون دلاری از اپلیکیشن فی نسبت به درآمد صدها میلیون دلاری از شهریه اصلا قابل مقایسه نیست.

آیا همه کالج‌ها و دانشگاه‌ها هزینه اپلیکیشن فی اخذ می‌کنند؟

پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه‌ها چگونه انجام می‌شود؟ - تکفارس 

هر کالج و دانشگاهی هزینه اپلیکیشن فی اخذ نمیکند. برخی از دانشگاه‌هایی که منتخب بوده و رتبه بالایی دارند نیز هزینه بالایی دریافت میکنند. با این حال، برخی از کالج‌های معتبری که کوچکتر هستند نیز هزینه اپلیکیشن فی اخذ نمی‌کنند. در کالج هنرهای آزاد و در کالج یا دانشگاه غیر حضوری و آنلاین نیز هزینه اپلیکیشن فی اخذ نمیشود. برخی دیگر از کالج‌ها و دانشگاه‌ها هم دانشجویان را از پرداخت اپلیکیشن فی معاف می‌کنند.

دانشگاه‌هایی که هزینه اپلیکیشن فی دریافت نمی‌کنند بصورت آموزش فراگیر بوده و میخواهند همه متقاضیان را ترغیب به ارائه درخواست کنند. از اینرو، هر کسی میتواند مراحل پذیرش این قبیل دانشگاه‌ها را طی کند. اگر این گزینه برای شما مهم باشد باید از قبل تحقیق کنید که کدام دانشگاه‌ها هزینه اپلیکیشن فی ندارند.

چه مبلغی باید برای اپلیکیشن فی پرداخت کرد؟

هزینه اپلیکیشن فی نیز همانند بسیاری از مراحل مربوط به پذیرش، در هر کالج و دانشگاهی متفاوت است. رتبه بندی مرکز آموزشی نیز در میزان این هزینه دخیل نبوده و عوامل متعدد دیگری در هزینه اپلیکیشن فی دخیل هستند. با این حال، اپلیکیشن فی در اکثریت دانشگاه‌های برجسته و ممتاز، از ۱۵ تا ۱۶۰ دلار میتواند هزینه داشته باشد. این هزینه صرف نظر از پذیرش یا عدم پذیرش شما در دانشگاه مد نظر، قابل استرداد نیست.

نحوه پرداخت هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه

برای پرداخت هزینه اپلیکیشن فی، شما باید ابتدا فرم آنلاین اپلیکیشن فی (Application Fee) سایت دانشگاه را پر کنید. سپس، بعد از ارسال و بارگذاری اسناد،‌ مدارک و اطلاعات درخواستی، باید مبلغ اپلیکیشن فی (Application Fee) دانشگاه پرداخت کنید.

فرآیند پرداخت این هزینه در صورت پیروی از دستورالعمل‌های ارائه شده بسیار آسان خواهد بود. اما با توجه به اینکه خدماتی مانند پرداخت پی پال یا پرداخت با مسترکارت در ایران تحریم شده، باید این مبلغ را بصورت آنلاین و با پرداخت دلاری انجام دهید. در سایر کشورها امکان پرداخت با پی پال یا پرداخت با مسترکارت نیز وجود دارد.

چگونه می‌توان در هزینه اپلیکیشن فی صرفه جویی کرد؟

پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه‌ها چگونه انجام می‌شود؟ - تکفارس 

با اینکه هزینه اپلیکیشن فی در مقایسه با هزینه شهریه دانشگاه یا سایر هزینه‌های تحصیل در خارج از کشور بسیار ناچیز است اما راه‌هایی برای کاهش هزینه اپلیکیشن فی و پرداخت مبالغ کمتر نیز وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره شده است.

پیدا کردن کالج یا دانشگاه‌های بدون اپلیکیشن فی

همانطور که پیشتر هم گفته شد، برخی از کالج و دانشگاه‌ها هزینه اپلیکیشن فی اخذ نمیکنند. با اینکه برخی از شناخته شده‌ترین و منتخب‌ترین دانشگاه‌ها هزینه بالایی برای اپلیکیشن فی اخذ میکنند اما کالج و دانشگاه‌های ممتاز دیگری نیز هستند که بدون اخذ هزینه اپلیکیشن فی، درخواست متقاضیان را بررسی میکنند. از اینرو، اکثرا در کالج هنرهای آزاد و در کالج یا دانشگاه غیر حضوری و آنلاین هزینه اپلیکیشن فی اخذ نمیشود.

پیدا کردن کالج‌ و دانشگاه‌هایی که دانشجویان را از پرداخت اپلیکیشن فی معاف می‌کنند.

اکثریت دانشگاه‌ها نیز از دریافت هزینه اپلیکیشن فی برای دانشجویانی که به کمک مالی نیاز دارند، چشم پوشی می‌کنند. با این حال، این معافیت عمدتا شامل دانشجویان داخلی شده و دانشجویان بین المللی معمولاً نمی‌توانند از این معافیت برخوردار شوند.

درخواست خود را به صورت آنلاین تکمیل کنید.

در برخی کالج‌ها، از دانشجویانی که فرم درخواست خود را بصورت آنلاین پر میکنند،‌ هزینه اپلیکیشن فی بسیار کمتری اخذ میشود چرا که در این حالت هزینه امور اداری این مرکز آموزشی نیز کاهش پیدا میکند. این امر به نوعی انگیزه بخش بوده و همچنین باعث صرفه جویی زیادی در هزینه‌های کلی برنامه می‌شود.

سایر راه‌های کاهش هزینه اپلیکیشن فی

ممکن است مجبور شوید در انتخاب کالج یا دانشگاهی که میخواهید درخواست ارائه کنید، کمی حساسیت بیشتری به خرج دهید. توجه داشته باشید که نباید به دلیل رایگان نبودن اپلیکیشن فی، از دانشگاه رویایی مد نظر خود صرف نظر کنید. حتما در این حالت هزینه اپلیکیشن فی را پرداخت کنید و بطور مصمم برای پذیرش در کالج یا دانشگاه رویایی خود اقدام کنید.

منبع: https://unifee.org

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید