TSMC تولید تراشه های ۳ نانومتری را به تعویق انداخت - تکفارس 
TSMC تولید تراشه های ۳ نانومتری را به تعویق انداخت - تکفارس 
TSMC تولید تراشه های ۳ نانومتری را به تعویق انداخت - تکفارس 

TSMC تولید تراشه های ۳ نانومتری را به تعویق انداخت

مهدی حلوائی
۲۵ مهر ۱۴۰۱ - 09:40
TSMC

شرکت‌های سامسونگ و TSMC برای کنترل بازار تراشه‌های موبایلی با یکدیگر رقابت می‌کنند. در حال حاضر سامسونگ تراشه‌های ۳ نانومتری خود را در دسترس شرکت‌ها قرار داده اما ظاهراً حالا TSMC تولید این تراشه‌های را به تعویق انداخته است.

سایز فرآیند تولید تراشه‌ها ارتباط مستقیمی با تعداد ترانزیستورهای آن‌ها دارد و در واقع هر چه سایز آن‌ها کوچک‌تر باشد، شرکت‌ها می‌توانند ترانزیستورهای بیشتری را درون تراشه‌ها جای دهند. همین موضوع باعث افزایش قدرت و کاهش مصرف تراشه‌ها می‌شود. برای مثال، تراشه‌ی A10 فیوژن اپل بر پایه‌ی فرآیند تولید ۱۶ نانومتری TSMC طراحی شده و از ۳.۳ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد اما تراشه‌ی جدید A16 بایونیک از فرآیند ۵ نانومتری این شرکت تایوانی استفاده کرده و دارای ۱۶ میلیارد ترانزیستور می‌باشد.

TSMC

قرار بود که TSMC تولید تراشه‌های ۳ نانومتری را از ماه گذشته آغاز کند اما بر اساس گزارش Seeking Alpha، این کار به سه‌ماهه‌ی پایانی سال جاری میلادی موکول شده است. گفته می‌شود که بخش بزرگی از این تراشه‌ها برای شرکت اپل طراحی می‌شوند که ۲۵ درصد از درآمد شرکت TSMC را تشکیل می‌دهد.

انتظار می‌رود که تراشه‌ی M3 اپل بر پایه‌ی فرآیند ۳ نانومتری TSMC طراحی شده و در ماه آپریل در اختیار این شرکت قرار بگیرد. وب‌سایت Seeking Alpha ادعا می‌کند که اپل تنها شرکتی است که در سال آینده محموله‌ی تراشه‌های ۳ نانومتری خود را از TSMC دریافت می‌کند.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید