اینتل نام سلرون و پنتیوم را از تراشه های خود کنار می گذارد - تکفارس 
اینتل نام سلرون و پنتیوم را از تراشه های خود کنار می گذارد - تکفارس 
اینتل نام سلرون و پنتیوم را از تراشه های خود کنار می گذارد - تکفارس 

اینتل نام سلرون و پنتیوم را از تراشه های خود کنار می گذارد

مهدی حلوائی
۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - 08:42
اینتل پنتیوم

اینتل امروز در خبری اعلام کرد که نام سلرون (Celeron) و پنتیوم (Pentium) را از تراشه‌های خود کنار گذاشته و از سال ۲۰۲۳ لپ تاپ‌های اقتصادی خود را با “تراشه‌ اینتل” به بازار عرضه می‌کند.

کاربران قدیمی رایانه‌های شخصی احتمالاً خاطرات زیادی با تراشه‌های سری سلرون و پنتیوم دارند. اولین تراشه‌ی پنتیوم، که در سال ۱۹۹۳ معرفی شده بود، برای یک دهه به عنوان پرچمدار اینتل شناخته می‌شد و برای سالیان متوالی، سریع‌ترین سیستم‌های جهان از تراشه‌های سری پنتیوم استفاده می‌کردند.

اینتل سلرون

اینتل همچنین در اواخر دهه‌ی ۹۰ میلادی از تراشه‌ی اقتصادی سلرون رونمایی کرد. در آن زمان سلرون ۳۰۰A، با نام رمز Mendocino، در زمینه‌ی اورکلاکینگ هیولایی بی‌رقیب به حساب می‌آمد و کاربران می‌توانستند با استفاده از مادربردهای قدرتمند، سرعت باس آن را از ۶۶ مگاهرتز به ۱۰۰ مگاهرتز ارتقا داده و فرکانس آن را به ۴۵۰ مگاهرتز و حتی در شرایطی خاص به ۵۰۰ مگاهرتز برسانند.

با این وجود، اینتل از اوایل سال ۲۰۰۰ تراشه‌های خود را با نام Core به بازار عرضه کرد و از آن پس برندهای سلرون و پنتیوم هرگز به محبوبیت گذشته دست پیدا نکردند. قرار است که نام “تراشه‌ اینتل” در چند سری از پردازنده‌های لپ تاپی اینتل مورد استفاده قرار بگیرد و تراشه‌های پرچمدار این شرکت نیز از سیستم نام‌گذاری Core ،Evo و vPro بهره ببرند.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید