فرق بین برنامه نویس بک با فرانت چیست؟ - تکفارس 
فرق بین برنامه نویس بک با فرانت چیست؟ - تکفارس 
فرق بین برنامه نویس بک با فرانت چیست؟ - تکفارس 

فرق بین برنامه نویس بک با فرانت چیست؟

کسری نراقی
۲۲ تیر ۱۴۰۱ - 11:34
فرق بین برنامه نویس بک با فرانت چیست؟ - تکفارس 

اگر در دنیای کدنویسی و مهندسی نرم افزار تازه کار هستید، ممکن است با عباراتی مانند فرانت‌اند و بک‌اند مواجه شوید و درباره مفهوم و کارایی آنها گیج شوید. حتی ممکن است اطلاعات جامعی در مورد زبان‌های برنامه نویسی مانند پایتون و جاوا اسکریپت نداشته باشید.

ما معتقدیم که هر فردی باید در یکی از شاخه‌های فناوری خبره شود و یکی از آنها را یاد بگیرد. همچنین، باید روی یادگیری برنامه نویسی و کدنویسی نیز تمرکز داشته باشد. برای این منظور، نیاز است که ابتدا بدانید که برنامه نویسی را از کجا یاد بگیریم؟ سپس، خود را از گیج شدن به دلیل این مفاهیم مانند بک‌اند، رها کنید. به همین خاطر، در این مقاله درباره این دو مفهوم و کارایی‌ها و تفاوت‌های آنها می‌گوییم.

اما قبل از ورود به باقی مقاله، باید بگوییم که توسعه وب‌سایت فرآیند ساخت وب‌سایت و برنامه‌های کاربردی است. برخلاف طراحیUI  و UX، توسعه وب بیشتر بر روی کدنویسی و اطمینان از عملکرد خوب وب‌سایت تمرکز دارد. این در اصل جنبه استفاده از کدنویسی برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها است. اما اصطلاحاتی مانند فرانت‌اند و بک‌اند از کجا می‌آیند؟ برنامه نویس Front end و Back end دو شاخه متفاوت از توسعه وب هستند. پس بیایید خیلی سریع به اصل موضوع بپردازیم تا با این شاخه بیشتر آشنا شویم!

برنامه نویس front-end چیست؟

فرق بین برنامه نویس بک با فرانت چیست؟ - تکفارس 

برنامه نویس front-end معمولا کاربر را در کدنویسی خود در نظر می‌گیرد. برنامه نویسی فرانت‌اند سبکی از برنامه نویسی است که بر کدنویسی و ایجاد عناصر و ویژگی‌های یک وب‌سایت تمرکز دارد که توسط کاربر قابل مشاهده است. این در مورد اطمینان از کاربردی بودن جنبه‌های بصری یک وب‌سایت است. برخی افراد فرانت‌اند را به عنوان “برنامه نویسی سمت مشتری” می‌شناسند. بنابراین، زمانی که می‌گوییم فردی برنامه نویس front-end است، این بدان معناست که وظیفه او کدنویسی و زنده کردن عناصر بصری یک وب‌سایت است. این شخص بیشتر روی آنچه کاربر هنگام بازدید از یک وب‌سایت یا برنامه می‌بیند تمرکز خواهد داشت و همچنین، می‌خواهد مطمئن شود که تعامل با سایت آسان است و در عین حال روان کار می‌کند.

این توسعه دهندگان طرح‌های بصری را از طراحان UX و UI می‌گیرند و وب‌سایت را با این طرح و کدی که خودشان می‌نویسند، زنده می‌کنند و مطمئن می‌شوند که به خوبی برای کاربر نیز کار می‌کنند.

توسعه دهندگان فرانت‌اند عناصری مانند موارد زیر را در صفحه کدنویسی می‌کنند:

  • دکمه‌ها
  • طرح‌بندی‌ها
  • مسیریابی
  • تصاویر
  • گرافیک
  • تصاویر متحرک
  • سازماندهی محتوا

برنامه نویس back-end چیست؟

فرق بین برنامه نویس بک با فرانت چیست؟ - تکفارس 

برنامه نویس back-end روی بخشی از وب‌سایت کار می‌کند که توسط کاربر قابل مشاهده نیست. این چیزی است که یک وب‌سایت را تعاملی می‌کند. این شاخه از برنامه نویسی را، همچنین با عنوان “برنامه نویسی سمت سرور” می‌شناسند. به عنوان مثال، فرض کنید قرار است وب‌سایتی با کاربری شبکه اجتماعی راه اندازی شود. در این وب‌سایت، شما به مکانی برای ذخیره تمام اطلاعات کاربران خود نیاز دارید. این مرکز ذخیره سازی پایگاه داده نامیده می‌شود و چند نمونه پرکاربرد شامل Oracle، SQL Server و MySQL می‌باشد. پایگاه‌های داده از یک سرور، که در اصل یک کامپیوتر است، اجرا می‌شوند. یک برنامه نویس بک‌اند به مدیریت این پایگاه داده و همچنین محتوای ذخیره شده در این وب‌سایت کمک می‌کند. در واقع بک‌اند تضمین می‌کند که عناصر فرانت‌اند در وب‌سایت با مضمون شبکه اجتماعی مانند محتواهای بارگذاری شده و پروفایل‌های در دسترس کاربر، به درستی کار می‌کنند.

در حالی که کاربران با فعالیت‌های بک‌اند به صورت مستقیم در ارتباط نیستند و تعامل ندارند، اما آنها به طور غیرمستقیم با عناصری که این توسعه دهندگان از طریق فرانت‌اند کدنویسی می‌کنند، تعامل خواهند داشت. برنامه نویسی بک‌اند با ذخیره و ترتیب داده‌ها سروکار دارد و در عین حال این اطمینان را می‌دهند که بخش فرانت‌اند به درستی کار می‌کند.

توسعه دهندگان فرانت‌اند روی موارد زیر کار می‌کنند:

  • کدنویسی
  • عیب‌یابی و رفع اشکال برنامه‌های کاربردی وب
  • مدیریت پایگاه داده
  • استفاده از فریم‌ورک‌ها

تفاوت فرانت‌اند و بک‌اند چیست؟

فرق بین برنامه نویس بک با فرانت چیست؟ - تکفارس 

آیا بعد از مطرح کردن تعاریف این دو، باز هم به دنبال تفاوت آنها هستید؟ اکنون یک نمای کلی از هر دو به‌دست آورده‌اید، اما اجازه دهید تفاوت‌های آنها را مورد بحث قرار دهیم. ۴ فاکتور اصلی وجود دارد که توسعه دهندگان بک‌اند و فرانت‌اند را از هم متمایز می‌کنند.

توسعه دهندگان فرانت‌اند و بک‌اند در دو بخش مجزا از سایت کار می‌کنند

برنامه نویسی فرانت‌اند برنامه نویسی است که بر عناصر بصری یک وب‌سایت یا برنامه تمرکز دارد که کاربر با آن تعامل دارد (سمت مشتری). در همین حال، توسعه دهنده بک‌اند بر روی بخشی از وب‌سایت تمرکز دارد که کاربران نمی‌توانند ببینند (سمت سرور). آنها با هم همکاری می‌کنند تا یک وب‌سایت پویا ایجاد کنند تا به کاربران امکان خرید، استفاده از فرم‌های تماس و هر فعالیت تعاملی دیگری را می‌دهند که ممکن است در حین مرور یک سایت با آن مواجه شوند. برخی از نمونه‌های وب‌سایت‌های پویا عبارت‌اند از نتفلیکس، پی‌پل و فیس‌بوک.

توسعه دهندگان فرانت‌اند و بک‌اند دارای نقاط قوت متفاوتی هستند

طبق گفته RealMensch، توسعه دهندگان در شاخه‌های مختلف این حرفه نقاط قوت متفاوتی دارند. اما مهم است به خاطر داشته باشید که هیچ کدام از آنها نسبت به یکدیگر برتری ندارند و نمی‌توان کار هر کدام را از نظر سختی درجه‌بندی کرد. در واقع، آنها در ایجاد یک وب‌سایت که کاربران از تعامل با آن لذت ببرند، به یک اندازه مهم هستند.

توسعه دهندگان فرانت‌اند و بک‌اند با زبان‌های مختلف برنامه نویسی کار می‌کنند

فرق بین برنامه نویس بک با فرانت چیست؟ - تکفارس 

مطمئنا هر فردی در حرفه برنامه نویسی باید یک زبان را برای کار خود انتخاب کند. این زبان‌ها مانند زبان‌های انسانی به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهند تا از طریق یک سری نمادها (که به آنها کد گفته می‌شود) با رایانه‌های خود ارتباط برقرار کنند. خیلی ساده، مثل این است که به کامپیوتر خود دستور دهید. توسعه دهندگان فرانت‌اند از زبان‌هایی مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند.

  • HTML مخفف Hyper Text Markup Language است. این زبان نشانه گذاری استاندارد برای ایجاد صفحات وب است.
  • CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheets است. در حالی که HTML برای ایجاد ساختار در یک سایت استفاده می‌شود، CSS برای ایجاد سبک و ویژگی‌ها استفاده می‌شود. در واقع این زبان برنامه نویسی رنگ‌ها، فونت‌ها و سبک محتوای سایت را مشخص می‌کند.
  • جاوا اسکریپت زبانی است که با استفاده از آن می‌توان یک سایت را تعاملی و سرگرم کننده کرد. برای مثال می‌توانید از آن برای اجرای یک بازی در سایت خود استفاده کنید.

فرانت‌اند همچنین از فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های مختص خود استفاده می‌کند. در اینجا فقط تعدادی از فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌هایی که یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند با آن‌ها کار می‌کند، آورده شده است:

  • AngularJS
  • React.js
  • jQuery
  • Sass

توسعه دهندگان بک‌اند در زبان‌هایی مانند PHP، C++، Java، Ruby، Python، JavaScript و Node.js مهارت دارند و با این زبان‌ها کار می‌کنند. در اینجا کمی بیشتر در مورد تعدادی از این زبان‌ها خواهیم گفت:

  • PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است.
  • جاوا یک پلتفرم و زبان برنامه نویسی بسیار محبوب است.
  • پایتون یک زبان برنامه نویسی چند منظوره است. این زبان برنامه نویسی با برخی از موارد دیگری که در اینجا ذکر کردیم متفاوت است، زیرا می‌توان از آن برای انواع دیگر توسعه نرم افزار استفاده کرد و صرفا به توسعه وب محدود نمی‌شود.

فریم‌ورک‌های بک‌اند عبارت‌اند از:

  • Express
  • Django
  • Rails
  • Laravel
  • Spring

توسعه دهندگان فرانت‌اند و بک‌اند با هم کار می‌کنند تا برنامه‌های کاربردی و عالی ایجاد کنند

فرق بین برنامه نویس بک با فرانت چیست؟ - تکفارس 

در حالی که شباهت‌هایی میان برنامه نویسی بک‌اند و فرانت‌اند وجود دارد، اما خوب است که آنها را به عنوان یک کاست در نظر بگیریم. هر دو، بخش‌های ضروری فرآیند توسعه وب هستند که برای ایجاد وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی و از نظر بصری جذاب، استفاده می‌شوند. بنابراین اگر به‌عنوان یک توسعه‌دهنده وب در نظر دارید و مطمئن نیستید که به کدام سمت کاست بیشتر علاقه دارید، می‌توانید سراغ یادگیری برنامه نویسی فول استک بروید. توسعه دهندگان فول استک از هر دو بهترین بهره را می‌برند و کار آنها از هر دو عنصر فرانت و بک تشکیل شده است. مثل این است که هر روز به کل نوار کاست گوش دهید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید