شایعه: اپل تراشه A16 را با فناوری ۵ نانومتری و تراشه M2 را با فناوری ۳ نانومتری عرضه خواهد کرد - تکفارس 
شایعه: اپل تراشه A16 را با فناوری ۵ نانومتری و تراشه M2 را با فناوری ۳ نانومتری عرضه خواهد کرد - تکفارس 
شایعه: اپل تراشه A16 را با فناوری ۵ نانومتری و تراشه M2 را با فناوری ۳ نانومتری عرضه خواهد کرد - تکفارس 

شایعه: اپل تراشه A16 را با فناوری ۵ نانومتری و تراشه M2 را با فناوری ۳ نانومتری عرضه خواهد کرد

افشین نوری
۸ خرداد ۱۴۰۱ - 10:46
اپل

ظاهرا اپل برای تراشه A16 خود از همان فناوری ۵ نانومتری A15 استفاده خواهد کرد اما  تراشه M2 خود را برای استفاده در نسل بعدی دستگاه‌های مک با فناوری سریع‌تر ۳ نانومتری ارائه خواهد کرد. 

یک افشاگر به نام ShrimpApplePro با فاش کردن این اطلاعات گفته است که اپل برای نسخه نهایی M1 از همان هسته‌های قدرتمند A15 بهره خواهد برد.‌‌

به گفته این افشاگر، تراشه A16 بایونیک اپل همانند تراشه‌های A14  و A15 و M1 با فناوری ۵ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد و شایعات قبلی مبنی بر ساخته شدن این تراشه با فناوری ۴ نانومتری TSMC صحت ندارد. 

بنابراین اگر این خبر درست باشد A16 ارتقا چندانی نسبت به مدل‌های قبلی خود ارائه نخواهد کرد و امسال سری آیفون ۱۴ از نظر پردازشی تفاوت معناداری با سری آیفون ۱۳ نخواهد داشت و احتمالا فقط بهبودهای جزئی در بخش CPU و GPU ارائه خواهد کرد.‌

افشاگر ShrimpApplePro همچنین گفته است که تراشه A16 از حافظه رم ۵ LPDDR پشتیبانی خواهد کرد که ۵۰ درصد سریع‌تر و ۳۰ درصد کم‌مصرف‌تر از LPDDR 4X در سری آیفون ۱۳ خواهد بود. 

از طرف دیگر، تراسه M2 اولین تراشه اپل خواهد بود که با فناوری ۳ نانومتری ساخته خواهد شد. ضمن اینکه گفته می‌شود این تراشه اولین پردازنده ARMv9 اپل خواهد بود. 

اپل

اپل همچنین برای آخرین نسخه سری M1 خود از هسته‌های پیشرفته‌تری استفاده خواهد کرد. در حال حاضر، نسخه‌های M1 و M1 پرو، M1 مکس و M1 اولترا از هسته‌های Icestorm و Firestorm استفاده می‌کنند، اما آخرین مدل این سری ظاهرا قرار است از هسته‌های Blizzard و Avalanche بهره ببرد.‌ ‌

این نسخه M1 احتمالا در نسل بعدی مک پرو استفاده خواهد شد. هم‌اکنون قدرتمندترین تراشه این سری M1 اولترا است که دارای ۲۰ هسته CPU و ۶۴ هسته GPU است. اما نسخه نهایی M1 از این تراشه هم قدرتمندتر خواهد بود که می‌تواند در نوع خود بی‌نظیر باشد. 

مینگ چی کو اخیرا گفته بود که مک بوک ایر ۲۰۲۲ همونان از تراشه M1 استفاده خواهد کرد و اپل در این دستگاه به سراغ استفاده از تراشه‌های M2 نخواهد رفت. ShrimpApplePro نیز گفته است که نسخه نهایی M1 مبتنی بر نسخه استاندارد M1 خواهد بود. بنابراین اپل از همین نسخه بخواهد در داخل مک بود ایر ۲۰۲۲ خود استفاده کند. شاید هدف اپل از عرضه نسخه نهای M1 خریدن وقت برای توسعه M2 باشد. 

برخی شایعات نیز گفته‌اند که اپل از تراشه A16 فقط در مدل‌های پرو آیفون ۱۴ استفاده خواهد کرد و در مدل‌های غیرپرو از تراشه A15 بهره خواهد برد. این در حالیست که گفته می‌شود تراشه M2 قبل از استفاده در نسل بعدی مک‌ها و آیپد پرو، امسال با یک مک بوک ایر بازطراحی‌شده معرفی خواهد شد.

افشاگر ShrimpApplePro گفته است که درباره اسامی نهایی A16 و M2 و نسخه نهایی M1 مطمئن نیست و شاید اپل بخواهد از اسامی دیگری برای آن‌ها استفاده کند.

منبع: Macrumores

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید