فوکوس دوربین گوشی – معرفی ویژگی‌ ها و کاربردهای فوکوس گوشی - تکفارس 
فوکوس دوربین گوشی – معرفی ویژگی‌ ها و کاربردهای فوکوس گوشی - تکفارس 
فوکوس دوربین گوشی – معرفی ویژگی‌ ها و کاربردهای فوکوس گوشی - تکفارس 

فوکوس دوربین گوشی – معرفی ویژگی‌ ها و کاربردهای فوکوس گوشی

کسری نراقی
۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - 00:43
فوکوس با دوربین گوشی

موضوع عکس و عکاسی یکی از موضوعات داغ در دنیای امروز است که بسیاری از شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام به آن پرداخته‌اند. شاید به همین دلیل است که امروزه دوربین و کیفیت آن در گوشی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده‌اند. امروزه بخش مهمی از میزان کیفیت گوشی‌ها را کیفیت دوربین آن ها شامل می شود و شرکت‌های مختلف تولید کننده گوشی در تلاشند تا بهترین دوربین‌ها را در محصول خود قرار دهند. این مسئله تا حدی جلو رفته است که بسیاری از مردم علاقمند به عکاسی از خرید دوربین عکاسی دست برداشته و به جای آن از گوشی‌های جدید و حرفه‌ای استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین موضوعات در دوربین گوشی‌های هوشمند موضوع فوکوس می‌باشد. ما در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را درباره فوکوس دوربین گوشی ارائه دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

فوکوس چیست؟

همانطور که می‌دانید یکی از عوامل مهم در عکاسی با کیفیت استفاده درست از فوکوس دوربین می‌باشد و از دست دادن آن حتی به مقدار کم می‌تواند یک عکس فوق العاده را به یک عکس بد تبدیل کند. پیش از آن که درباره چگونگی فوکوس دوربین گوشی توضیح دهیم باید بدانید فوکوس چیست؟ کلمه فوکوس (Focus) به معنای تمرکز است. این کلمه یکی از اصطلاحات و تکنیک‌های بی نظیر عکاسی است که کاربردهای فراوانی در گرفتن یک عکس زیبا دارد. فوکوس در عکاسی به معنای بالاترین درجه وضوح با تنظیم فاصله کانونی عدسی لنز دوربین بر اساس فاصله جسم تا دوربین می‌باشد. در ادامه به توضیح کاربرد فوکوس در گوشی اشاره خواهیم کرد. شایان ذکر است که شما می‌توانید برای دنبال کردن آموزش‌های حرفه‌ای عکاسی، گرافیک، کار با دوربین و… به فرادرس مراجعه کنید. فرادرس به عنوان یکی از بزرگترین مراجع آموزشی فارسی زبان، دارای آموزش‌های گوناگون و کاربردی در زمینه ویرایش عکس و کار با نرم افزارهای بسیاری است که با استفاده از لینک زیر می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید:

فوکوس دوربین گوشی

همانطور که گفتیم فوکوس در لغت به معنای تمرکز و مرکزیت است اما مفهوم این واژه در گوشی و دوربین بسیار متفاوت است. فوکوس دوربین گوشی در واقع برای به حداکثر رساندن وضوح و جلوگیری از تار شدن عکس با استفاده از نور محیط می‌باشد. زمانی که شما با دوربین گوشی خود در حال عکاسی یا فیلم برداری از یک منظره هستید در ال سی دی گوشی نقاطی مشخص می‌شود که این نقاط همان نقاط نورسنجی یا فوکوس هستند. این ویژگی در گوشی باعث می‌شود تا عکس‌ها و یا فیلم‌های با کیفیت و زیباتری با موبایل به ثبت برسند.

نحوه عملکرد فوکوس دوربین گوشی

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که فوکوس دوربین گوشی چگونه عمل می‌کند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت به طور کلی دوربین‌ها با تغییر فاصله میان سنسورها و لنزها فوکوس می‌کنند. دوربین‌های گوشی دارای لنزهای متحرکی هستند که می‌توانند فوکوس را با تغییر فاصله بین لنزها و حسگر تصویر تنظیم کنند. در فوکوس سنسورهای دستگاه، نور تابیده شده به سوژه را دریافت کرده و تصویر با وضوح بالا نمایش داده می‌شود. جالب است بدانید که نحوه عملکرد فوکوس در گوشی به عملکرد چشم انسان بسیار نزدیک است. نکته قابل توجه درباره فوکوس دوربین گوشی این است که برای داشتن یک عکس واضح و با کیفیت باید فاصله مناسبی را با سوژه عکاسی داشته باشید. در صورتی که فاصله مورد نظر مناسب نباشد ممکن است سوژه از فوکوس خارج شده و عکس تار شود.

انواع فوکوس دوربین گوشی

همانطور که گفته شد امروزه به علت گسترش شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام بسیاری از شرکت‌های معتبر دست به ساخت گوشی‌های هوشندی زده‌اند که دوربین آن‌ها کیفیت بهتری دارد. بنابراین بیشتر گوشی‌های جدید و هوشمند دارای قابلیت فوکوس می‌باشند.

انواع فوکوس دوربین گوشی به شرح زیر می‌باشد:

  1. فوکوس دستی: شما می‌توانید در فضاهای مختلف (کوچک یا بزرگ، تاریک یا روشن) با دوربین موبایل خود عکاسی کنید. در حالت دستی فوکوس دوربین گوشی شما می‌توانید پس از باز کردن دوربین گوشی روی هر سوژه‌ای که می‌خواهید فوکوس کنید. در روش فوکوس دستی می‌توانید با ضربه زدن روی ناحیه مورد نظر روی صفحه نمایش، به دوربین بفهمانید که کجا فوکوس کند. در این حالت یک دایره، مستطیل و یا مربع روی صفحه نمایشگر نمایان شده و شما با لمس کردن آن توسط انگشت می‌توانید محل فوکوس را مشخص کنید. در حالت دستی، اطلاعات فوکوس جمع‌آوری‌شده توسط نرم‌افزار به موتورهای فوکوس منتقل شده و سپس لنزها را تنظیم می‌کنند.
  2. فوکوس اتوماتیک: در بسیاری از گوشی‌های هوشمند جدید از سیستم فوکوس خودکار استفاده شده است. در این سیستم دوربین گوشی بدون نیاز به لمس کردن محل مورد نظر برای فوکوس، فاصله را تشخیص داده و یک عکس با کیفیت و واضح را ثبت می‌کند. فوکوس خودکار قابلیتی است که به دوربین‌های دیجیتال و تلفن‌های هوشمند اجازه می‌دهد تا به طور خودکار تصویر را واضح کرده و بر روی یک نقطه یا سوژه خاص (بدون هیچ عکس العمل ورودی از کاربر) فوکوس کنند. به عنوان مثال، در برخی از دوربین موبایل، می‌توانید روی صورت شخصی که می‌خواهید از او عکس بگیرید ضربه بزنید تا دوربین فوکوس را طوری تنظیم کند که صورت سوژه واضح باشد. سایر برنامه‌های دوربین می‌توانند به طور خودکار چهره را تشخیص دهند و فوکوس را به طور خودکار تنظیم کنند. در این نوع فوکوس دوربین گوشی یک فرستنده از دوربین یک اشعه مادون قرمز را به سمت سوژه می‌فرستد و سپس به سوژه برخورد کرده و بازتاب پیدا می‌کند. پس از بازگشت لیزر به سمت دریافت کننده گوشی، فاصله لنز تا جسم مورد نظر رامشخص شده و فوکوس روی سوژه انجام می‌شود.
انواع فوکوس گوشی

بخاطر داشته باشید که تنها آموزش کار با دوربین نمی‌تواند عکس هایی زیبا و هنری را به وجود بیاورد و برای داشتن یک نتیجه مطلوب در بیشتر مواقع شما باید از نرم‌افزارهای ویرایش عکس استفاده کنید. یکی از بهترین نرم‌افزاهای ویرایش عکس حرفه‌ای نرم‌افزار فتوشاپ است. اگر علاقه‌مند به یادگیری این برنامه هستید، روی لینک زیر کلیک کرده و از آموزش های فرادرس بهره‌مند شوید:

انواع فوکوس خودکار گوشی

با توجه به توضیحاتی که درباره انواع فوکوس دوربین گوشی گوشی ارائه شد باید بدانید که فوکوس خودکار یا اتوماتیک نیز دارای انواع می‌باشد که به دو دسته فوکوس خودکار غیر فعال و فوکوس خودکار فعال تقسیم می‌شوند.

فوکوس خودکار غیر فعال

همانطور که از نام فوکوس خودکار غیر فعال پیداست، روشی برای محاسبه و تنظیم فوکوس دوربین گوشی بدون نیاز به سخت افزار تخصصی و اضافی است. درواقع دوربین گوشی این کار را با تکیه بر نور و کنتراست در صحنه برای تعیین فوکوس انجام می‌دهد. این نوع فوکوس نیز به چند شکل وجود دارد و برای اینکه بتوانید نحوه کار آنها را بهتر درک کنید، باید با مفهوم پیکسل‌های سنسور دوربین موبایل و نحوه تشکیل یک تصویر دیجیتالی آشنا باشید. یکی از انواع فوکوس خودکار غیر فعال به شرح زیر می‌باشد:

فوکوس خودکار با تشخیص کنتراست (CDAF)

CDAF یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های خودکار فوکوس دوربین گوشی است که در دوربین گوشی‌های هوشمند یافت می‌شود. همانطور که از نام آن مشخص است، CDAF بر کنتراست بین نواحی روشن و تاریک در یک صحنه تمرکز می‌کند تا تصویر را در فوکوس قرار دهد. یک تصویر دیجیتال از پیکسل‌هایی تشکیل شده است که مطابق با فتوسایت های روی حسگر تصویر دوربین هستند. اگر تصویر در فوکوس باشد، پیکسل‌ها به شکلی واضح و به خوبی مشخص می‌شوند. به عبارت دیگر، تصویری که در فوکوس شارپ قرار دارد، دارای پیکسل‌هایی با کنتراست بالاست. در مقابل اگر یک عکس دیجیتال خارج از فوکوس باشد، تار به نظر می‌رسد. این موضوع به این دلیل است که پیکسل‌های روی تصویر در فوکوس واضح نیستند، بنابراین می‌توان گفت که کنتراست پایینی دارند.

فوکوس خودکار با تشخیص کنتراست (CDAF)

این روش فوکوس که به شدت وابسته به نور است با استفاده از آزمون و خطا بهترین نقطه فوکوس را پیدا می‌کند. چراکه دوربین نمی‌داند چه زمانی سوژه به حداکثر کنتراست خود رسیده است، بنابراین موتور فوکوس را به جلو و عقب حرکت می‌دهد. هنگامی که با دوربین موبایلی که دارای ویژگی فوکوس خودکار تشخیص کنتراست عکس می‌گیرید، در واقع می‌توانیدجلو و عقب شدن لنز دوربین برای یافتن بهترین نقطه را به خوبی و در در عمل مشاهده کنید.

البته این روش فوکوس دوربین گوشی دارای نقاط ضعفی نیز می‌باشد. از آنجایی که این نوع فوکوس مجبور است لنز را در جستجوی بهترین موقعیت (جایی که همه چیز در بالاترین سطح کنتراست قرار دارد) حرکت دهد، کندترین سیستم فوکوس خودکار به حساب می‌آید. همچنین به علت وابستگی آن به نور و کنتراست بالا برای عکاسی در شرایط کم نور که به طور طبیعی کنتراست کمی دارند، ایده آل نیست.

فوکوس خودکار فعال

این نوع فوکوس دوربین گوشی برخلاف فوکوس خودکار غیرفعال که به نور ورودی یا نور محیط بستگی دارد، به یک دستگاه داخلی اختصاصی متکی است که فاصله بین دوربین و سوژه را محاسبه می‌کند. رایج‌ترین شکل فوکوس خودکار فعال که در دوربین گوشی‌های هوشمند یافت می‌شود، فوکوس خودکار لیزری است. در ادامه به توضیح این نوع فوکوس خواهیم پرداخت.

فوکوس خودکار لیزری

فوکوس خودکار لیزری احتمالاً ساده‌ترین سیستم فوکوس خودکار درمیان انواع روش‌های است. فوکوس خودکار لیزری یک سیستم فوکوس خودکار فعال است که از مادون قرمز برای تعیین فوکوس استفاده می‌کند. در حقیقت سایر روش‌های فوکوس خودکار به میزان نور محیط تعیین نقطه فوکوس متکی هستند، درحالی که فوکوس خودکار لیزری برای تعیین نقطه فوکوس از یک پرتو مادون قرمز نامرئی استفاده می‌کند.

هنگامی که پرتو مادون قرمز از گوشی به جسم مورد عکاسی برخورد می‌کند، دوباره به سمت حسگر منعکس می‌شود. سپس دوربین مسافتی را که نور باید طی کند محاسبه می‌کند و از آن اطلاعات برای حرکت لنز فوکوس دوربین استفاده می‌کند. به همین دلیل این روش فوکوس بسیار دقیق بوده و جزو واضح‌ترین فوکوس‌ها به شمار می‌آید.

فوکوس خودکار لیزری

دلیل عدم خطا در محاسبه فاصله سرعت حرکت پرتو مادون قرمر است که همیشه از یک مقدار ثابت پیروی می‌کند. به همین دلیل می‌توان به راحتی فاصله لنز دوربین با جسم و زمان رسیدن پرتو به جسم و سپس زمان بازگشت آن به حسگر دوربین را تعیین کرد. برای مثال شرکت ال‌جی قبلاً ادعا کرده بود که کل فرآیند فوکوس خودکار لیزری آن تنها حدود ۰.۲۷۶ ثانیه طول می‌کشد.

یکی از مزایای این نوع فوکوس دوربین گوشی این است که در شرایط  عکاسی با نور کم نیز به خوبی کار می‌کند. البته این فوکوس دارای نقاط ضعفی نیز می‌باشد. به عنوان مثال سیستم فوکوس خودکار لیزری نسبتاً گران است چراکه به یک سخت افزار اضافی به شکل فرستنده و گیرنده مادون قرمز نیاز دارد. شاید به همین دلیل است که در گوشی های کمی از این روش فوکوس استفاده می شود. البته این نکته را فراموش نکنید که لیزر نمی‌تواند مسافت های طولانی را طی کند و ممکن است که گاهی فوکوس به این روش دچار خطا شود.

فوکوس خودکار هیبریدی 

یکی از روش‌هایفوکوس دوربین گوشی روش فوکوس خودکار هیبریدی است. این روش را می‌توان نوعی از یک سیستم دانست که برخی از سازندگان گوشی‌های هوشمند از آن در محصولات خود بهره برده‌اند. دلیل استفاده از این سیستم از بین بردن بر مشکلات خاصی است که ممکن است یک روش فوکوس خودکار خاص داشته باشد. فوکوس خودکار هیبریدی ترکیبی از دو یا چند فناوری فوکوس خودکار غیر فعال می‌باشد. برای مثال، شرکت سونی به ساخت دوربین‌هایی برای گوشی‌های هوشمند معروف است که سیستم‌های PDAF و CDAF را با هم ترکیب می‌کنند. در حالی که گوگل پیش از آن از PDAF و AF لیزری در Google Pixel استفاده می‌کرد. استفاده از این ویژگی ها و نقاط قوت هر سیستم   عملکرد فوکوس خودکار سریع‌تر و دقیق‌تر می‌کند. فوکوس خودکار هیبریدی را می‌توان هم به عنوان فوکوس خودکار غیرفعال و هم به عنوان فوکوس خودکار فعال در نظر گرفت.

حالت های فوکوس خودکار دوربین گوشی

همانطور که گفته شد فوکوس دوربین گوشی به دو دسته خودکار و دستی تقسیم می‌شود که فوکوس خودکار آن دارای دو حالت می‌باشد. این دو حالت به شرح زیر هستند:

  • اولین حالت فوکوس خودکار، حالت تک فوکوس است که برای سوژه‌های ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر سوژه مورد نظر شما در یک جای ثابت قرار داشته باشد باید از این حالت استفاده کنید.
  • دومین حالت فوکوس خودکار حالت مداوم است که برای سوژه‌های متحرک استفاده می‌شود. زمانی که شما با گوشی خود در حال تصویر برداری از یک سوژه متحرک هستید باید از این حالت استفاده کنید تا بتوانید به راحتی روی سوژه قفل کنید.
حالت های فوکوس خودکار دوربین گوشی

نتیجه گیری

ما در این مقاله به توضیح کامل درباره فوکوس دوربین گوشی انواع و ویژگی های آن پرداختیم. همچنین اشاره کردیم که امروزه بسیاری از مردم عکاسی را با استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای گوشی خود دنبال می‌کنند. در نتیجه یادگیری نحوه استفاده از دوربین گوشی علاوه بر تمرین عکاسی حرفه‌ای می‌تواند برای شما درآمدزا باشد. اگر از علاقه‌مندان به حوزه عکاسی و گرافیک هستید می‌توانید برای آموزش عکاسی و آموزش‌های مختلف دیگر در زمینه گرافیک به فرادرس مراجعه کنید. شما با یادگیری مهم‌ترین نرم‌افزارهای ویرایش عکس می‌توانید در زمینه‌های شغلی گوناگونی فعالیت کنید:

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید