ماجرای یک ماموریت فضایی چین که به نام اسپیس ایکس تمام شد - تکفارس 
ماجرای یک ماموریت فضایی چین که به نام اسپیس ایکس تمام شد - تکفارس 
ماجرای یک ماموریت فضایی چین که به نام اسپیس ایکس تمام شد - تکفارس 

ماجرای یک ماموریت فضایی چین که به نام اسپیس ایکس تمام شد

افشین نوری
۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - 09:19
ماه

هفت سال پیش خبرهایی وجود داشت مبنی بر اینکه اسپیس ایکس قصد دارد در ماه مارس سال ۲۰۱۵ یک فضاپیما به سمت ماه بفرستد اما حالا مشخص شده که این شایعات صحت نداشته و این کشور چین بوده که آن زمان درصدد انجام این کار بوده است.

در ماه ژانویه سال ۲۰۱۵ خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه اسپیس ایکس می‌خواهد در ماه مارس همان سال راکتی را به‌عنوان بخشی از ماموریت بین‌ستاره‌ای خود، از ایالت فلوریدا به سمت ماه پرتاب کرد اما ظاهرا این راکت به دلیل نداشتن سوخت کافی نتوانسته بود از گرانش زمین فرار کند و به همین‌خاطر در فضا معلق شده بود. حالا یک ستاره‌شناس مطرح به نام بیل گری گفته است که این ماموریت اصلا متعلق به اسپیس ایکس نبوده است بلکه این کشور چین بوده که برای ماموریت Chang’e 5-T1 خود راکتی را به سمت ماه پرتاب کرده بود.

مطالب مرتبط:

بقایای این راکت که به‌صورت یک جرم ناشناس در فضا معلق شده بود ابتدا توسط تلسکوپ Catalina Sky Survey کشف شد و به‌عنوان یک سیارک نزدیک به زمین دسته‌بندی گردید. اما بررسی‌های بیشتر نشان داد این شی در واقع بخشی از یک راکت بوده است که در فضا معلق مانده است.

ماه نورد چانگ ای ۵

حدس ستاره‌شناسان این بود که این راکت شاید متعلق به ماموریت شرکت اسپیس ایکس برای ارسال فضاپیما به سمت ماه در همان سال باشد، اما حالا داد‌ه‌های موجود نشان می‌دهند که این شی در واقع بخشی از یک راکت چینی در ماموریت Chang’e 5-T1 بوده است.

بد نیست بدانید که در حال حاضر ماهواره‌های مختلفی به دور ماه می‌چرخند که از آن جمله می‌‌توان به مدارگرد Lunar Reconnaissance ناسا و مدارگرد Chandrayaan-2 هند اشاره کرد که قرار است داده‌های ارزشمندی را از ماه به زمین ارسال کنند. ضمنا باید خاطرنشان کنیم که چین در ماه دسامبر سال گذشته از اسپیس ایکس به‌خاطر برخورد ماهواره‌های استارلینک این شرکت به ایستگاه فضایی‌اش شکایت کرده بود.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید