ناسا با استفاده از پهپاد بر فعالیت آتش فشان ها نظارت می کند - تکفارس
ناسا با استفاده از پهپاد بر فعالیت آتش فشان ها نظارت می کند - تکفارس
ناسا با استفاده از پهپاد بر فعالیت آتش فشان ها نظارت می کند - تکفارس

ناسا با استفاده از پهپاد بر فعالیت آتش فشان ها نظارت می کند

مهدی حلوائی
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - 18:39
ناسا آتش فشان

سازمان ناسا برخلاف تصویر بسیاری از افراد، تنها روی پروژه‌های فضایی فعالیت نمی‌کند و در واقع روی بسیاری از پروژه‌های مربوط به آب و هوا نیز نظارت دارد. این سازمان حالا قصد دارد تا با استفاده از پهپاد، آتش‌فشان‌های فعال را زیر نظر بگیرد و در مورد فوران‌های احتمالی هشدار بدهد.

ناسا در این پروژه با شرکت بلک سویفت تکنولوژیز (Black Swift Technologies)، که در ساخت پهپادهای بدون سرنشین تبحر دارد، همکاری خواهد کرد. پهپبادهای این شرکت از مقاومت بالایی برخوردار بوده که امکان حضور در فضای ناآرام اطراف آتش‌فشان‌ها را به آن‌ها می‌دهد. این پهپادها همچنین به حسگر گازی مجهز شده‌اند که توانایی شناسایی نشانه‌ها فوران آتش‌فشان را دارد. اولین نسخه‌ی پهپاد شرکت BST در سال ۲۰۱۳ برای بررسی یکی از آتش‌فشان‌های کشور کاستاریکا مورد استفاده قرار گرفت و اخیراً نسخه‌ی جدیدتری از آن‌ نیز بر فراز آتش‌فشان ماکوشین واقع در آلاسکا به پرواز درآمد.

پهپاد

این پهپادها به‌لطف سیستم خودران و برنامه‌های از پیش تعیین‌شده‌ی خود، هنگام خروج از محدوده‌ی دید خلبان نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این پهپادها، توانایی تشخیص شرایط خطرناک و بازگشت به موقیعت جغرافیایی خلبان است. هدف ناسا از این پروژه، کسب اطلاعات در مورد فوران‌های احتمالی آتش‌فشان‌ها و جلوگیری از آسیب‌رسیدن به محققین و همچنین افراد ساکن در مناطق اطراف کوه‌های آتش‌فشانی است.

نظر شما در مورد پروژه‌ی جدید ناسا چیست؟ به‌نظر شما کدام یک از فناوری‌های موجود می‌تواند در این پروژه به ناسا کمک کند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید