نگرانی اینتل از اورکلاک تراشه های نسل ۱۲ سری غیر K - تکفارس
نگرانی اینتل از اورکلاک تراشه های نسل ۱۲ سری غیر K - تکفارس
نگرانی اینتل از اورکلاک تراشه های نسل ۱۲ سری غیر K - تکفارس

نگرانی اینتل از اورکلاک تراشه های نسل ۱۲ سری غیر K

مهدی حلوائی
۵ بهمن ۱۴۰۰ - 07:52
اینتل

در حالی که اینتل تراشه‌های آلدر لیک سری غیر K را به گونه‌ای طراحی کرده است که اورکلاک‌کردن آن‌ها تقریباً غیرممکن باشد اما کاربران موفق شده‌اند تا با استفاده از مادربردهای مخصوص به چنین مهمی دست پیدا کنند.

این غول فناوری به‌تازگی در مصاحبه با وب‌سایت Tom’s Hardware اعلام کرده است که تغییر فرکانس و ولتاژ تراشه‌های نسل ۱۲ سری غیر K این شرکت باعث کاهش عمر مفید آن‌ها و همچنین دیگر قطعات رایانه شده و ممکن است که به افت عملکرد و ثبات سیستم منجر شود. یکی از کاربران با نام der8auer اخیراً متوجه حضور تنظیماتی در بایوس (BIOS) مادربرد ایسوس خود شده که به او اجازه‌ی آنلاک‌کردن فرکانس پایه‌ی تراشه‌ی سری غیر K را داده است. این کاربر موفق شده تا با یک اورکلاک ساده، عملکرد تراشه‌ی سلرون G6900 خود را ۵۷ درصد ارتقا دهد.

اینتل

der8auer اخیراً اعلام کرده است که حداقل یکی از شرکت‌های بزرگ در حال کار روی مادربرد B660 با پشتیبانی از DDR4 و اورکلاک تراشه‌های سری غیر K است. در حال حاضر اورکلاک این تراشه‌ها با توجه به قیمت بالای مادربردهای مورد نیاز، موضوع چندان مهمی محسوب نمی‌شود اما در صورتی که مادربردهای ارزان نیز در آینده از این قابلیت پشتیبانی کنند، بدون شک اینتل با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. با این وجود، ممکن است که قابلیت آنلاک‌کردن فرکانس پایه‌ی تراشه‌های غیر K در واقع باگی در میکروکد آن‌ها باشد که با عرضه‌ی یک‌ به‌روزرسانی ساده قابل حل است.

نظر شما در مورد تراشه‌های سری غیر K اینتل چیست؟ به‌نظر شما علت اصلی نگرانی اینتل از اورکلاک‌کردن این تراشه‌ها چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید