ارتباط با مریخ‌ نورد استقامت به حالت عادی بازگشت - تکفارس 
ارتباط با مریخ‌ نورد استقامت به حالت عادی بازگشت - تکفارس 
ارتباط با مریخ‌ نورد استقامت به حالت عادی بازگشت - تکفارس 

ارتباط با مریخ‌ نورد استقامت به حالت عادی بازگشت

مهدی حلوائی
۳ آبان ۱۴۰۰ - 09:23
مریخ‌نورد استقامت

مریخ‌نورد استقامت پس از فرود روی سیاره سرخ در بهمن‌ماه ۱۳۹۹ (فوریه ۲۰۲۱) به جستجو و بررسی خاک این سیاره پرداخته و پس از قطعی ارتباط چندهفته‌ای آن با مهنسین و دانشمندان ناسا، حالا بار دیگر داده‌های خود را به زمین ارسال می‌کند. این داده‌ها، تصاویر و صداهای ضبط‌شده از محیط مریخ را در اختیار دانشمندان ناسا قرار داده است.

قطعی ارتباط این مریخ‌نورد با زمین که توسط ناسا پیش‌بینی شده بود، به علت پدیده‌ای به نام “تقارن خورشیدی” صورت گرفت. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که مدار زمین و مریخ در دو طرف خورشید روی یک خط قرار می‌گیرند. در این زمان، گازهای یونیزه‌ای از سطح خورشید ساطع می‌شوند که امکان ایجاد اختلال در ارتباطات رادیویی را دارند. با آغاز این تقارن، مهندسین آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا از ارسال دستور به مریخ‌نورد استقامت خودداری کرده تا آسیبی به آن وارد نشود.

مهندسین ناسا در ویدیویی جدید به تمجید از میکروفون‌های مریخ‌نورد استقامت پرداختند. این مریخ‌نورد ۲.۷ میلیارد دلاری که توانایی اجرای وظایف مختلفی از جمله عبور از موانع و جمع‌آوری و آنالیز داده‌ها را دارد، به پردازنده‌ی بهبودیافته‌ی PowerPC 750 مجهز شده است. این پردازنده در سال ۱۹۹۰ در آیمک G3 اپل مورد استفاده قرار گرفته بود. استقامت به جستجو و بررسی خاک و هوای مریخ ادامه خواهد داد و هلی‌کوپتر کوچک نبوغ نیز در این راه به این مریخ‌نورد کمک خواهد کرد.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید