مقایسه کارت های گرافیک انویدیا آر تی ایکس ۳۰۶۰، ۳۰۷۰، ۳۰۸۰ و ۳۰۹۰ - تکفارس 
مقایسه کارت های گرافیک انویدیا آر تی ایکس ۳۰۶۰، ۳۰۷۰، ۳۰۸۰ و ۳۰۹۰ - تکفارس 
مقایسه کارت های گرافیک انویدیا آر تی ایکس ۳۰۶۰، ۳۰۷۰، ۳۰۸۰ و ۳۰۹۰ - تکفارس 

مقایسه کارت های گرافیک انویدیا آر تی ایکس ۳۰۶۰، ۳۰۷۰، ۳۰۸۰ و ۳۰۹۰

حامد شهرزاد
۲۵ تیر ۱۴۰۰ - 18:30
مقایسه کارت های گرافیک آر تی ایکس

امروزه سری جدید کارت های گرافیک انویدیا جی فورس آر تی ایکس قدرت گرافیکی برخی از بهترین رایانه‌های شخصی مخصوص بازی را تأمین می‌کنند. چه قصد داشته باشید تا سیستم خود را بسازید یا از یک شرکت سازنده آن را بخرید، به احتمال زیاد یک رایانه شخصی مخصوص بازی با کارت گرافیک سری آر تی ایکس ۳۰ را خریداری خواهید کرد، مگر اینکه قصد داشته باشید تا از کارت های گرافیک شرکت ای ام دی استفاده کنید.

در هر صورت، این مقاله مربوط به مقایسه کارت های گرافیک جدید انویدیا است.

در زمان نوشتن این مقاله، پنج پردازنده گرافیکی انویدیا جی فورس آر تی ایکس سری ۳۰ وجود دارد که قیمت آن‌ها از ۳۲۹ دلار تا ۱۴۹۹ دلار است. این طیف بسیار گسترده‌ای از کارت های گرافیک را تشکیل می‌دهد. همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، این سری کارت های گرافیک می‌توانند قدرت گرافیکی یک رایانه شخصی مخصوص بازی برای اجرای بازی‌های نسبتاً سنگین با رزولوشن ۱۰۸۰ پی تا رایانه‌های شخصی حرفه‌ای مخصوص کارهای طراحی و گرافیکی با رزولوشن ۴ کی را تأمین کنند.

باید بدانید که خرید کارت گرافیک سری ۳۰ آر تی ایکس برای شما می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، خصوصاً اگر قصد داشته باشید کارت گرافیک خریداری‌شده را با تمام قطعات دیگر در دستگاه خود سازگار کنید تا برنامه‌ها و بازی‌های مختلف به بهترین نحو اجرا شوند.

در حال حاضر، بنچمارک‌های تمام این کارت های گرافیک به صورت کامل منتشر نشده‌اند. با این حال، ما می‌توانیم تمام مشخصات فنی مربوط به هر کارت گرافیک را ارائه دهیم و موارد استفاده ایده‌آل را برای هر مدل به شما توصیه کنیم.

مطالب مرتبط:

ساده‌ترین راه برای مقایسه کارت های انویدیا جی فورس آر تی ایکس سری ۳۰ با یکدیگر، مقایسه همه آن‌ها در یک جدول بزرگ و با جزئیات کافی است. برخی از این اطلاعات مستقیماً از انویدیا تهیه شده‌اند. برخی دیگر نیز از منابع خرده‌فروشی‌های مختلف تهیه شده است. در جدول پایین اطلاعاتی وجود دارد که برای مصرف‌کنندگان عادی بیشترین کاربرد را خواهند داشت:

انویدیا

برای کمک به شما در درک برخی از اصطلاحات جدول بالا، به تعاریف هر یک از این اصطلاحات می‌پردازیم.

آر تی ایکس مخفف ری تریسینگ تکسل اکستریم (Ray Tracing Texel eXtreme) سری جدید کارت‌های گرافیک شرکت انویدیا است. این سری از کارت‌های گرافیک انویدیا از فناوری ره‌گیری پرتو پشتیبانی می‌کنند. ره‌گیری پرتو می‌تواند به صورت زنده بازتاب طبیعی نور بر روی اجسام را شبیه‌سازی کند که در صورت استفاده بازی‌های رایانه‌ای از این فناوری، سایه‌های ایجادشده درون بازی بسیار طبیعی خواهند بود.

هسته‌های انویدیا کودا به واحدهای پردازش داده‌های موازی درون کارت گرافیک اشاره دارند. آن‌ها به مانند پردازنده مرکزی در رایانه شما کار می‌کنند. به طور کلی، هر چه هسته‌های کودای یک کارت گرافیک بیشتر باشد، داده‌های پیچیده‌تری می‌تواند به سرعت پردازش شود.

کلاک بوست به حداکثر سرعتی که کارت گرافیک می‌تواند به آن دست یابد (در صورت داشتن توان به اندازه کافی و دمای خنک) اشاره دارد. کلاک پایه نیز در کارت های گرافیک وجود دارد، اما کارت های گرافیک انویدیا هنگام بازی به سرعت به کلاک بوست می‌رسند، با این فرض که شما یک سیستم قدرتمند دارید که درگیر انجام پردازش‌های دیگر نیست. سرعت کلاک بوست بالاتر به طور کلی به معنای عملکرد بهتر است، اما این امر به عوامل زیادی از جمله سخت‌افزار رایانه شخصی شما بستگی دارد.

نوع حافظه یک ویژگی مهم در کارت های گرافیک است. به طور خلاصه، پهنای باند جی دی دی آر ۶ ایکس نسبت به حافظه جی دی دی آر ۶ بیشتر است و بنابراین (از لحاظ تئوریک) توانایی اجرای بازی‌های سنگین با تنظیمات بالاتر را دارد.

سرانجام، توان مصرفی به این معنی است که زمانی که کارت گرافیک به تنهایی تحت یک بار گرافیکی قرار گرفته است و با حداکثر توان کار می‌کند، چه میزان انرژی مصرف می‌کند. انویدیا همچنین توصیه‌هایی را در مورد میزان برق مورد نیاز کارت های گرافیک جی فورس آر تی ایکس که در یک کامپیوتر نصب شده‌اند، ارائه می‌دهد، اما ما این داده‌ها را در جدول وارد نکرده‌ایم، زیرا انتخاب منبع تغذیه کاملاً به خود شما بستگی دارد.

خبر خوب این است که با وجود تمام تفاوت‌های سری جدید کارت های گرافیک شرکت انویدیا، پنج کارت گرافیک انویدیا جی فورس آر تی ایکس سری ۳۰ که در اینجا مقایسه می‌شوند، دارای ویژگی‌های مشترک زیادی هستند. همه آن‌ها از ره‌گیری پرتو نسل ۲ پشتیبانی می‌کنند. همه آن‌ها از معماری انویدیا امپر استفاده می‌کنند. همه آن‌ها از انویدیا دی ال اس اس (نوعی ارتقادهنده رزولوشن با کمک هوش مصنوعی برای بازی‌ها) استفاده می‌کنند.

انویدیا فری استایل، شدوپلی، هایلایتس، جی سینک و کودا در همه کارت های گرافیک سری ۳۰ کار می‌کنند. همه آن‌ها آماده استفاده از واقعیت مجازی و سازگار با اچ دی ام آی ۲٫۱ هستند. از لحاظ تئوری، همه آن‌ها می‌توانند از وضوح ۸ کی پشتیبانی کنند. البته بسته به کاری که شما قرار است در رزولوشن ۸ کی انجام دهید، بدون شک بین ۳۰۶۰ و ۳۰۹۰ تفاوت‌های قابل توجهی خواهد بود، اما برای کارهای سبک می‌توانید از کارت گرافیک ۳۰۶۰ نیز در رزولوشن ۸ کی استفاده کنید.

سرانجام، اگر از چهار مانیتور استفاده می‌کنید، باید بدانید که همه این کارت های گرافیک از چهار مانیتور به صورت هم‌زمان پشتیبانی می‌کنند.

به عبارت دیگر، در حالی که بین قدرت پردازشی کارت های گرافیک انویدیا ۳۰۶۰، ۳۰۶۰ تی آی، ۳۰۷۰، ۳۰۸۰ و ۳۰۹۰ تفاوت قابل توجهی وجود دارد، آن‌ها از مجموعه‌ای از قابلیت‌های اصلی مشترک پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، اینکه کدام یک برای شما مناسب است بیشتر به نوع کاربری شما و سنگین بودن برنامه‌ها و بازی‌های مختلف بستگی دارد.

انویدیا جی فورس آر تی ایکس ۳۰۹۰

مقایسه کارت های گرافیک انویدیا آر تی ایکس ۳۰۶۰، ۳۰۷۰، ۳۰۸۰ و ۳۰۹۰ - تکفارس 

با وجود آنکه یافتن آر تی ایکس ۳۰۹۰ نسبت به کارت‌های گرافیک ارزان‌قیمت‌تر اغلب آسان‌تر است، اما هنوز هم پرداخت ۱۵۰۰ دلار برای یک کارت گرافیک مبلغ بسیار زیادی است. با این قیمت، شما می‌توانید یک کامپیوتر را با یکی از کارت‌های گرافیک سطح پایین تهیه کنید و هنوز هم به اندازه کافی برای بازی‌ها و وسایل جانبی مختلف پول کافی در اختیار داشته باشید.

علاوه بر این، آر تی ایکس ۳۰۹۰ بدون شک علاوه بر اجرای بیشتر بازی‌ها با حداکثر گرافیک ممکن، بیشتر مناسب کاربرانی است که به دنبال انجام کارهای حرفه‌ای هستند. این یک کارت گرافیک عالی است و به طور بالقوه کاملاً برای چندین سال آینده مناسب است. در صورتی که قصد ندارید با کامپیوتر خود کارهای گرافیکی، طراحی انیمیشن یا تدوین حرفه‌ای را انجام دهید، خرید آر تی ایکس ۳۰۹۰ مناسب شما نخواهد بود.

انویدیا جی فورس آر تی ایکس ۳۰۸۰

اگر توانایی خرید آن را دارید، به طور کلی انویدیا جی فورس آر تی ایکس ۳۰۸۰ یک انتخاب عالی برای کسانی است که قصد دارند تا بازی‌های رایانه‌ای را با تنظیمات گرافیکی بالا اجرا کنند. حافظه جی دی دی آر ۶ ایکس باعث می‌شود که کارت‌های رده پایین‌تر به طور قابل توجهی از انویدیا جی فورس آر تی ایکس ۳۰۸۰ ضعیف‌تر عمل کنند.

البته این یک کارت گرافیک بسیار بزرگ است و مقدار قابل توجهی انرژی را نیز مصرف می‌کند، بنابراین باید مطمئن باشید که کیس شما به اندازه کافی برای چنین کارت گرافیکی بزرگ باشد و منبع تغذیه شما نیز از توان مورد نیاز این کارت گرافیک پشتیبانی کند. شما همچنین به یک پردازنده بسیار پیشرفته و رم بسیار زیاد نیاز خواهید داشت تا بیشترین بهره را از این کارت گرافیک ببرید.

به طور کلی، اگر شما ۲ هزار دلار یا بیشتر برای خرید یک رایانه شخصی در اختیار دارید، آر تی ایکس ۳۰۸۰ می‌تواند جزئی جدایی‌ناپذیر از سیستم مورد نظر شما باشد.

انویدیا جی فورس آر تی ایکس ۳۰۷۰

در مقایسه با دو کارت گرافیک ۳۰۶۰ تی آی و ۳۰۶۰، طبیعتاً ۳۰۷۰ قدرتمندترین کارت گرافیک است. ۳۰۶۰ کمترین قدرت را دارد. ۳۰۶۰ تی آی دارای قدرت پردازشی متوسط است. انتخاب بین این سه کارت گرافیک بیشتر به رزولوشن مانیتور شما بستگی دارد.

انویدیا جی فورس آر تی ایکس ۳۰۷۰ بیشتر مناسب کاربرانی است که از مانیتوری با رزولوشن کیو اچ دی استفاده می‌کنند. البته کسانی که انتظار ندارند تا بازی‌های رایانه‌ای با نرخ فریمی بیش از ۳۰ فریم در ثانیه اجرا شوند، می‌توانند از این کارت گرافیک با مانیتورهای دارای رزولوشن ۴ کی نیز استفاده کنند.

قیمت این کارت گرافیک ۵۰۰ دلار است و انویدیا جی فورس آر تی ایکس ۳۰۷۰ را به یک کارت گرافیک گران‌قیمت تبدیل می‌کند. اما اختلاف قیمت قابل توجه این کارت گرافیک با آر تی ایکس ۳۰۸۰ باعث می‌شود تا بسیاری از کاربران به خرید این کارت گرافیک تمایل پیدا کنند.

انویدیا جی فورس آر تی ایکس ۳۰۶۰ تی آی

کارت گرافیک RTX 3060

همان‌طور که در جدول بالا مشخص است، انویدیا جی فورس آر تی ایکس ۳۰۶۰ تی آی دارای ۴۸۶۴ هسته انویدیا کودا و ۸ گیگابایت حافظه جی دی دی آر ۶ است. این امر باعث شده است تا قدرت پردازشی این کارت گرافیک مابین آر تی ایکس ۳۰۷۰ (۵۸۸۸ هسته کودا، ۸ گیگابایت حافظه جی دی دی آر ۶) و آر تی ایکس ۳۰۶۰ (۳۵۸۴ هسته کودا، ۱۲ گیگابایت حافظه جی دی دی آر ۶) باشد.

اگرچه کارت گرافیک انویدیا آر تی ایکس ۳۰۶۰ از حافظه رم بیشتری برخوردار است، اما به طور کلی به اندازه ۳۰۶۰ تی آی قدرتمند نیست. به نظر می‌رسد این کارت گرافیک برای افرادی که قصد دارند تا بازی‌های رایانه‌ای مختلف را با تنظیمات گرافیکی سطح پایین اما با رزولوشن کیو اچ دی اجرا کنند، یک انتخاب منطقی باشد.

انویدیا جی فورس آر تی ایکس ۳۰۶۰

انویدیا جی فورس آر تی ایکس ۳۰۶۰ به عنوان ارزان‌ترین کارت گرافیک سری آر تی ایکس ۳۰ که از قدرت پردازشی نسبتاً بالایی برخوردار است، برای کاربرانی که از مانیتورهایی با وضوح ۱۰۸۰ پی استفاده می‌کنند و به دنبال اجرای بازی‌های رایانه‌ای مختلف با نرخ فریم مناسب هستند، یک انتخاب مناسب به نظر می‌رسد. البته ممکن است کسانی که از مانیتورهایی با رزولوشن کیو اچ دی استفاده می‌کنند نیز بتوانند از این کارت گرافیک استفاده کنند.

در هر صورت، ما انویدیا جی فورس آر تی ایکس ۳۰۶۰ را به کاربرانی که از مانیتورهایی با وضوح ۴ کی استفاده می‌کنند، توصیه نمی‌کنیم.

کارت گرافیک آر تی ایکس ۳۰۶۰ همچنین دارای یک مزیت جزئی و البته موقت نسبت به سایر کارت‌های گرافیک این سری است. این مزیت جزئی آن است که این کارت گرافیک تنها کارت گرافیک جدید انویدیا است که از فناوری بار قابل تغییر انویدیا پشتیبانی می‌کند. این فناوری اجازه می‌دهد تا کاربر به نرخ فریم سریع‌تر بدون قدرت پردازش اضافی دست یابد.

اما از آنجا که کارت‌های گرافیک سری ۳۰ دیگر این فناوری را تا پایان ماه به دست می‌آورند، به زودی شکاف بین ۳۰۶۰ و نمونه‌های گران‌قیمت آن دوباره افزایش می‌یابد.

در حال حاضر ممکن است هوشمندانه باشد که بین ۳۰۷۰، ۳۰۶۰ تی آی و ۳۰۶۰ تنها بر اساس قیمت تمام‌شده انتخاب کنید. بدیهی است که هرچه بیشتر برای یک کارت گرافیک هزینه بپردازید، عملکرد سیستم شما بهتر خواهد بود.

به نظر شما بهترین کارت گرافیک انویدیا آر تی ایکس سری ۳۰ کدام است؟ آیا خرید آر تی ایکس ۳۰۹۰ حتی برای کاربران حرفه‌ای عاقلانه است؟ با توجه به اینکه تأثیرات کرونا بر روی کمبود تراشه در سراسر جهان رو به کاهش است؟ آیا در ماه‌های آینده شاهد کاهش قیمت کارت گرافیک خواهیم بود؟ دیدگاه‌های خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات رایج:

کدام کارت گرافیک آر تی ایکس سری ۳۰ برای مانیتوری با رزولوشن ۴ کی مناسب است؟

  • کارت‌های گرافیک آر تی ایکس ۳۰۸۰ و آر تی ایکس ۳۰۹۰ برای اجرای بازی‌های رایانه‌ای با رزولوشن ۴ کی و فریم‌ریت بالای ۶۰ مناسب هستند. البته در صورتی که مشکلی با اجرای بازی‌ها با فریم‌ریت ۳۰ ندارید، می‌توانید آر تی ایکس ۳۰۷۰ را تهیه کنید.

رم گرافیکی کدام کارت گرافیک آر تی ایکس سری ۳۰ بیشتر است؟

  • آر تی ایکس ۳۰۹۰ با ۲۴ گیگابایت حافظه رم گرافیکی، دارای بیشترین میزان رم گرافیکی در بین کارت‌های گرافیک آر تی ایکس سری ۳۰ است. آر تی ایکس ۳۰۶۰ نیز با ۱۲ گیگابایت رم گرافیکی در رتبه دوم قرار دارد. پس بهتر است کاربرانی که به میزان رم گرافیکی بالا احتیاج دارند اما نمی‌توانند آر تی ایکس ۳۰۹۰ را تهیه کنند، کارت گرافیک آر تی ایکس ۳۰۶۰ را خریداری کنند.

کدام کارت گرافیک آر تی ایکس سری ۳۰ برای مانیتوری با رزولوشن ۱۰۸۰ پی مناسب است؟

  • اگر قصد دارید بازی‌های رایانه‌ای را با ۶۰ فریم در ثانیه اجرا کنید، آر تی ایکس ۳۰۶۰ انتخاب مناسبی خواهد بود. اما اگر به دنبال فریم‌ریت ۱۴۴ و حتی بالاتر هستید، بهتر است آر تی ایکس ۳۰۶۰ تی آی را خریداری کنید.

توجه داشته باشید که برای اجرای بازی‌های رایانه‌ای با فریم‌ریت بالا، علاوه بر کارت گرافیک قدرتمند، به پردازنده مرکزی قوی نیز نیاز دارید. حتی در صورتی که کارت گرافیک ۳۰۹۰ را خریداری کنید اما پردازنده مرکزی کامپیوتر شما ضعیف باشد، بازی‌های مختلف با فریم‌ریت بالا اجرا نخواهند شد. فریم‌ریت‌های ۱۴۴، ۲۴۰ و یا ۳۰۰ فریم در ثانیه فشار قابل توجهی را به پردازنده مرکزی وارد می‌کنند.

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارسمنبع: Tom’s Guide

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید