فلزی که از طلا هم با ارزش تر است - تکفارس 
فلزی که از طلا هم با ارزش تر است - تکفارس 
فلزی که از طلا هم با ارزش تر است - تکفارس 

فلزی که از طلا هم با ارزش تر است

خشایار جهانی
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 10:00
پالادیوم

فلز پالادیوم یکی از باارزش‌ترین فلزات روی این کره خاکی است و ارزش آن بیشتر از طلاست. در سال ۲۰۱۸، هر اونس این فلز حدود ۱۰۰۰ دلار قیمت داشت، اما اکنون هر اونس پالادیوم حدود ۳۰۰۰ دلار می‌ارزد و هر روز نیز بر ارزش آن افزوده می‌شود. همچنین دستگاه‌هایی که دارای پالادیوم هستند دزدها را به سمت خود جذب می‌کنند.

این فلز در درجه اول داخل مبدل کاتالیزوری استفاده می‌شود، دستگاهی که گازهای سمی و مضر ماند کربن مونوکسید و نیتروکسید را قبل از انتشار در اتمسفر به گازهای غیرسمی تبدیل می‌کند. از زمان استفاده این فلز در اتومبیل‌ها در دهه هفتاد میلادی، میزان مونوکسید و نیتروکسید منتشرشده در اتمسفر توسط هر اتومبیل کاهش یافت.

پالادیوم

با گذشت سال‌ها، سرقت این مبدل کاتالیزوری به دلیل افزایش ارزش پالادیوم به‌شدت بیشتر شده است. طبق مطالعه‌ای که در مورد سرقت این فلز انجام شد، مشخص شد که در سال ۲۰۱۸ به‌طور متوسط ۱۰۸ کاتالیزور سرقت می‌شود که این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۲۸۲ و در سال ۲۰۲۰ به ۱۰۲۳ افزایش یافته است.

مطالب مرتبط:

درحالی‌که تولیدکنندگان سعی می‌کنند تاثیرات مخرب بر روی محیط زیست را کاهش دهند و همزمان مقررات سخت‌گیرانه مرتبط با گازهای سمی در چین و اروچا افزایش یافته است، تقاضا برای پالادیوم رو به افزایش است.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید