ادامه روند افزایشی تورم در فروردین ماه؛ تورم نقطه‌ای به ۴۹.۵ درصد رسید - تکفارس 
ادامه روند افزایشی تورم در فروردین ماه؛ تورم نقطه‌ای به ۴۹.۵ درصد رسید - تکفارس 

ادامه روند افزایشی تورم در فروردین ماه؛ تورم نقطه‌ای به ۴۹.۵ درصد رسید

مهدی ملکی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 21:06
نرخ تورم ایران در فروردین ماه

رییس مرکز آمار ایران در مصاحبه‌ای آخرین آمار تورم را در فروردین ماه امسال اعلام کرد. بر این اساس تورم نقطه‌ای با افزایش ۰.۸ درصدی نسبت به اسفند ماه به ۴۸.۷ درصد رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین جواد حسین زاده، رییس مرکز آمار ایران در مصاحبه‌ای آخرین آمار تورم را در فروردین ماه امسال اعلام کرد. حسین زاده تورم ماهانه فرودین را ۲.۷ درصد اعلام کرد. این در حالی است که تورم ماهانه در اسفند سال گذشته برابر با ۱.۸ گزارش شده‌بود که حاکی از افزایش ۰.۹ درصدی است. نمودار زیر روند تورم ماهانه را از سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد.

نرخ تورم ایران در فروردین ماه

همانگونه که مشخص است هرچند از پاییز سال گذشته با تحولات سیاسی و کاهش انتظارات منفی تورم ماهانه کاسته‌شد اما این روند ادامه نیافت. تورم ماهانه در فرودین در حالی به ۲.۷ رسید که میانگین تورم ماهانه از ابتدای ۱۳۹۶ برابر با ۲.۲۴ درصد بوده‌است؛ به بیان دیگر تورم ماهانه فروردین بالاتر از میانگین چهار سال گذشته بوده‌است.

مطالب مرتبط:

همچنین بر اساس اعلام رییس بانک مرکزی، تورم نقطه‌ای در اولین ماه سال برابر به ۴۹.۵ درصد رسیده‌است که به معنای افزایش ۰.۸ درصدی نسبت به ماه گذشته است؛ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه سال گذشته برابر با ۴۸.۷ درصد گزارش شده‌بود. نمودار زیر روند تورم نقطه‌ای را نشان می‌دهد.

نرخ تورم ایران در فروردین ماه

همانگونه که از نمودار بالا مشخص است، هر چند در پاییز تورم نقطه‌ای کاهش یافت و این امید را به وجود آورد که روند صعودی افزایش قیمت‌ها کاهش یافته اما مجدد روند صعودی به خود گرفت.

با توجه به صحبت‌های رییس مرکز آمار، تورم سالانه نیز در ماه گذشته روند صعودی خود را ادامه داد و با افزایش ۲.۵ درصدی به ۳۸.۹ درصد رسید. نمودار زیر روند تورم سالانه را نشان می‌دهد.

نرخ تورم ایران در فروردین ماه

همچنین حسین زاده گفت: اجاره بهای فروردین امسال نسبت به فروردین سال قبل ۳۰/۶ درصد و متوسط قیمت خرید مسکن نیز ۱۰۴/۵ درصد رشد داشته است. رئیس مرکز آمار ایران همچنین از تورم نقطه به نقطه ۸۸/۹ درصدی فروردین امسال در بخش خرید مسکن خبر داد.

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.