معرفی جاذبه های گردشگری روسیه - تکفارس 
معرفی جاذبه های گردشگری روسیه - تکفارس 
معرفی جاذبه های گردشگری روسیه - تکفارس 

معرفی جاذبه های گردشگری روسیه

محمدحسین فرقانی
۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - 09:00
معرفی جاذبه های گردشگری روسیه

اگر بگوییم روسیه، بزرگ‌ترین کشور جهان، بزرگ‌ترین گسترهٔ جاذبه‌های گردشگری را در خود جای داده، به هیچ وجه اغراق نکرده‌ایم. از کوه‌های بلند و استوار، دره‌های عریض گرفته تا زمین‌های یخ‌زده و سواحلی با آب و هوای شرجی. برخی از قدیمی‌ترین شهرهای روسیه، از جمله مسکو و سن پترزبورگ، هنوز شکوه و جلال دیرینهٔ خود را حفظ نموده‌اند و در کنار این، ده‌ها شاهکار معماری به‌همراه مراکز فروش و حتی ایستگاه‌های متروی متعددی را در خود جای داده‌اند. سایر شهرها و نواحی روسیه، از جمله مقاصد دورتر هم‌چون سیبری نیز می‌توانند صحنه‌های تماشایی و متنوعی را برایتان به ارمغان بیاورد.

اگر قصد بازدید از این کشور را دارید، با ما همراه باشید تا شما را با ده تا از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور (از جمله نووسیبیرسک، آناپا، ولادی‌وستوک، پتروپاولوفسک-کامچاتسکیی، جزیره اولخون، پترهوف، سرددشت‌های روسی، سوچی، کوه‌های آلتای، سن پترزبورگ، مسکو و دریاچه بایکال) آشنا کنیم.

روسیه // شهر نووسیبیرسک

۱- شهر نووسیبیرسک (Novosibirsk)

شهر نووسیبیرسک، که در نزدیکی رود اب (Ob River) واقع شده، سومین شهر بزرگ روسیه (پس از مسکو و سن پترزبورگ) و نیز پایتخت غیررسمی سیبری است؛ مکانی که تابستان‌هایش به‌شدت گرم و در نقطهٔ مقابلش، زمستان‌های آن، بیش از حد سرد است (تا جایی که دمای هوا در این فصل به منفی ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد!).

ساختمان تئاتر دولتی باله، که در قرن بیستم ساخته شده، از مکان‌های دیدنی نووسیبیرسک به‌شمار می‌رود. این تئاتر از لحاظ اندازه، دومین تئاتر بزرگ جهان و بزرگ‌ترین تئاتر کشور روسیه است. علاوه بر آن، موزهٔ فناوری حمل و نقل نووسیبیرسک نیز می‌تواند برای گردشگران این شهر مورد توجه واقع شود؛ چراکه تعداد زیادی مدل دیدنی لوکوموتیو بخاری و دیزلی، قطارهای برقی، ماشین‌های تانکی و… در این مکان یافت می‌شود.

روسیه // شهر آناپا

۲- شهر آناپا (Anapa)

شهر آناپا، که درست در مقابل دریای سیاه واقع شده، چندین دهه است که برای مکان‌های تفریحی و گردشگری‌اش در سراسر جهان، شهرتی برای خود به پا کرده. خیلی‌ها این شهر را با سواحل تماشایی، حمام‌های بخار و نماهای باورنکردنی‌اش می‌شناسند؛ تا جایی که سالانه حدود ۴ میلیون گردشگر برای لذت بردن از نمای خورشید، در کنار شن و ماسهٔ بی‌نظیر آناپا، به این شهر سفر می‌کنند.

گردشگران حین بازدید از این شهر، علاوه بر تفریحات ساحلی، می‌توانند به ده‌ها جاذبهٔ گردشگری که در آن قرار گرفته، مراجعه کنند. از بین این مکان‌ها، می‌توان به جاذبه‌هایی هم‌چون آکواریوم دلفین‌های اتریشی، دریاچه‌های نمک، آتشفشان‌های فعال لجن، کوهپایه‌های جنگلی و دره‌های عریض، موزهٔ باستان‌شناسی و تئاتر شهر اشاره کرد.

روسیه // شهر ولادی‌وستوک

۳- شهر ولادی‌وستوک (Vladivostok)

این شهر که در نواحی اطراف مرز بین روسیه با چین و کره شمالی واقع شده، بزرگ‌ترین بندر کشور روسیه به‌شمار می‌رود. پروازهای متعدد به این شهر باعث شده دسترسی به آن آسان شود و هتل‌های متعدد و با کیفیتی در آن ساخته شود. این شهر که در جنوب شبه جزیره مارویف آمورسکی قرار دارد مساحتی حدود ۶۰۰ کیلومتر را پوشش می‌دهد. کوه خالادلنیک بلندترین ارتفاع این منطقه است.

این شهر به وسیله راه‌آهن سیبری که در سال ۱۹۰۵ ساخته شد به مسکو متصل می‌شود. پروازهای بین‌المللی چین، کره، ژاپن و ویتنام به این شهر هر روزه در جریان است. این شهر با استفاده از خطوط اتوبوس، ترالی‌بوس، تراموای، ترن شهری و رفت‌وآمد آبی، سامانه حمل‌ونقل کارآمدی را دارا است.

بهترین روش برای بازدید از این شهر پیاده‌روی است. علاقه‌مندان به تاریخ می‌توانند با بازدید از موزهٔ «قلعه ولادی‌وستوک»، نگاهی به زیردریایی C-56 (از دوران جنگ جهانی دوم) بیندازند و تاریخ مقاومت‌های این شهر در برابر حملات ژاپن را مرور کنند.

روسیه // شهر پتروپاولوفسک-کامچاتسکیی

۴- شهر پتروپاولوفسک-کامچاتسکیی (Petropavlovsk-Kamchatsky)

واقع در ناحیهٔ خاور دور (شرقی‌ترین بخش‌های خاک روسیه)، شهر پتروپاولوفسک-کامچاتسکیی توسط آتش‌فشان‌های متعددی (از جمله آتش‌فشان فعال Koryakskaya Sopka) احاطه شده و از لحاظ جاده‌ای، غیرقابل‌دسترس است. با این حال، گردشگرانی که به اندازهٔ کافی ماجراجو هستند و حاضرند خطرات سفر به این شهر را بپذیرند، با ده‌ها بنای تاریخی، مجسمه و میدان مختلف مواجه خواهند شد.

علاوه بر این، دیدن موزهٔ کوچک اما دیدنیِ ولکاناریوم (Vulcanarium) که اطلاعات ارزشمندی در رابطه با آتش‌فشان‌ها در اختیارتان می‌گذارد نیز می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش برایتان به ارمغان بیاورد. احتمالاً بازدید از این موزه، تنها شانس شما برای دیدن و لمس لاوا (مواد مذابی که سبب ذوب شدن سنگ‌ها می‌شود) از نزدیک خواهد بود!

روسیه // جزیره اولخون

۵- جزیره اولخون (Olkhon Island)

اولخون، یکی از بزرگ‌ترین جزایر جهان است که توسط جنگل‌های بارانی و کوهستان‌های شیب‌داری احاطه شده است. این جزیره در شرق سیبری قرار دارد و تنها ساکنین آن گروه کوچکی از مردمان محلی بوریاتی (Buryats؛ بزرگ‌ترین گروه بومیان سیبری که حدود نیم میلیون نفر جمعیت دارند – از زیرگروه‌های شمالی قوم مغول) هستند.

در چند سال اخیر، گردشگری به یکی از محبوب‌ترین صنعت‌های این جزیره بدل شده و سالانه هزاران توریست از نقاط مختلف جهان، برای گذراندن اوقاتی خوش، به سواحل جزیرهٔ اولخون سفر می‌کنند. این منطقه هم‌چنین به‌خاطر «درختان متحرک» خود شهرت زیادی کسب کرده؛ پدیده‌ای که به‌خاطر وزش بادهای شدید رخ می‌دهد و درختان را طوری نمایش می‌دهد که گویی مانند انسان، در حال راه رفتن هستند.

روسیه // شهر پترهوف یا پترگوف

۶- شهر پترهوف یا پترگوف (Petergof/Peterhof)

جاذبه‌های دیدنی این شهر کوچک را می‌توان در سه مکان اصلی آن خلاصه کرد: دانشگاه معروف پترهوف، ساعت‌سازی‌های نام‌دار روسیه و مهم‌تر از این دو، کاخ پترهوف. کاخ پترهوف مجموعهٔ عمارت‌ها و کاخ‌های مجللی است که به فرمان پتر کبیر و در پاسخ به ساخت کاخ ورسای توسط لوئی چهاردهم ساخته شده‌اند.

مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌های پترهوف به عنوان بخشی از میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. باغ کاخ پترهوف در منطقهٔ فدرال سنت پترزبورگ (ضلع جنوبی سواحل خلیج فنلاند) واقع شده است. این مکان دیدنی از قرن هجدهم میلادی تاکنون، با معماری شکوهمند و رنگارنگش، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ناحیهٔ خاور دور را در خود جای داده است.

روسیه // سرددشت‌های روسی

۷- سرددشت‌های روسی (The Russian Tundra)

سرددشت یا توندرا (Tundra)، به ناحیه‌هایی گفته می‌شود که زمستان‌هایشان خیلی طولانی و سرد و تابستان‌هایشان بسیار کوتاه است. در بسیاری از مکان‌ها، نام توندرا با واژهٔ انگلیسی پرمافراست (Permafrost؛ در فارسی: خاک مُنجَمد) گره خورده. دلیلش هم این است که تقریباً در تمامی ماه‌های سال، سطح زمین این مناطق دائماً یخ‌زده است؛ تا جایی که عمق خاک منجمد در سیبری و اقیانوس منجمد شمالی گاهی به ۱۵۰۰ متر می‌رسد!

با این حال، جانوران زیادی از جمله خرس قطبی، گرگ خاکستری و گسترهٔ متنوعی از پرندگان مختلف (در طول فصل جفت‌گیری) یافت می‌شود و گردشگران می‌توانند با بازدید از این منطقه، از حیات وحش تماشایی آن نیز دیدن کنند. تورهای مختلف زیادی نیز در راستای شناخت حیوانات این مکان برگزار می‌گردد.

شهر مورمنسک (Murmansk)، واقع در شبه‌جزیرهٔ کولا (Kola)، نه‌تنها مناظر بسیار زیبایی از توندراهای نواحی اطراف برایتان به نمایش می‌گذارد، بلکه مکانی بی‌نقص برای تماشای شفق قطبی (Aurora؛ پدیدهٔ ظهور نورهای رنگین و متحرک در آسمان شب) می‌باشد.

روسیه // سوچی

۸- سوچی (Sochi)

شهر گردشگری سوچی، واقع در مرز غربی روسیه و در شرق دریای سیاه، گسترهٔ متنوعی از جاذبه‌های گردشگری را برایتان به ارمغان می‌آورد: از سواحل شنی طولانی و حمام آب گرم گرفته تا جشنواره‌های فیلم سالانهٔ کینوتاور (Kinotavr) و ده‌ها ساختمانی که معماری آن‌ها باقی‌مانده از دوران استالین است.

رودخانهٔ مزیمتا (Mzymta) پیش از جاری‌شدن درون دریای سیاه، از شهر سوچی گذر می‌کند و این موضوع، شهر سوچی را به یکی از بهترین بسترهای جهان برای قایق‌سواری و رفتینگ تبدیل نموده است. هم‌چنین در طول تابستان، گردشگران زیادی به استراحت‌گاه تفریحی رزا خطور (Rosa Khutor) سفر می‌کنند تا علاوه بر لذت‌بردن از آب و هوای آن در طول زمستان، به اسکی‌کردن روی برف کوهستان‌های سوچی بپردازند.

لازم است ذکر شود مسابقات المپیک زمستانی سال ۲۰۱۴ در این منطقه برگزار شدند.

روسیه // کوه‌های آلتای

۹- کوه‌های آلتای (Altay)

آلتای رشته‌کوهی طویل است که در آسیای مرکزی و بین کشورهای مغولستان، روسیه، چین و قزاقستان واقع شده. گروه‌های محلی متعددی در این منطقه ساکن و به دامداری (علی‌الخصوص پرورش و نگه‌داری اسب) مشغول هستند.

این موضوع باعث شده تا هر سال، گردشگران زیادی به منابع و ذخایر طبیعی این منطقه (از جمله دریاچه‌ها و رشته‌کوه‌هایش) مراجعه می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین مکان‌های نواحی کوه‌های آلتای، غار دنی‌سووا (Denisova Cave) در سیبری است که برخی از اشیاء مربوط به آن، به ۵۰٫۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. کوه‌های آلتای جزو فهرست میراث جهانی یونسکو نیز هستند و از لحاظ فرهنگی، برای روسیه، از درجات بالایی برخوردارند.

روسیه // سن پترزبورگ

۱۰- سن پترزبورگ

شاید سن پترزبورگ نتواند از لحاظ اندازه با مسکو، پایتخت روسیه، رقابت کند؛ اما به‌قدری جاذبهٔ گردشگری تماشایی دارد که به‌جرئت می‌توان گفت دیدن تمامی آن‌ها در طول یک هفته هم امکان‌پذیر نخواهد بود! این شهر در مقایسه با مسکو، از ساختمان‌های ساخته‌شدهٔ بیشتری با طرح و نقش معماری اروپایی برخوردار است.

شما می‌توانید چه با پای پیاده و چه با استفاده از کانال‌های زیرزمینی شهر (که طولشان تا ۳۰۰ کیلومتر نیز می‌رسد) به گشت و گذار در شهر بپردازید. برای تماشای گسترهٔ بی‌نظیری از رنگ‌های سفید و طلایی نیز می‌توانید از کاخ مویکا (Moika) بازدید کنید؛ کاخ قرن نوزدهمی که به‌واسطهٔ محل قتل راسپوتین (سیاست‌مداری روسی) بودنش، از شهرت بسیار بالایی برخوردار است.

علاوه بر این، می‌توان به موزهٔ هرمیتاژ (Hermitage) اشاره کرد که به‌نوعی بزرگ‌ترین جاذبهٔ گردشگری سن پترزبورگ محسوب می‌شود و به‌لطف ۳۰۰ میلیون شیء تاریخی که در خود جای داده، یکی از کامل‌ترین موزه‌های جهان به‌شمار می‌آید.

روسیه // مسکو

۱۱- مسکو

از آنجایی که اکثر پروازهای روسیه یا مقصدشان مسکو است یا حداقل یک‌بار در این شهر توقف می‌کنند، مطمئناً بازدید از جاذبه‌های گردشگری این شهر، خالی از لطف نیست. ترکیب بی‌نظیری از درختان سبز، معماری منحصر به فرد و بناهای تاریخی، پایتخت روسیه را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان تبدیل کرده است.

شما می‌توانید بازدیدتان از شهر مسکو را از مرکز آن، یعنی در میدان سرخ (Red Square) و جایی که کاخ کرملین (Kremlin) واقع شده است، آغاز کنید. لازم است ذکر شود این مکان یکی از بهترین جاهایی است که در آن می‌توانید از غذاهای سنتی کشور روسیه بیشترین بهره را ببرید و کلی غذای محلی امتحان کنید.

حتی اگر علاقه‌ای به بازدید از موزه ندارید، پیشنهاد می‌شود حداقل به یکی از سه موزهٔ معروف شهر مسکو سری بزنید: The State Tretyakov Gallery (مخصوص هنرها و صنایع دستی روسی)، Pushkin Museum (مخصوص مجموعه‌های بین‌المللی) و Kremlin Armory Museum (ویژهٔ نگه‌داری برخی لوازم و اشیاء معروف هم‌چون تخت پادشاهیِ ایوان مخوف).

روسیه // دریاچه بایکال

۱۲- دریاچه بایکال (Lake Baikal)

دریاچهٔ بایکال یکی از تمیزترین دریاچه‌های سراسر جهان است. این موضوع مخصوصاً در فصل زمستان مشاهده می‌شود؛ جایی که حداکثر تا ۴۰ متر پایین‌تر از سطح دریا یخ‌زده می‌شود و گردشگران و بازدیدکنندگان از این منطقه، قادر به مشاهدهٔ عمق این دریاچه، به‌طور کاملاً واضح، خواهند بود. حدود ماه آگوست، دمای این دریاچه تا ۱۶ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می‌کند و این موضوع، دریاچهٔ بایکال را تبدیل به مقصد مناسبی برای آنانی که علاقه‌مند به شنا هستند، می‌کند.

با این حال، در سایر ماه‌های سال دما معمولاً چیزی حدود ۵ درجه سانتی‌گراد باقی می‌ماند و شناکردن در آن امکان‌پذیر نخواهد بود. هم‌چنین لازم است ذکر شود سالانه هزاران گردشگر در سه ماه تابستان برای کایاک‌سواری به این دریاچه مراجعه می‌کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید