کاخ سفید امروز مشکل کمبود پردازنده را مورد بررسی قرار می‌دهد - تکفارس 
کاخ سفید امروز مشکل کمبود پردازنده را مورد بررسی قرار می‌دهد - تکفارس 
کاخ سفید امروز مشکل کمبود پردازنده را مورد بررسی قرار می‌دهد - تکفارس 

کاخ سفید امروز مشکل کمبود پردازنده را مورد بررسی قرار می‌دهد

مهدی حلوائی
۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - 17:56
کمبود پردازنده

کاخ سفید در روز دوشنبه ۲۳ فروردین (۱۲ آپریل) در جلسه‌ای مجازی با شرکت TSMC در مورد مشکل کمبود جهانی پردازنده بحث و گفتگو می‌کند. براساس گزارش CNBC، شرکت‌هایی مانند سامسونگ، اینتل، جنرال موتورز، AT&T و الفابت (شرکت مادر گوگل) نیز در این جلسه حضور خواهند داشت.

پس از شیوع ویروس کووید ۱۹ در سال گذشته، شرکت‌های پردازنده‌سازی آسیایی در تولید قطعات مورد نیاز برای شرکت‌های خودروسازی مانند فورد و GM با مشکل مواجه شدند. همچنین دیگر صنعت‌ها مانند صنعت گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز رفته رفته با مشکل کمبود پردازنده روبه‌رو شدند. دولت بایدن در نظر دارد تا کمبود قطعات اصلی زنجیره‌ی تامین مانند باتری‌ها، قطعات فلزی کمیاب و پردازنده‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

قانون‌گذاران آمریکایی از لحاظ امنیت کشور، نگران قطعاتی هستند که از کشورهای دیگر وارد این کشور می‌شود. از طرف دیگر، کاخ سفید متوجه فاصله‌ی ایجادشده‌ی بین شرکت‌های داخلی و زنجیره‌ی تامینی که تحت سلطه‌ی کشورهای دیگر است، می‌باشد و سعی دارد تا این فاصله را کمتر کند.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا در ماه فوریه (بهمن) اعلام کرده بود که تولید پردازنده‌ها، نقطه‌ی ضعف خطرناکی در اقتصاد و امنیت ملی کشور آمریکا است. شومر اخیراً تایید کرده است که جو بایدن در همان ماه، دستور داده است تا ظرفیت و مقاومت زنجیره‌ی تامین تولیدات آمریکا و صنایع دفاعی کشور مورد بررسی قرار گرفته تا پشتیبانی از امنیت ملی و آمادگی برای شرایط اضطراری افزایش یابد.

در حالی که کاخ سفید در بررسی زنجیره‌ی تامین آمریکا، نامی از کشور چین نبرده است اما دولت بایدن بر این باور است که ایالات متحده (از نظر اقتصادی و نظامی) روز به روز به قطعاتی که از کشور چین وارد می‌شود، وابسته‌تر خواهد شد. جلسه‌ی مجازی امروز کاخ سفید از برنامه‌های دولت بایدن برای افزایش قدرت زنجیره‌ی تامین پردازنده‌های کشور آمریکا رونمایی خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

شرکت TSMC

شرکت‌هایی که در این جلسه حضور دارند شامل الفابت (گوگل)، AT&T، کامینز، دل، فورد، جنرال موتورس، گلوبال فاندریز، اچ پی، اینتل، مدترانیک، میکرون، سامسونگ، استلانتیس، صنایع نیمه‌رسانای تایوان (TSMC) و چندین شرکت دیگر می‌شود.

شرکت TSMC قصد دارد تا در سه سال آینده، سرمایه‌ای ۱۰۰ میلیارد دلاری را برای گسترش تولید پردازنده اختصاص دهد. این مبلغ، دو برابر هزینه‌ای است که این شرکت در دوره‌ی سه ساله‌ی قبلی سرمایه‌گذاری کرده بود. TSMC اعلام کرده که به سختی در حال تلاش برای رفع نیاز کاربران بوده و مبلغ ۲۵ تا ۲۸ میلیارد دلار را برای هزینه‌های سرمایه‌ای سال جاری در نظر گرفته است.

این شرکت همچنین در حال ساخت یک کارخانه‌ی تراشه‌سازی به مبلغ ۱۲ میلیارد دلار در ایالت آریزونا می‌باشد. البته این پروژه در زمان ریاست پرزیدنت ترامپ آغاز شد و کاربران باید قدردان دولت او باشند. این کارخانه در سال ۲۰۲۴ به بهره‌برداری خواهد رسید و تولیدات آن شامل پردازنده‌ای ۵ نانومتری خواهد بود.

به احتمال زیاد در زمان بهره‌برداری کارخانه‌ی آریزونا، شرکت TSMC پردازنده‌های ۲ نانومتری خود را به بازار عرضه خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود که شرکت‌های TSMC و سامسونگ از پردازنده‌های ۳ نانومتری خود در سال ۲۰۲۲ رونمایی کنند. با تولید این پردازنده‌ها، گوشی‌های هوشمند و به‌طور کلی، تمام دستگاه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، قدرتمندتر خواهند شد.

با توجه به جایگاه شرکت TSMC در صنعت تراشه‌سازی، پروژه‌ی کارخانه‌ی آریزونای این شرکت، نقش مهمی در آینده‌ی اقتصاد کشور آمریکا خواهد داشت. گفته می‌شود که شرکت اینتل سرمایه‌ای ۲۰ میلیارد دلاری را برای احداث دو کارخانه‌ی جدید تا سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته است. اینتل قصد دارد تا جایگاه خود در این صنعت را بهبود ببخشد هرچند که این کار با حضور شرکت‌های سامسونگ و TSMC کمی دشوار به‌نظر می‌رسد.

منبع: PhoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید