Carbon 1 MK II اولین گوشی جهان با بدنه‌ فیبر کربنی است - تکفارس 
Carbon 1 MK II اولین گوشی جهان با بدنه‌ فیبر کربنی است - تکفارس 

Carbon 1 MK II اولین گوشی جهان با بدنه‌ فیبر کربنی است

مهدی حلوائی
۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - 19:50
گوشی Carbon 1 MK II

با وجود تمام ویژگی‌های منحصر به فرد فیبر کربنی، استفاده از آن در گوشی‌های هوشمند یک مشکل اساسی دارد؛ این فیبر از ارسال امواج رادیویی جلوگیری می‌کند و به همین دلیل، سازندگان در ساخت گوشی‌های هوشمند کمتر از آن استفاده می‌کنند. تیم کربن موبایل در آلمان پس از چند سال تلاش بالاخره موفق شد تا این مشکل را با ساخت گوشی Carbon 1 MK II حل کند.

Carbon 1 MK II اولین گوشی تولید‌شده در جهان است که بدنه‌ی آن به‌طور کامل از فیبر کربنی ساخته شده است (بدنه‌ی بیرونی، تمام قطعات را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد و هیچ قطعه‌ی داخلی وظیفه‌ی این کار را بر عهده ندارد). این کار باعث شده تا گوشی بسیار سبک (۱۲۵ گرم) و نازک (۶٫۳ میلی‌متر) به‌نظر بیاید.

رمز موفقیت شرکت کاربن موبایل، استفاده از فناوری HyRECM بوده است که  چهار سال پیش در کشور آلمان توسعه یافته بود. این فناوری، فیبرهای کربنی با کیفیت بالا را با مواد کامپوزیتی که امواج رادیویی را از درون خود عبور می‌دهند، ترکیب می‌کند.

ساخت چنین بدنه‌ای در سال ۲۰۱۷ حدود ۳ ساعت به طول می‌انجامید اما حالا این فرآیند بهبود یافته و ساخت چنین قطعه‌ای تنها ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. با وجود افزایش ۶ برابری سرعت ساخت چنین بدنه‌ای، هنوز هم مهندسین شرکت مواد را سازنده را به‌صورت دستی آماده کرده و بر فرآیند قالب‌گیری نظارت می‌کنند.

به دلیل نبود فریم داخلی در طراحی این گوشی، تمام قطعات به فیبر کربنی متصل می‌شوند. در ساخت این گوشی کمتر از ۵ درصد پلاستیک استفاده شده است. علاوه بر این، می‌توان تمام قطعات این گوشی را از هم جدا کرده و آن‌ها را به مواد اولیه تبدیل کرد.

گوشی Carbon 1 MK II

مشخصات گوشی Carbon 1 MK II

گوشی Carbon 1 MK II از صفحه نمایش آمولد ۶ اینچی استفاده می‌کند و رزولوشن آن ۲٫۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل می‌باشد (۱۸:۹). نازک‌ترین پنل گوریلا گلس ویکتوس (Gorilla Glass Victus) که تنها ۰٫۴ میلی‌متر اندازه دارد، وظیفه‌ی محافظت از صفحه نمایش این گوشی را بر عهده دارد.

سیستم‌عامل این گوشی در روز عرضه، اندروید ۱۰ خواهد بود و در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی به اندروید ۱۱ ارتقا خواهد یافت. شرکت کربن موبایل وعده‌ داده است که تا دو سال برای این گوشی، به‌روزرسانی‌های امنیتی و نرم‌افزاری عرضه کند.

گوشی MK II به پردازنده‌ی هیلیو P90 مجهز شده است (۱۲ نانومتر، دو هسته‌ی Cortex-A75 با سرعت ۲٫۲ گیگاهرتز، شش هسته‌ی Cortex-A55 با سرعت ۲٫۰ گیگاهرتز و تراشه‌ی گرافیکی PowerVR GM 9446). همچنین این گوشی از ۸ گیگابایت رم LPDDR4X و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی UFS 2.1 بهره می‌برد. شیار هیبریدی سیم‌کارت این گوشی، در صورت نیاز می‌تواند از یک کارت حافظه‌‌ی microSD پشتیبانی کند و باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی دستگاه می‌تواند در کمتر از نیم ساعت، ۵۰ درصد شارژ شود.

گوشی Carbon 1 MK II

دوربین‌های پشتی این گوشی از دو حسگر ۱۶ مگاپیکسلی S5K3P9 استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد فاصله‌ی کانونی هر دو حسگر، یکسان باشد (هر دو حسگر از دریچه دیافرگام f/2.0 استفاده می‌کنند). همچنین دوربین سلفی گوشی که در لبه‌ی بالایی صفحه نمایش قرار گرفته، از حسگر ۲۰ مگاپیکسلی S5K3T2 بهره می‌برد.

گوشی Carbon 1 MK II از فناوری ۴G پشتیبانی می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این گوشی می‌توان به پشتیبانی از وای‌فای ۵، بلوتوث ۵٫۰، جی‌پی‌اس/ گالیلئو/گلوناس، فناوری NFC، صدای aptX اچ‌دی و یک درگاه USB-C 3.1 اشاره کرد. همچنین یک حسگر اثر انگشت در کنار گوشی قرار گرفته است.

پیش‌فروش این گوشی از طریق وبسایت رسمی شرکت آغاز شده و این محصول تا ماه آینده برای خریداران ارسال خواهد شد. قیمت این گوشی ۸۰۰ دلار اعلام شده است که کمی گران به‌نظر می‌رسد. با این حال، Carbon 1 MK II از معدود گوشی‌هایی است که از فیبر کربنی ساخته شده و وزن و ضخامت کمی دارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.