پردازنده‌های جدید اگزینوس در تاریخ ۲۳ دی رسماً معرفی خواهند شد - تکفارس 
پردازنده‌های جدید اگزینوس در تاریخ ۲۳ دی رسماً معرفی خواهند شد - تکفارس 
پردازنده‌های جدید اگزینوس در تاریخ ۲۳ دی رسماً معرفی خواهند شد - تکفارس 

پردازنده‌های جدید اگزینوس در تاریخ ۲۳ دی رسماً معرفی خواهند شد

مهدی ملکی
۲۹ آذر ۱۳۹۹ - 17:30
تراشه‌های سامسونگ اگزینوس

سامسونگ سرانجام تاریخ معرفی تراشه‌های جدید اگزینوس خود را مشخص کرد. اگر بتوان چیزی از حرف‌های این شرکت استنتاج کرد، تراشه‌های مورد بحث (احتمالاً اگزینوس ۲۱۰۰) دنیای جدیدی رو به پردازنده‌های ساخت سامسونگ خواهند گشود.

به تازگی صفحه توییتر «سامسونگ اگزینوس» طی یک توییت اینگونه به معرفی نسل جدید پردازنده‌های خود پرداخته است: «یک اگزینوس کاملاً جدید در راه است.» در بیانیه مذکور این شرکت شاهد اشاره به تاریخ ۲۳ دی (۱۲ ژانویه سال ۲۰۲۱) برای معرفی رسمی هستیم. بنابراین اگر تاکنون متوجه نشده‌اید، این تاریخ دقیقاً دو روز قبل از زمان عرضه سری گوشی‌های گلکسی S21 است. علاوه بر موارد یادشده، در بخش ابتدایی این توییت شاهد استفاده از هشتگ «اگزینوس برگشته است» هستیم که شاید به یک بازسازی کاملاً جدید جهت افزایش کارایی اشاره داشته باشد.

با اینکه سامسونگ هنوز به طور رسمی نام جدیدترین پردازنده خانواده اگزینوس را علنی نکرده است، اما گزارش‌های متعددی به این موضوع اشاره دارند که پرچمدار بعدی این شرکت به استفاده از تراشه‌ای موسوم به اگزینوس ۲۱۰۰ خواهد پرداخت. با توجه به شنیده‌هایی که تاکنون به گوش رسیده‌اند، ظاهراً این تراشه نیز همانند دیگر تراشه همتای خود از خانواده کوالکام، مجهز به معماری ۵ نانومتری است. سامسونگ پیش از این در اگزینوس ۹۹۰ از پردازنده ۷ نانومتری استفاده کرده بود و با مشکلات بسیاری در زمینه مهار گرمای حاصل، رو به رو شده بود.

اگر از موارد بالا بگذریم، به نظر می‌رسد که در قلب این تراشه از هسته‌های کورتکس X و A با چینش ۱+۳+۴ استفاده شود و سامسونگ قید چینش ۲+۲+۴ پیشین را بزند. در حقیقت این یک تراشه ۴ هسته‌ای خواهد بود و از یک GPU برند Mali میزبانی خواهد کرد.

این مشخصات حداقل روی کاغذ فرکانس بیشتری را در مقایسه با اسنپ‌دراگون ۸۸۸ از شرکت کوالکام ارائه می‌دهد. افزون بر این، گزارش‌ها به این مورد اشاره می‌کنند که پردازنده یادشده به جای GPU قدیمی‌تر Mali-G77 که در اگزینوس ۹۹۰ به کار گرفته شده است، به یک G78 مجهز خواهد شد .

در نهایت باز هم این‌جا باید به برخی از گزارش‌ها استناد کنیم که به عزم راسخ سامسونگ اشاره دارند؛ به این معنی که شرکت ذکر شده شاید تمام مشکلات تراشه‌های خود را سر و سامان بدهد و در سال ۲۰۲۱ رقابت نفسگیری را با کوالکام آغاز کند. با آنکه بنچ‌مارک‌های اولیه نقد‌های مثبتی را تقدیم جدیدترین تراشه سامسونگ کرده‌اند اما باید برای بررسی‌های عملی در دنیای واقعی منتظر بمانیم. در هر صورت گزارش شده است که پردازنده جدید نسبت به اگزینوس ۹۹۰ در انجام کارهای مشابه، باتری کمتری مصرف می‌کند و این خود می‌تواند دلیلی بر صحت نقدهای اولیه باشد.

طبق جدیدترین صحبت‌ها، پردازنده اگزینوس ۲۱۰۰ در سری گلکسی S21 (شامل S21، S21+ و S21 الترا) و درون نسخه‌های رو به عرضه در آسیا و البته اروپا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در حقیقت اگر دقیق‌تر بخواهیم پیش برویم، هم‌اکنون تایید شده است که نسخه‌های هند مجهز به تراشه مذکور هستند و ما در فروشگاه‌های اروپا هم شاهد وضعیتی مشابه هستیم؛ البته با وجود تمام فلسفه‌بافی‌ها می‌توان انتظار داشت که سامسونگ درون نسخه‌های چین و ایالات‌متحده این پرچمداران، به استفاده از اسنپ‌دراگون ۸۸۸ ادامه دهد.

نظر شما چیست؟ آیا می‌توان تمام گزارش‌ها را نادیده گرفت و به رویه جدید سامسونگ شک کرد؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید