اگزینوس ۲۱۰۰ انرژی بسیار کمتری را نسبت به اگزینوس ۹۹۰ مصرف می‌کند - تکفارس 
اگزینوس ۲۱۰۰ انرژی بسیار کمتری را نسبت به اگزینوس ۹۹۰ مصرف می‌کند - تکفارس 

اگزینوس ۲۱۰۰ انرژی بسیار کمتری را نسبت به اگزینوس ۹۹۰ مصرف می‌کند

حامد شهرزاد
۲۲ آذر ۱۳۹۹ - 18:30
اکسینوس

طبق گزارشی که یک افشاگر به نام آیس یونیورس (Ice Universe) از طریق توییتی در توییتر خود منتشر کرده است، پردازنده پرچم‌دار اگزینوس (Exynos) 2100 سامسونگ که به‌زودی عرضه خواهد شد، ازنظر مصرف انرژی بهینه‌تر خواهد بود و ماندگاری قابل‌توجه و طولانی‌تری را نسبت به اگزینوس ۹۹۰ خواهد داشت.

در این گزارش مشخص شد که گلکسی S20 الترا مجهز به اگزینوس ۹۹۰ حدود ۵۵ درصد باتری را در طی یک «پروژه آزمایشی» مصرف می‌کند. این در حالی است که گلکسی S21 الترا مجهز به اگزینوس ۲۱۰۰ تنها ۲۲ درصد باتری را در یک آزمایش مشابه از دست داد.

جزئیات بیشتر پروژه آزمایشی توسط آیس یونیورس ارائه نشده است اگرچه به نظر می‌رسد این نوع مصرف انرژی تلفن هوشمند گلکسی S21 الترا برای کارهای خاص تحت شرایط خاص است. باید توجه داشت که اگزینوس ۹۹۰ یک پردازنده ۷ نانومتری است درحالی‌که اگزینوس ۲۱۰۰ یک تراشه ۵ نانومتری خواهد بود.

در مقایسه، اسنپدراگون ۸۸۸ نیز یک پردازنده ۵ نانومتری است. این دو تراشه در سال ۲۰۲۱ رقیب مستقیم خواهند بود و سامسونگ از هر دو در تلفن‌های هوشمند خود استفاده خواهد کرد.

متن توییتر آیس یونیورس در زیر آمده است:

با انجام همان پروژه آزمایشی، S20 الترا مجهز به اگزینوس ۹۹۰ ۵۵ درصد باتری مصرف می‌کند درحالی‌که S21 الترا مجهز به اگزینوس ۲۱۰۰ فقط ۲۲ درصد باتری مصرف می‌کند.

آیا سامسونگ می‌تواند از کوالکام پیشی گیرد؟

کوالکام سابقه سبقت گرفتن از پردازنده‌های اگزینوس را با امکانات ارائه‌شده در تراشه‌های خود دارد. هنوز مشخص نشده است که آیا این روند در سال ۲۰۲۱ تغییر خواهد کرد یا خیر. آنچه بدیهی است این است که سامسونگ مطمئناً از امتیاز خود با تراشه‌های کوالکام غافل نبوده است و می‌توانست در تحقیقات و توسعه برای به خدمت گرفتن اگزینوس ۲۱۰۰ فراتر رود.

طبق گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های اولیه که تاکنون منتشر شده است، اگزینوس ۲۱۰۰ به‌طور قابل‌توجهی نسبت به نسل قبل جلوتر افتاده است. سامسونگ واقعاً به کاستی‌های پردازنده‌های خود پی برده است و با جدیدترین تراشه خود پیشرفت‌ها و اصلاحات چشمگیری را در این زمان انجام داده است.

باید دید این ادعاها چقدر دقیق هستند. اگزینوس ۲۱۰۰ احتمالاً تا اواسط ماه دسامبر به بازار خواهد آمد اگرچه سامسونگ دراین‌باره اظهارنظر قطعی نکرده است.

انتظار می‌رود سامسونگ در اواسط ژانویه ۲۰۲۱  سری گلکسی S21 خود را معرفی و عرضه کند و احتمالاً آن‌ها اولین گوشی‌هایی خواهند بود که از پردازنده اگزینوس ۲۱۰۰ بهره‌مند می‌شوند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید