بنچمارک مک‌بوک سیلیکون اپل خبر از پردازنده‌ای قدرتمند می‌دهد - تکفارس 
بنچمارک مک‌بوک سیلیکون اپل خبر از پردازنده‌ای قدرتمند می‌دهد - تکفارس 
بنچمارک مک‌بوک سیلیکون اپل خبر از پردازنده‌ای قدرتمند می‌دهد - تکفارس 

بنچمارک مک‌بوک سیلیکون اپل خبر از پردازنده‌ای قدرتمند می‌دهد

خشایار جهانی
۱۹ آبان ۱۳۹۹ - 11:01
بنچمارک مک‌بوک سیلیکون اپل خبر از پردازنده‌ای قدرتمند می‌دهد - تکفارس 

مدت‌زمان زیادی به رویداد نوامبر اپل نمانده است و انتظار می‌رود که اپل از مک‌بوک سیلیکون پرو رونمایی کند. حالا بنچمارک منتشرشده نشان از عملکرد فوق‌العاده این لپ‌تاپ جدید می‌دهد.

وبسایت AppleInsider، بنچمارکی از پردازنده A14X که درواقع نسخه قوی‌تر A14 Bionic است را نمایش داد که به‌نظر می‌رسد قرار است در مک‌بوک سیلیکون اپل مورد استفاده قرار گیرد. در این بنچمارک، چیپست A14X در آزمایش تک‌هسته‌ای نمره ۱۶۳۴ و در آزمایش چندهسته‌ای نمره ۷۲۲۰ را کسب کرد. باید گفت که در این آزمایش، آیفون ۱۲ پرو در بخش تک‌هسته‌ای امتیاز ۱۵۹۵ و بخش چندهسته‌ای امتیاز ۳۸۸۰ را به‌دست آورد. درضمن، آزمایش چندهسته‌ای مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی که دارای پردازنده اینتل Core i7 است امتیاز ۴۳۹۹ را کسب کرده است.

این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که پردازنده جدید اپل چه قدرت بیشتری نسبت به نسل قبل و مخصوصا رقیب اصلی آن یعنی اینتل دارد، مخصوصا در آزمایش چندهسته‌ای که فوق‌العاده عمل کرده است. برای مثال، لپ‌تاپ دل XPS 13 به‌همراه نسل یازدهم پردازنده اینتل Core i7 توانست در بنچمارک Laptop Mag امتیاز ۵۲۵۴ را به‌دست آورد که بازهم بسیار کمتر از امتیاز پردازنده A14x است.

تمام این‌ها خبر خوبی برای اپل و مک‌بوک‌های آن است که می‌تواند حتی با سیستم‌عامل macOS و هماهنگی بیشتر با سخت‌افزاری که خود درست کرده است امتیاز و عملکرد بهتری را نسبت به رقبا داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد اپل هم در گوشی‌های آیفون و هم در لپ‌تاپ‌های خود از پردازنده‌های اختصاصی خود استفاده خواهد کرد.

اما مشکلی که وجود دارد تمایل برنامه‌های MacOS به معماری X86 است که احتمالا باعث می‌شود درصورت اجرا، عملکردی ضعیف‌تر از اینتل و ای‌ام‌دی داشته باشد. این قانون حتی برای ویندوز ۱۰ هم صادق است. درنتیجه اگر اپل واقعا می‌خواهد که کاربران بیشترین و بهترین عملکرد را از مک‌بوک‌های جدید به‌دست آورند باید توسعه‌دهندگان را تشویق به پیکربندی مجدد نرم‌افزارهای خود کند.

رویکرد اپل مطمئنا به‌گونه‌ای خواهد بود که توسعه‌دهندگان راحت‌تر، نسبت به مایکروسافت، می‌توانند پیکربندی RISC برنامه‌های خود را تغییر دهند و با این کار و کنترل بر سخت‌افزارهای خود، می‌تواند به‌راحتی عملکردی بهتر نسبت به بهترین لپ‌تاپ‌های ویندوزی داشته باشد. در هرصورت باید منتظر بود و دید که در تاریخ ۱۰ نوامبر در رویداد اپل چه دستگاه‌هایی رونمایی خواهند شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید