تحریم وی‌چت توسط ترامپ برای اپل گران تمام می‌شود - تکفارس 
تحریم وی‌چت توسط ترامپ برای اپل گران تمام می‌شود - تکفارس 
تحریم وی‌چت توسط ترامپ برای اپل گران تمام می‌شود - تکفارس 

تحریم وی‌چت توسط ترامپ برای اپل گران تمام می‌شود

مجید مهرعلی
۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - 09:30
تحریم وی‌چت توسط ترامپ برای اپل گران تمام می‌شود - تکفارس 

دستور اجرایی ترامپ در رابطه با وی‌چت اپلیکیشن شبکه اجتماعی چینی، می‌تواند تجارت پرُسود اپل را به خطر بیندازد. با استناد به یک تحقیق جدید که توسط تحلیلگر مینگ چی کو (Ming-Chi Kuo) انجام شده است، اگر اپل مجبور شود وی‌چت را از فروشگاه اپل (App Store) حذف کند ممکن است بیش از یک‌چهارم فروش آیفون را در چین از دست بدهد.

دستور اجرایی یادشده که جمعه گذشته توسط ترامپ امضا شد، تمام تبادلات با وی‌چت که پلتفرم اجتماعی شرکت چینی تنسنت (Tencent) است را ممنوع کرد. اپلیکیشن موردبحث یکی از المان‌های اصلی و جدانشدنی زندگی دیجیتال چینی‌هاست. افراد برای چت، خبردار شدن از مسائل اجتماعی، پرداخت‌های موبایلی، تجارت الکترونیک و خیلی چیزهای دیگر روی وی‌چت حساب می‌کنند. این اپلیکیشن توسط نزدیک به یک میلیارد از مردم چین استفاده می‌شود و در برخی موارد جایگزین شماره همراه و آدرس در این کشور شده است.

چین یکی از مناطق کلیدی در سودآوری اپل محسوب می‌شود و حدود ۲۰ درصد صادرات این شرکت را به خود اختصاص می‌دهد.

مینگ چی کو می‌گوید:

وی‌چت به یک ضرورت روزانه چینی‌ها تبدیل شده است و به یک‌پارچه کردن عملکردهای مانند پیام‌رسانی، پرداخت، تجارت الکترونیک، حضور در شبکه اجتماعی، دنبال کردن اخبار و سودآوری منجر شده است. با در نظر گرفتن این موضوع، ما بر این باوریم که صادرات سخت‌افزاری اپل به چین کاهش چشم‌گیری را شاهد خواهد بود.

اما این تمام ماجرا نیست، وی‌چت برای شهروندان چینی_آمریکایی نیز نقش غیرقابل‌انکاری را بازی می‌کند، زیرا این افراد برای در ارتباط ماندن با نزدیکان در وطن خود از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند و تحریم کردن آن ممکن است روی فروش آیفون در آمریکا نیز تاثیر بگذارد. اگر اپلیکیشن چینی از فروشگاه اپل آمریکا خارج شود، مینگ چی کو پیش‌بینی می‌کند که فروش آیفون ۳ تا ۶ درصد کاهش یابد و این کاهش برای دیگر محصولات اپل حدود ۳ درصد باشد.

در کنار فروش آیفون‌ها، مینگ چی کو می‌افزاید که دیگر محصولات اپل مانند ایرپادز، آیپد، اپل واچ و مک نیز ممکن است ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش در صادرات به چین را تجربه کنند.

از آنجایی که بازارهایی مانند هند و آمریکا هنوز مشغول کلنجار رفتن با ویروس کرونا هستند، چین تنها بازار بزرگ گوشی‌های هوشمند است که مسیری رو به بالا را طی می‌کند. این بازار به‌قدری پُررونق است که هوآوی به‌وسیله آن توانسته برای اولین بار به مقام اول فروش گوشی‌های هوشمند در مقیاس جهانی دست یابد. اپل در حال حاضر برای محکم کردن جای پای خود در هند که دومین بازار گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود در تقلا است و کاهش ۳۰ درصدی فروش در چین می تواند برای این شرکت بسیار گران تمام شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید