دلفین منقرض‌شده یک شکارچی برتر ویژگی‌های نهنگ‌مانند بوده است - تکفارس 
دلفین منقرض‌شده یک شکارچی برتر ویژگی‌های نهنگ‌مانند بوده است - تکفارس 
دلفین منقرض‌شده یک شکارچی برتر ویژگی‌های نهنگ‌مانند بوده است - تکفارس 

دلفین منقرض‌شده یک شکارچی برتر ویژگی‌های نهنگ‌مانند بوده است

محمد علی مشهدی جعفر
۲۱ تیر ۱۳۹۹ - 20:31
دلفین منقرض‌شده یک شکارچی برتر ویژگی‌های نهنگ‌مانند بوده است - تکفارس 

ممکن است دلفین‌ها موجوداتی بازیگوش، باهوش و دردسرسازی به نظر برسند اما معلوم شده است که حداقل یکی از اجداد آن‌ها کمی بیشتر در سمت پردندان بودن و درندگی بوده‌اند و ویژگی‌های مشابهی با نهنگ‌های معاصر داشته‌اند. گزارشی که روز پنجشنبه در مجله‌ی Current Biology منتشر شد، توضیح می‌د‌هد که چگونه اسکلت عظیم یک دلفین منقرض‌شده نشانه‌های تکامل موازی با نهنگ‌های مدرن و دندانه‌دار را نشان می‌دهد. این اسکلت ۱۵ پایی در کارولینای جنوبی کشف شده است و تقریباً ۲۵ میلیون سال پیش در دوره‌ی الیگوسن زندگی می‌کرده است. دندان‌ها، اندازه و دهان آن‌ها نشان می‌دهند که این دلفین‌ها از شکارچیان برتر زمان خود بوده‌اند.

این دلفین که .Ankylorhiza tiedemani comb. n نام دارد اولین بار در اواخر قرن نوزدهم به صورت قطعه‌قطعه کشف شد اما قطعات این دلفین به طور تقریبا کامل در دهه‌ی ۹۰ میلادی کشف شد و در طول دهه‌ها قطعات کنار هم قرار گرفتند. دانشمندان از ساختار اسکلتی این دلفین مشخص کرده‌اند که ویژگی‌های مشابه با استخوان‌های بدن نهنگ‌های مدرن دارند. این امر نشان‌دهنده‌ی این است که زیستگاه‌های آبی مشابه منجر به ایجاد از سازگاری‌های مشخصی در موجودات می‌شود.

رابرت بوسنکر (Robert Boessenecker) نویسنده‌ی اصلی گزارش می‌گوید:

بعضی از نمونه‌ها شامل باریک شدن قسمت دم، افزایش در تعداد مهره‌های دم و کوتاه شدن استخوان بازوی بالایی در باله است. به عنوان مثال این مورد در اجداد مختلف فک‌ها و شیرهای دریایی مشهود نیست که به حالت‌های مختلف شنا تکامل یافته‌اند و اسکلت‌های بسیار متفاوتی دارند.

این اسکلت همچنین نشان‌دهنده‌ی آن است که این دلفین ممکن است اولین نهنگی با قابلیت مکان‌یابی انعکاسی (echolocating) باشد که به یک شکارچی برتر تبدیل شده است. به گفته‌ی محققان، کاملاً واضح است که این گونه طعمه‌هایی با بدن بزرگ را هدف شکار خود قرار می‌داده است و بدین ترتیب راه را برای نهنگ‌های اسپرم قاتل باز کردند تا در نهایت نهنگ‌های ارکا (orca) بتوانند آن جایگاه خاص را برای سالیان زیادی به دست آورند.

بوسنکر در ادامه می‌گوید:

نهنگ‌ها و دلفین‌ها تاریخ تکاملی طولانی و پیچیده‌ای دارند و با یک نگاه ممکن است شما این گونه برداشت‌ها از گونه‌های مدرن بدست نیاورید. این فسیل واقعاً باعث شکسته شدن این مسیر طولانی و پر پیچ و خم تکاملی شده است و فسیل‌هایی مانند این دلفین به روشن کردن چگونگی افتادن این اتفاقات کمک می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید