فرمول E در پنجمین فصل خود ۱۱.۶ میلیون دلار خسارت دید - تکفارس 
فرمول E در پنجمین فصل خود ۱۱.۶ میلیون دلار خسارت دید - تکفارس 
فرمول E در پنجمین فصل خود ۱۱.۶ میلیون دلار خسارت دید - تکفارس 

فرمول E در پنجمین فصل خود ۱۱.۶ میلیون دلار خسارت دید

فاطمه آهنگریان
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - 13:30
فرمول E در پنجمین فصل خود ۱۱.۶ میلیون دلار خسارت دید - تکفارس 

سری مسابقات اتومبیل‌رانی الکتریکی فرمول E، مبلغی حدود ۱۰.۶ میلیون یورو (حدود ۱۱.۶ میلیون دلار) با ثبت درآمد ۱۶۱.۵ میلیون یورو (۱۷۷.۶ میلیون دلار) در فصل پنجم خود، خسارت دید. ارقام مالی جدید که در پرونده قبلی گزارش نشده بود، در ثبت نام شرکت‌های انگلستان فاش شد و اینچنین سال مالی این شرکت را که در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۹۸ (۳۱ ژوئیه ۲۰۱۹) به پایان رسید، فقط چند هفته پس از پایان فصل پنجم، پوشش خواهد داد.

فرمول E اکنون هر سال خسارتی از وضعیت مالی خود را منتشر می‌کند، اما ارقام جدید نشان می‌دهد قبل از اینکه فصل ششم فرمول E به طور کامل توسط ویروس کویید-۱۹ در اوایل سال جاری مختل شود، در وضعیت مالی نسبتا خوبی قرار داشت.

این یک موفقیت بزرگ برای چنین سری مسابقات نوین اتومبیل‌رانی محسوب می‌شود، به خصوص که سایر مسابقات بزرگ اتومبیل‌رانی تنها برای جلب هواداران جدید تلاش کرده‌اند، ولی برای حفظ موارد موجود هنوز مشکل دارند. اما این مسئله آنچنان هم دور از انتظار نیست، چون فرمول E توسط کنسرسیوم سرمایه‌گذاران بزرگ (از جمله Liberty Media و Discovery Communications) پشتیبانی می‌شود و برای انجام مسابقات فرمول E در آنجا، یک قرارداد ۱۰ ساله با عربستان سعودی امضا کرده است.

از وقتی که فرمول E، منبع اصلی بودجه خود را از سرمایه‌گذاری به حمایت مالی و درآمد مسابقه تبدیل کرده است، هر فصل شاهد کاهش خسارت‌های مالی خود بوده است. فرمول E در نخستین فصل خود از درآمد ناچیز ۲۱ یورو (حدود ۲۳ میلیون دلار)، ۶۳ میلیون یورو (حدود ۶۹ میلیون دلار) از دست داده است. در فصل دوم، فرمول E با درآمد ۵۷ میلیون یورویی (حدود ۶۳ میلیون دلار)، این خسارت را تقریبا به نصف خسارت فصل یک خود، تقریبا ۳۵ میلیون یورو (حدود ۳۹ میلیون دلار) کاهش داد.

در سومین فصل خود نیز، با ۹۵ میلیون یورو (حدود ۱۰۶ میلیون دلار)، ۲۱ میلیون یورو (حدود ۲۳ میلیون دلار) از دست داد. و سپس با ۱۳۳.۴ میلیون یورو (حدود ۱۴۹ میلیون دلار) درآمد، از زیان ۲۶ میلیون یورو (حدود ۲۹ میلیون دلار) در طی فصل ۴ خود خبر داد.

فصل پنجم از چند جهت برای فرمول E، فصلی باشکوه بود. در این فصل، یک اتومبیل جدید رادیکال را با ماندگاری باتری ۴۵ دقیقه‌ای در تمام طول مسابقات، معرفی کرد. در فصول قبلی، باتری تنها ماندگاری ۲۵ دقیقه‌ای در مسابقات رقابتی داشت و رانندگان را مجبور به سوار و پیاده شدن در وسط مسابقه می‌کرد. این خودرو جدید، هم سریع‌تر و قدرتمندتر است و طراحی عالی آن باعث شده است تا این خودرو از سایر سری مسابقات اتومبیل‌رانی چرخ‌باز جدا شود.

تا فصل ۵، فرمول E نیز به نقطه‌ای رسیده بود که بیشتر سازندگان اتوموبیل‌رانی، قصد داشتند نسبت به سایر مسابقات اتوموبیل‌رانی، با فرمول E مشارکت کنند. در نتیجه شرکت نیسان به این سری پیوست و با امثال Audi، Jaguar و BMW شروع به رقابت کرد. تیم دیگری به نام HWA RaceLab به عنوان نوعی پیشگام در مشارکت مرسدس بنز، در فصل ۶ وارد این سری شد، یعنی زمانی که پورشه نیز به آن پیوست.

در نتیجه، برگزارکنندگان فرمول E در فصل جدید ثبت نام گفته‌اند که حضور این جمع ۵ نفره در ۱۳ مسابقه منجر به صعود ۴۰۰ هزار نفری شده است که در مقایسه با فصل ۴ با ۹ درصد افزایش روبرو بوده است. کل تماشای تلویزیون نیز به ۴۱۱ میلیون نفر رسید که ۲۵ درصد افزایش یافته است.

با این حال، مانند سری مسابقات موتورسواری، فرمول E نیز مجبور شد در اوایل سال جاری ششمین فصل خود را متوقف کند؛ زیرا شیوع ویروس کرونا به یک همه‌گیری تبدیل شده بود. نسخه جدیدی از اتومبیل جدید فرمول E اکنون به تأخیر افتاده است و احتمالا لغو خواهد شد، زیرا اکنون در حال طراحی مجدد بزرگ دیگری برای فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید