نگرانی اپل از کاهش تقاضا برای خرید آیفون ۵G - تکفارس 
نگرانی اپل از کاهش تقاضا برای خرید آیفون ۵G - تکفارس 
نگرانی اپل از کاهش تقاضا برای خرید آیفون ۵G - تکفارس 

نگرانی اپل از کاهش تقاضا برای خرید آیفون ۵G

فرزاد اسرافیلی
۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - 18:00
نگرانی اپل از کاهش تقاضا برای خرید آیفون ۵G - تکفارس 

میزان فروش یک محصول به دو عامل عرضه و تقاضا بستگی دارد. هنگامی که ویروس کرونا به موضوع مهمی تبدیل شد، نگرانی تحلیلگران اپل در مورد عرضه گوشی‌های موجود آیفون بود. از این گذشته، شرکای تولیدی اپل در چین مانند Foxconn و Wistron مجبور شدند تولیدات خود را متوقف کنند. حتی سه هفته پیش وقتی مردم در خیابان‌های شهر نیویورک قدم می‌زدند و خبری از COVID-19 نبود، مشکل مصرف کنندگان کمبود تنظیمات خاص iPhone 11 Pro Max در فروشگاه‌های حامل مستقر در منهتن بود.

طی سه هفته گذشته تغییرات گسترده‌ای صورت گرفته است زیرا تعداد مبتلایان به کرونا در ایالات متحده اکنون نسبت به سایر کشورها بیشتر است. در همین حال، اوضاع در چین بهتر شده است تا جایی که Foxconn و Wistron در تلاشند تا تولید مدل‌های آیفون G5 خود را در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ آغاز کنند. اپل تمام ۴۲ فروشگاه این شرکت در چین را بازگشایی کرده است. اما بزرگترین تغییر در چند هفته گذشته جایی است که اکنون نگرانی در آن قرار گرفته است؛ کشور آمریکا. نبایستی نگران این باشیم که  اپل قادر به تولید گوشی‌های کافی برای برآورده کردن تقاضا نیست، با توجه به این که در حال حاضر ایالات متحده تقریباً قفل شده است و هند کاملاً تعطیل شده است (آمریکا و هند به ترتیب سومین و دومین بازار بزرگ تلفن‌های هوشمند در سراسر جهان هستند)، سؤال بزرگ اینجاست که آیا تقاضای کافی برای مدلهای جدید ۵G وجود خواهد داشت؟

به نقل از رویترز، یک مقام ارشد در یکی از تولید کنندگان قراردادهای اپل می‌گوید که علیرغم آنکه این امکان وجود دارد مدل‌های آیفون‌های G5 طبق برنامه ریزی اولیه در پاییز منتشر شود، اما تولید این مدل گوشی‌ها به تعویق افتاده است. این مقام رسمی ادعا می‌کند که سفارش برای خرید آیفون اپل برای سه ماهه جاری که در پایان این ماه به پایان می رسد ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش می‌یابد.

این مقام ارشد، به خوبی از برنامه‌های اپل برای بقیه سال آگاه است و دقیقاً آنچه را که ما در مورد بازگشت شرکت‌ها و فروشگاه‌ها به چین مشاهده کرده‌ایم تکرار می‌کند. همه این اتفاقات دقیقاً در زمانی که شیوع COVID-19 در ایالات متحده و جاهای دیگر رو به وخامت است در حال رخ دادن است. به عنوان مثال، در حالی که اپل تمام فروشگاه‌های خرده فروشی خود را در چین بازگشایی کرده است، در جاهای دیگر دنیا، این شرکت تمام ساختمان‌های خود را بسته است، اگرچه اطلاعات درز شده نشان می‌دهد که ممکن است برخی از این فروشگاه‌ها در اوایل ماه آینده بازگشایی شوند. این مقام مسئول زنجیره تأمین مذکور به رویترز گفت:

دیگر کسی در مورد کمبود مواد و نیروی انسانی در چین صحبت نمی‌کند. اکنون همه در حال بررسی این هستند که آیا تقاضا از ایالات متحده و اروپا می‌تواند ادامه یابد. اکنون تمرکز بر روی تقاضای مصرف کنندگان در ایالات متحده و اروپا است.

ما اخیراً خاطرنشان کردیم در حالی که زنجیره تأمین چین در حال بهبودی است، زنجیره تأمین اپل در مالزی به دلیل ویروس کرونا بسته شده است. این موضوع باعث شد تا یکی از مقامات عرضه کننده در کشور اظهار کند که به دلیل اختلال در زنجیره تأمین، همه چیز روز به روز تغییر می‌کند، بنابراین هرگونه اظهار نظر معنادار در حال حاضر در مورد عرضه و تقاضا دشوار است.

با این حال خیلی دیر نیست که اپل شاهد تقاضای زیاد برای مدل‌های جدید آیفون در ایالت‌ها باشد. اما این سناریو نیازمند جهش ناگهانی است که بنا به گفته تحلیلگران فعلا خبری از آن نیست. شرکت مشاوره ای Civis Analytics بین ۱۸ تا ۲۰ مارس نظرسنجی از ۲۶۰۰ مصرف کننده در ایالت‌ها انجام داد که بیش از نیمی از آنها گفتند که انتظار دارند همانند قبل از شروع شیوع بیماری کرونا، همان مقدار را برای لوازم الکترونیکی مصرفی هزینه کنند. اما این واکنش به شرط آن را بود که بحران در طی چند هفته آینده مهار شود. اگر اینطور نباشد و بحران در ایالتها بدتر شود، ۳۳٪ از مصرف کنندگان اظهار داشتند که پول بیشتری را برای دستگاه‌های مصرف کننده هزینه می‌کنند.

شکی نیست که اوضاع گیج کننده است. یکی از شرکت‌های سازنده سنسور برای آیفون می‌گوید که هنوز قطعات گوشی را تولید می‌کند و در سه ماه اول سال قطعات بیشتری را نسبت به سال گذشته به اپل تحویل داد؛ با این حساب انتظار می رود سود بیشتری را در سه ماهه دوم کسب کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید