اپل، تسلا و چند شرکت فناوری دیگر، به دلیل مرگ کودکان در معادن کبالت مورد شکایت قرار گرفته‌اند - تکفارس 
اپل، تسلا و چند شرکت فناوری دیگر، به دلیل مرگ کودکان در معادن کبالت مورد شکایت قرار گرفته‌اند - تکفارس 
اپل، تسلا و چند شرکت فناوری دیگر، به دلیل مرگ کودکان در معادن کبالت مورد شکایت قرار گرفته‌اند - تکفارس 

اپل، تسلا و چند شرکت فناوری دیگر، به دلیل مرگ کودکان در معادن کبالت مورد شکایت قرار گرفته‌اند

مسلم رفیعی
۲۹ آذر ۱۳۹۸ - 12:45
اپل، تسلا و چند شرکت فناوری دیگر، به دلیل مرگ کودکان در معادن کبالت مورد شکایت قرار گرفته‌اند - تکفارس 

چندین شرکت فناوری آمریکایی متهم به بهره‌گیری از کبالتی هستند که توسط کودکان در جمهوری دموکراتیک کنگو استخراج می‌شود. گروه غیرانتفاعی مدفعان حقوق بین‌الملل طی این هفته شکایتی را به دادگاه منطقه‌ای واشنگتن ارائه داده‌اند. این دادخواست به نمایندگی از ۱۴ حامی صورت گرفته و در مورد کشته یا مجروح‌ شدن کودکان در معدن‌ها و یا به دلیل ریزش دیوارها است. متهمان، شرکت‌های اپل، شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت، مایکروسافت، Dell و تسلا هستند.

کبالت ماده‌ای کلیدی در تولید باتری‌های لیتیوم – یونی یافت‌شده در تلفن‌ها، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها و نیز باتری‌های استفاده‌شده در وسایل نقلیه الکتریکی است. عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۶ گزارش داد که حدود ۶۰ درصد از تأمین کبالت جهان از جانب کنگو صورت گرفته و حدود ۲۰ درصد از آن نیز توسط کودکان استخراج می‌شود. پروفسور سیدارت کارا (Siddharth Kara)، محقق شرکت‌کننده در تیم قانونی این شاکیان، طی یک خبر رسمی در روز یکشنبه گفت که:

این طرح، اوج تحقیقات چندین ساله در رابطه با شرایط وحشتناک استخراج کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو است. من امیدوارم که تلاش‌های ما سزاوار خانواده‌های شجاعی که عذاب بی‌اندازه خود را با ما به اشتراک گذاشته‌اند، باشد و اینکه عدالت و شرافت بر معادله سود و زیان برتری پیدا کند.

اپل در روز سه‌شنبه گفت که عمیقاً در قبال منبع تأمین مواد اولیه خود متعهد بوده و هر ساله نیز فهرستی از پالایشگاه‌های شناخته‌شده کبالت را منتشر می‌کند. تمامی این کارخانه‌ها مورد حسابرسی‌های مستقل قرار می‌گیرند. یکی از سخنگویان اپل طی ایمیلی اظهار کرد:

اگر یک پالایشگاه نتواند و یا اینکه نخواهد استانداردهای ما را برآورده کند، از زنجیره تأمین ما حذف خواهند شد. ما در سال ۲۰۱۹، ۶ پالایشگاه کبالت را را از زنجیره تأمین خود حذف کرده‌ایم.

Dell نیز گفته که در حال تحقیق در مورد اتهامات مطرح‌شده بوده و اینکه در قبال منابع تأمین مواد معدنی خود مسئول است. یکی از سخنگویان این شرکت طی ایمیلی بیان کرد:

ما هیچ‌وقت به‌صورت آگاهانه، کار غیرارادی، روندهای استخدامی تقلبی و یا کار کودکان را تحت پوشش خود قرار نداده‌ایم. گزارش‌های سوءرفتار عرضه‌کنندگان مورد بررسی قرار گرفته و اگر این موضوع صحت داشته باشد، آن شرکت از زنجیره تأمین ما کنار گذاشته می‌شود.

گوگل نیز در روز سه‌شنبه بیانیه‌ای مشابه را ارائه کرد و گفت که رویه تأمین مواد این شرکت صراحتاً، آسیب دیدن و کار کودکان را منع می‌کند.

ما متعهد هستیم که مواد اولیه خود را از لحاظ اخلاقی به شیوه‌ای درست تأمین کرده و کار کودکان در معادن را نیز از زنجیره جهانی تأمین خود کنار بگذاریم.

تلاش‌های اپل:

صنعت فناوری از دیرباز با به دست آوردن اجزای موردنیاز خود و نیز حصول اطمینان از اینکه آن‌ها از راه‌های درستی تأمین می‌شوند، دست و پنجه نرم کرده‌ است. بسیاری از مواد لازم برای ساخت تجهیزات الکترونیکی از کشورهایی با سوابق ضعیف حقوق بشری همانند کنگو استخراج می‌شوند.

اپل به نوبه خود گام‌هایی را برداشته است تا اطمینان حاصل کند که محصولات این شرکت از قطعات بازیافت شده بیشتری استفاده می‌کنند و همچنین با محیط‌زیست نیز سازگارتر هستند. ربات بازیافت Daisy این شرکت، سالانه ۱/۲ میلیون آیفون را جهت استفاده مجدد از قطعات آن‌ها، مورد بازیافت قرار می‌دهد. اپل در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که همه کارخانه‌های آن در سراسر جهان، ۱۰۰ درصد انرژی خود را از راه‌های پاک به دست می‌آورند. این شرکت همچنین از تأمین‌کنندگان خود خواسته تا از محیط‌زیست محافظت کنند. کوپرتینویی‌ها گزارش‌هایی را نیز در مورد شرایط کارخانه‌های خود منتشر کرده‌‌اند.

تیم کوک در سال ۲۰۱۴ صریحاً اظهار داشت که هنگامی‌که بحث بر سر مشکلات محیطی، قابلیت دسترسی و امنیت کارگران باشد، به بازگشت سرمایه توجهی نخواهد داشت. این شرکت در گزارش مسئولیت تأمین‌کنندگان خود در سال ۲۰۱۹ اظهار کرد که:

ما از تأمین‌کنندگان خود خواستاریم تا با کارمندان خود با وقار و احترام رفتار کنند. آن‌ها باید ساعت‌های کاری عادلانه، محیط کاری امن و نیز محیطی عاری از تبعیض را فراهم آورند. آن‌ها از روز اول باید کارکنان خود را از این حقوق آگاه سازند و نیز روش‌های امنی را جهت اعتراض به مشکلات، تضمین کنند.

این شرکت در گزارش خود گفته‌ است که اگر تأمین‌کنندگان مشکلاتی مانند استخدام افراد زیر سن قانونی یا کار غیرداوطلبانه را حل نکنند، اپل کار کردن با آن‌ها را متوقف می‌سازد. اپل می‌گوید که تعداد بیست شرکت‌ به دلیل عدم انطباق با این شرایط، تجارت با اپل را از دست داده‌اند. سال گذشته دو پالایشگاه کبالت و پنج شرکت فعال در زمینه ذوب و پالایش تنگستن، تانتالوم، قلع و طلا، از زنجیره تأمین اپل کنار گذاشته شده‌اند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید