احتمال معرفی نسل جدید چیپست کوالکام قوت گرفت - تکفارس 
احتمال معرفی نسل جدید چیپست کوالکام قوت گرفت - تکفارس 
احتمال معرفی نسل جدید چیپست کوالکام قوت گرفت - تکفارس 

احتمال معرفی نسل جدید چیپست کوالکام قوت گرفت

رضا حسینی
۲ مهر ۱۳۹۸ - 08:30
چیپست کوالکام

برخی خبرها حاکی از آن است که نسل جدید چیپست کوالکام امروز به صورت رسمی معرفی خواهد شد. پلتفرمی که قرار است به عنوان قلب تپنده در بسیاری از گوشی‌های جدید پرچمدار مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس گزارش تازه‌ای از ژاپن احتمال معرفی نسل جدید چیپست کوالکام بسیار بالا است. البته در گزارش مذکور به این موضوع اشاره شده است که شرکت کوالکام امروز قصد معرفی محصول جدیدی را دارد. محصولی که احتمالا عضو جدید خانواده‌ی اسنپ دراگون یعنی پلتفرم اسنپ دراگون ۸۶۵ برای موبایل خواهد بود.

بر طبق شنیده‌ها چیپست جدید اسنپ دراگون قرار است از فناوری ۷ نانومتری پردازش EUV بهره بگیرد. در این چیپست شاهد استفاده از ترانزیستورهای بیشتر اما تعداد پردازش‌های کمتری خواهیم بود. امری که موجب می‌شود پلتفرم جدید شرکت کوالکام برای ابزارهای همراه از قدرت بیشتر و میزان بهره‌وری بالاتری در مصرف انرژی برخوردار گردد.

نسل جدید چیپست کوالکام برخلاف همیشه توسط شرکت سامسونگ تولید خواهد شد. با این حال نسل بعدی چیپست کوالکام یعنی چیپست اسنپ دراگون ۸۷۵ بار دیگر توسط شرکت تایوانی TSMC ساخته می‌شود. چیپست مذکور قرار است در سال ۲۰۲۱ میلادی توسط گوشی‌های پرچمداری که در همان زمان تولید خواهند شد مورد استفاده قرار بگیرد.

شرکت TSMC که تاکنون وظیفه‌ی ساخت برخی از نسخه‌های چیپست کوالکام را بر عهده داشته، صاحب یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های مستقل جهان در زمینه‌ی تولید تراشه است. البته این شرکت تایوانی اغلب محصولات آن دسته از شرکت‌هایی را تولید یا سر هم می‌کند که خود از وجود کارخانه‌های بزرگ برای انجام این کار بی‌بهره‌اند.

چیپست کوالکام

به هر حال نسل جدید چیپست کوالکام قرار است جایگزین نسل پیشین پلتفرم اختصاصی موبایل این شرکت یعنی چیپست اسنپ دراگون ۸۵۵+ شود. محصولی که در عمل یک نسخه‌ی ارتقا یافته از چیپست اسنپ دراگون ۸۵۵ برای پلتفرم موبایل به شمار می‌رود. در این نسخه‌ی بهینه شده از چیپست کوالکام شاهد وجود ۱۵ درصد بهبود در کارایی بخش گرافیکی بودیم که احتمالا در نسل جدید این چیپست افزایش خواهد یافت.

با توجه به اطلاعات موجود به نظر می‌رسد نخستین محصولی که قرار است از چیپست اسنپ دراگون ۸۶۵ استفاده کند نسخه‌ی جدید از گوشی سامسونگ گلکسی اس خواهد بود. در نسل پیشین اوضاع برای کوالکام به گونه‌ای متفاوت رقم خورده بود. به این معنی که نخستین گوشی پرچمداری که به چیپست اسنپ دراگون ۸۵۵ مجهز شد گوشی شیائومی Mi 9 بود. به این ترتیب می‌توان گفت که نخستین گوشی معرفی کننده‌ی نسل جدید چیپست کوالکام به بازار محصولی است که به شکل گسترده‌تری در جهان عرضه خواهد شد و قادر است معرف بهتری برای پلتفرم جدید موبایل شرکت کوالکام باشد.

با توجه به این که شرکت کوالکام در طول ماه‌های گذشته وضعیت پر چالشی را تجربه کرد، معرفی این پلتفرم جدید شاید بتواند حاشیه‌های شکل گرفته پیرامون این شرکت را کم‌رنگ‌تر جلوه دهد. در واقع بخش عمده‌ای از انرژی شرکت کوالکام در سال ۲۰۱۹ صرف مواجه شدن با پرونده‌های حقوقی شد و این شرکت نام‌آشنا دو دادگاه عمده را پشت سر گذاشت.

یکی از مجادله‌های حقوقی مذکور به اختلاف کوالکام و اپل بر سر استفاده از امتیاز چیپست‌های این شرکت مربوط می‌شد. اختلافی که در نهایت به شیوه‌ی معمول در این گونه دعواها یعنی توافق دو جانبه و پس گرفتن شکایت‌ها رفع شد. به این ترتیب که شرکت اپل مبلغی را به کوالکام پرداخت کرد و در عوض این شرکت نیز موظف شد تا امتیاز استفاده از محصولات خود را به مدت ۶ سال در اختیار اپل قرار دهد. در کنار این موضوع شرکت کوالکام وظیفه‌ی تامین چیپست‌های مورد نیاز شرکت اپل را نیز به مدت چند سال بر عهده گرفت. با این که مبلغ دقیق پرداخت شده توسط اپل به کوالکام مشخص نیست اما گفته می‌شود که این مبلغ توافقی رقمی معادل ۴٫۵ میلیارد دلار بوده است.

چیپست کوالکام

با وجود رفع خطر در مجادله با اپل، شرکت کوالکام در دادگاه دوم خود نتوانست موفقیت مشابهی را تجربه کند. چرا که اتهامات وارد شده به این شرکت در زمینه‌ی بروز رفتارهای ضد رقابتی در نهایت توسط قاضی دادگاه پذیرفته شد. این اتهامات از سوی کمیسیون تجارت فدرال آمریکا به شرکت کوالکام وارد شده بود و شرکت‌هایی نظیر اپل نیز بر علیه کوالکام شهادت دادند. حال کوالکام موظف است در شیوه‌های تجاری خود بازنگری کند و آن‌ها را تغییر دهد.

به نظر می‌رسد که امروز علاوه بر نسل جدید چیپست کوالکام شاهد معرفی تعدادی محصول جدید دیگر نیز باشیم. به عنوان مثال گفته می‌شود که شرکت شیائومی قصد معرفی دو گوشی Xiaomi Mi 9 Pro 5G و Xiaomi Mi MIX Alpha را دارد. دو محصولی که در درون خود چیپست نسل پیشین کوالکام یعنی چیپست اسنپ دراگون ۸۵۵+ را جای داده‌اند. علاوه بر آن ممکن است گوشی Realme X2 نیز امروز به صورت رسمی معرفی شود. محصولی که بسیاری از کاربران پیش از این با برخی اطلاعات مربوط به آن آشنا شدند اما در عین حال همچنان منتظر معرفی رسمی آن هستند.

به هر حال محصولاتی که از آن‌ها یاد شد تا لحظه‌ی نگارش متن پیش رو هنوز معرفی نشده‌اند. باید دید آیا تا پایان امروز از این محصولات رونمایی خواهد شد یا این که باید منتظر معرفی آن‌ها در زمان دیگری باشیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید