امتیاز تعمیر پذیری آیفون ۱۱ پرو مکس اعلام شد - تکفارس 
امتیاز تعمیر پذیری آیفون ۱۱ پرو مکس اعلام شد - تکفارس 
امتیاز تعمیر پذیری آیفون ۱۱ پرو مکس اعلام شد - تکفارس 

امتیاز تعمیر پذیری آیفون ۱۱ پرو مکس اعلام شد

مهدی داوری
۱ مهر ۱۳۹۸ - 11:30
امتیاز تعمیر پذیری آیفون ۱۱ پرو مکس اعلام شد - تکفارس 

در هفته گذشته شاهد این بودیم که کمپانی آمریکایی اپل با برگزاری رویدادی از جدید‌‌ترین نسل گوشی‌های هوشمند خود رونمایی کرد.

گوشی‌های معرفی شده توسط کمپانی اپل آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس بودند که هرکدام با ویژگی‌های خاص خود هم علاقه مندان محصولات اپل را هیجان زده کردند و هم متعجب.

آیفون ۱۱ با تراشه A13 Bionic در داخل خود، در سه نسخه با حافظه‌های داخلی ۶۴ گیگابایت، ۱۲۸ گیگابایت و ۲۵۶ گیگابایت و با رم ۴ گیگابایت عرضه خواهد شد. این گوشی قرار است دو دوربین ۱۲ مگاپیکسل در پشت خود داشته باشد و دوربین سلفی آن نیز ۱۲ مگاپیکسل خواهد بود.

آیفون ۱۱ پرو نیز با قدرت همان تراشه A13 Bionic فعالیت خواهد کرد اما وجود نسخه ۵۱۲ گیگابایتی یکی از تفاوت‌های این گوشی با آیفون ۱۱ است. علاوه بر این شاهد حضور یک دوربین سوم با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل در پشت این گوشی خواهیم بود.

اما در نهایت غول معرفی شده گوشی‌های اپل آیفون ۱۱ پرو مکس است که در کاغذ ویژگی‌های آن بسیار شبیه به آیفون ۱۱ پرو است اما شاهد قدرت و عملکرد بسیار بهتری در تمام زمینه‌ها از این گوشی هستیم.

اما تنها چند روز از معرفی این گوشی‌های جدید آیفون گذشته است و شاهد این هستیم که خیلی سریع برخی از موسسات توانستند به این گوشی‌ها دسترسی پیدا کنند.

یکی از این موسسات iFixit نام دارد که رسالت آن بررسی تعمیر پذیری گوشی‌های مختلف است و حالا شاهد این هستیم که این موسسه توانسته یک نسخه آیفون ۱۱ پرو مکس را مورد بررسی قرار بدهد تا ببیند این گوشی تا چه زمان تعمیر پذیر است.

این موسسه بعد از بررسی گوشی آیفون ۱۱ پرو مکس یک ویدیو با محوریت کالبدشکافی این گوشی منتشر کرد و تعمیر پذیری تک تک اجرا این گوشی را مورد بررسی قرار داد.

می‌توانید این ویدیو را در پایین تماشا کنید:

در این بررسی شاهد این مسئله هستیم که در گوشی آیفون ۱۱ پرو مکس دسترسی به صفحه نمایشگر و تعویض آن بسیار راحت است و دیگر خبری از روش‌های سخت برای تعویض صفحه نمایشگرهای این نسل جدید از گوشی‌های آیفون نخواهیم بود. بدون شک صفحه نمایشگر یکی از آسیب پذیر‌‌ترین و شکننده ‌‌ترین اجزا هر گوشی است و بارها ممکن است صفحه یک گوشی آسیب ببیند و نیاز باشد تا آن را تعویض کرد. در نتیجه دسترسی راحت به صفحه نمایشگر به عنوان یک مزیت به حساب می‌آید و از طرفی باعث سرعت کار تعویض صفحه می‌شود.

علاوه بر صفحه نمایشگر iFixit در ویدیو بررسی خود نشان داد که گویا کمپانی اپل تصمیم گرفته است که در گوشی آیفون ۱۱ پرو مکس تغییراتی در زمینه باتری به نسبت نسخه‌های قبلی این گوشی اعمال کند. گوشی آیفون ۱۱ پرو مکس شامل دو کانکتور باتری است که این اولین باری است که کمپانی اپل دست به چنین کاری می‌زند و احتمالا دلیل آن این است که گویا کمپانی اپل تصمیم داشت که گوشی آیفون ۱۱ پرو مکس را به شارژ معکوس مجهز کند اما متاسفانه اپل نتوانست ایده خود را پیدا کند و خبری از شارژ معکوس در آیفون ۱۱ پرو مکس نخواهد بود.

از زمانی که اپل نسل جدید گوشی‌های خود را معرفی کرد شایعات بسیار زیادی در مورد ویژگی شارژ معکوس در اینترنت منتشر شد. خیلی‌ها گفتند که اپل قابلیت شارژ معکوس را در هیچ کدام از این گوشی‌ها قرار نداده است زیرا نتوانسته به تکنولوژی آن به شکل کامل دست پیدا کند و برخی دیگر گفتند که در گوشی‌های خانواده آیفون ۱۱ در بعد سخت افزاری فناوری شارژ معکوس قرار داده شده است اما اپل تصمیم گرفته تا این ویژگی را از لحاظ نرم افزاری فعال نکند و به همین خاطر شاهد این ویژگی در گوشی‌های خانواده آیفون ۱۱ نیستیم.

اما بررسی iFixit نشان داد که هیچ دلیل و مدرکی برای این که بگوییم آیفون ۱۱ از سخت افزار و نرم افزار شارژ معکوس بهره برده است وجود ندارد.

یکی دیگر از تغییرات گوشی آیفون ۱۱ پرو مکس به نسبت نسل قبل گوشی‌های آیفون تغییر در طراحی این گوشی است.

تمام این بررسی‌ها باعث شد که در نهایت iFixit به تعمیر پذیری گوشی آیفون ۱۱ پرو مکس امتیاز ۶ از ۱۰ بدهد.

طبق اعلام iFixit گوشی آیفون ۱۱ پرو مکس به راحت‌‌‌ترین شکل ممکن قابل تعمیر است و دلیل نمره این موسسه وجود امکان سریع باتری و صفحه نمایشگر در گوشی آیفون ۱۱ پرو مکس است که باعث شده هم سیر تعویض باتری ساده‌تر و سریع‌تر شود و هم بسیاری از قسمت‌های داخلی گوشی به شکل مستقل طراحی شده‌اند و دسترسی به آن بسیار ساده است.

لیست زیر تحلیل نهایی iFixit در مورد گوشی آیفون ۱۱ پرو مکس است:

  • صفحه نمایش و تعمیرات باتری در طراحی آیفون در اولویت قرار دارند و به سرعت می‌توان این دو را تعمیر کرد.
  • تعویض باتری ساده شده است و بسیاری از اجزا به طور مستقل در دسترس هستند.
  • استفاده از لیبرال روی پیچ ها برای چسبیدن بهتر است. اما باید علاوه بر فیلیپس استاندارد ، درایورهای مخصوص Apple (پنتوبو ، سه نقطه و حالت ایستاده) را نیز به همراه داشته باشید.
  • اقداماتی که آیفون برای ضد آب کردن این گوشی انجام داده برخی از تعمیرات را پیچیده می‌کند.
  • شیشه در جلو و عقب احتمال صدمه را دو برابر می کند – و اگر شیشه پشت شکسته شود، تمام اجزای داخل آن را می‌توان حذف کرده و کل شاسی را جایگزین کرد.

اگر می خواهید کالبد شکافی این گوشی را بخوانید، می توانید با مراجعه به وب سایت iFixit این کار را انجام دهید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید